Ορισμένοι σχολιαστές και
επενδυτές ανησυχούν ότι
η άνοδος του κόστους θα
μπορούσε να οδηγήσει σε
σημαντική άνοδο τον
πληθωρισμό των
παγκόσμιων αγαθών,
ιδιαίτερα από τη στιγμή
που οι πληθωριστικές
πιέσεις από τα
προβλήματα που προκάλεσε
η πανδημία στις
εφοδιαστικές αλυσίδες,
είναι πρόσφατες στη
μνήμη τους.
Η Goldman Sachs έρχεται
να υποβαθμίσει τις
ανησυχίες αυτές,
σημειώνοντας ότι το
υψηλότερο κόστος
θαλάσσιων μεταφορών δεν
θα οδηγήσει σε
αξιοσημείωτη άνοδο τον
πληθωρισμό για δύο
λόγους. Πρώτον, η
τρέχουσα αύξηση των
θαλάσσιων μεταφορών δεν
συμπίπτει με το
γενικευμένο κλείσιμο
εργοστασίων και την
άνοδο της ζήτησης που
συνέβαλε στην εκτίναξη
του πληθωρισμού στον
απόηχο της πανδημίας.
Συνεπώς, είναι λιγότερα
τα περιθώρια ενίσχυσης
των τιμών σήμερα.
Δεύτερον, το κόστος
διεθνών μεταφορών
αντιστοιχεί σε μικρό
μέρος της τιμής των
αγαθών τελικής
κατανάλωσης (γύρω στο
1,5% κατά μέσο όρο), με
το κόστος θαλάσσιων
μεταφορών να αντιστοιχεί
σε ακόμη χαμηλότερο
ποσοστό της τελικής
τιμής (γύρω στο 0,7%).
Άρα, με λογικές
υποθέσεις για τον τρόπο
επιρροής της τιμής, μία
άνοδος της τάξης του
100% στο κόστος
θαλάσσιων μεταφορών
μπορεί να οδηγήσει τον
πληθωρισμό σε άνοδο κατά
περίπου 0,4 ποσοστιαίες
μονάδες και τον συνολικό
δομικό πληθωρισμό κατά
περίπου 0,1 ποσοστιαία
μονάδα.
Επίσης, η Goldman Sachs
εκτιμά ότι το αυξημένο
κόστος θαλάσσιων
μεταφορών από τον
περασμένο Δεκέμβριο
μπορεί να οδηγήσει τον
παγκόσμιο δομικό
πληθωρισμό σε άνοδο κατά
12 μονάδες βάσης, με
ελαφρώς μεγαλύτερες
επιπτώσεις για την
Ευρώπη (+24 μονάδες
βάσης στη Μ. Βρετανία
και +21 μονάδες βάσης
στην Ευρωζώνη) και
ελαφρώς μικρότερες για
τις ΗΠΑ (+6 μονάδες
βάσης).
Το βασικό σενάριο της
Goldman Sachs προβλέπει
ότι το υψηλότερο κόστος
θαλάσσιων μεταφορών θα
προσθέσει 0,1
ποσοστιαίες μονάδες στο
παγκόσμιο ετήσιο δομικό
πληθωρισμό έως το τέλος
του 2024, υπό την
προϋπόθεση ότι θα
συνεχιστούν τα
προβλήματα. Σε ένα
ακραίο σενάριο, όπου το
αυξημένο κόστος
μεταφοράς θα περάσει
πλήρως στους
καταναλωτές, ένα
ενδεχόμενο που η GS
θεωρεί απίθανο, η
τράπεζα προβλέπει ότι ο
παγκόσμιος πληθωρισμός
θα ενισχυθεί κατά 0,2
ποσοστιαίες μονάδες, ενώ
η ώθηση του δομικού
πληθωρισμού θα είναι
πολύ μικρότερη.
Έτσι, οι αναλυτές της
αμερικανικής τράπεζας
καταλήγουν στο
συμπέρασμα ότι θα
υπάρξουν μόνο ήπιες
ανοδικές πληθωριστικές
πιέσεις από την κρίση
στην Ερυθρά Θάλασσα και
την ανακατεύθυνση των
εμπορικών πλοίων, οι
οποίες εμποδίζουν μία
πιο μεγάλη άνοδο στο
μεταφορικό κόστος στο
μέλλον. |