|
Όπως γράφει ο Θανάσης
Παπάδης στην Ημερησία:
Με βάση τα παραπάνω
στοιχεία για διατήρηση
της τιμής της βενζίνης
πάνω από το 1,8 ευρώ το
λίτρο στην Αττική και
κοντά στο 1,9 ευρώ στην
ηπειρωτική Ελλάδα και
σταθερά πάνω από τα
2 ευρώ στα νησιά,
κρίνεται μάλλον
αδικαιολόγητη.
Και επειδή πολλοί μπορεί
να σπεύσουν να πουν ότι
είναι άδικη
η κριτική και ανάλογη
είναι η πορεία των τιμών
και στην Ευρώπη,
θα σημειώσουμε ότι η
Ελλάδα πλέον σε ό,τι
αφορά την τιμή της
αμόλυβδης βενζίνης είναι
η 3η πιο ακριβή χώρα,
ενώ πριν από ένα σχεδόν
μήνα ήταν στην 5η θέση.
Ανάλογη είναι η εικόνα
για το diesel
κίνησης, που η Ελλάδα
από την 7η θέση που ήταν
στις 19 Μαΐου έχει πάει
στην 5η θέση.
Ανεβαίνει στην κατάταξη
της ακρίβειας η Ελλάδα
Ανάλογη εικόνα
παρατηρείται και αν
συγκριθούν οι τιμές
χωρίς να υπολογίζονται
οι φόροι, οι οποίοι ναι
μεν είναι υψηλοί αλλά
παραμένουν σταθεροί και
δεν επηρεάζουν την διαμόρφωση
της τελικής τιμής στην
διάρκεια του χρόνου.
Σύμφωνα με τα τελευταία
διαθέσιμα στοιχεία του
υπουργείου Ανάπτυξης, η
μέση πανελλαδική τιμή
της απλής αμόλυβδης διαμορφώνεται
στα 1,868 ευρώ το λίτρο
και του πετρελαίου
κίνησης στα 1,582 ευρώ.
Η βενζίνη έχει καταγράψει
μικρή άνοδο 1 - 2
λεπτών σε σχέση
με ό,τι ίσχυε πριν από
ένα περίπου μήνα ενώ
λίγο μεγαλύτερη είναι η
άνοδος της τιμής για το
πετρέλαιο κίνησης η
οποία κυμάνθηκε κοντά
στα 3 λεπτά το λίτρο. Οι
μέσες τιμές αντίστοιχα
διαμορφωνόταν σε 1,856
ευρώ και 1,555 ευρώ το
λίτρο.
Αυξήθηκε η κατανάλωση
Το στοιχείο εκείνο που
έχει διαφοροποιήσει λίγο
την εικόνα είναι ότι έχει
μεταβληθεί η
κατανάλωση. Έτσι
με βάση τα στοιχεία του
υπουργείου Οικονομικών τα
έσοδα από τον ΕΦΚ ήταν
αυξημένα τον Μάιο τόσο
σε σχέση με τον
αντίστοιχο μήνα πέρυσι,
όσο και με βάση τον
στόχο. Μάλιστα αυτό
συμβαίνει για πρώτη φορά
μέσα στο 2023, αλλά και
μετά από αρκετούς μήνες
συρρίκνωσης της
κατανάλωσης.
Πιο συγκεκριμένα τον
Μάιο τα έσοδα από τον
ΕΦΚ στα ενεργειακά
προϊόντα ήταν
345 εκατ. έναντι 318
εκατ. πέρυσι (αύξηση
8,5%) και 341
εκατ. που ήταν ο στόχος.
Αναλυτές πάντως
σημειώνουν ότι πολύ
δύσκολα θα δούμε σοβαρές
μειώσεις μέσα στο
επόμενο χρονικό διάστημα
και αυτό διότι οι
εκτιμήσεις δείχνουν
αύξηση της κατανάλωσης. Βέβαια
τα πάντα θα εξαρτηθούν
και από την διεθνή τιμή
του πετρελαίου σε
μεσοπρόθεσμο διάστημα.
Οι τιμές του Brent
σήμερα, μετά
το χθεσινό ράλι και την
προχθεσινή «βουτιά»,
σύνηθες για την εν λόγω
αγορά τους τελευταίους
μήνες, κινείται μάλλον
σταθεροποιητικά λίγο
πάνω από την περιοχή των
74 δολαρίων το βαρέλι. |