|
Η Μόσχα προχώρησε τη
Δευτέρα σε μία περιορισμένη
χαλάρωση της
απαγόρευσης, επιτρέποντας
τις εξαγωγές ντίζελ με
υψηλή περιεκτικότητα
θείου καθώς και
ναυτιλιακών καυσίμων για
ορισμένα πλοία.
Μεγαλύτερος ο αντίκτυπος
για το ντίζελ
Ο αντίκτυπος από την
απαγόρευση θα είναι
μεγαλύτερος στην αγορά
του ντίζελ, καθώς η
Ρωσία είναι ο μεγαλύτερος
δια θαλάσσης
εξαγωγέας του καυσίμου με
αυτού παγκοσμίως, με
μικρή διαφορά από τις
ΗΠΑ. Συγκεκριμένα, από
την αρχή του έτους έως
προχθές εξήγαγε
κατά μέσο όρο 1,07 εκατ.
βαρέλια την ημέρα, ποσότητα
που αντιστοιχούσε στο
13,1% του συνολικού δια
θαλάσσης εμπορίου
ντίζελ.
Οι εξαγωγές βενζίνης από
τη Ρωσία στο ίδιο
διάστημα ήταν πολύ
μικρότερες και
ανέρχονταν κατά μέσο όρο
σε 110.000 βαρέλια την
ημέρα.
Εμμεση η επίπτωση στην
Ευρώπη
Για την Ευρώπη, η
επίπτωση θα είναι έμμεση
καθώς λόγω της ρωσικής
απαγόρευσης θα
αντιμετωπίσει μεγαλύτερο
ανταγωνισμό στην
προμήθεια καυσίμων από
τη Μέση Ανατολή και
άλλες αγορές, στις
οποίες στράφηκε για να
καλύψει τις ανάγκες της
μετά το εμπάργκο.
Ο traders εκτιμούν ότι η
Ευρώπη θα αυξήσει τις
εισαγωγές της από
κινεζικά και
νοτιοκορεατικά
διυλιστήρια. Η
Κίνα εξήγαγε περίπου
190.000 τόνους ντίζελ
στην Ευρώπη τον
Σεπτέμβριο.
Ερώτημα η διάρκεια της
απαγόρευσης
Ένα κρίσιμο ζήτημα είναι
πόσο θα διαρκέσουν οι
περιορισμοί στις ρωσικές
εξαγωγές. Η Μόσχα είπε
ότι θα αρχίσουν ξανά
μόλις σταθεροποιηθεί η
εγχώρια αγορά, χωρίς
να δώσει πάντως κάποιο
συγκεκριμένο
χρονοδιάγραμμα.
Σύμφωνα με αναλυτές,
όπως της συμβουλευτικής
εταιρείας FGE Energy, η απαγόρευση
στις εξαγωγές ντίζελ
μπορεί να διαρκέσει μόνο
δύο εβδομάδες, όσο
εκτιμά πως είναι το
χρονικό διάστημα που
χρειάζεται για την
αναπλήρωση των ρωσικών
αποθεμάτων καυσίμων.
Οι εκτιμήσεις για τη
διάρκεια της απαγόρευσης στις
εξαγωγές βενζίνης
κυμαίνεται από δύο
εβδομάδες έως δύο μήνες. Η
JP Morgan θεωρεί ότι
μπορεί να διαρκέσει δύο
εβδομάδες, έως ότου
τελειώσει η περίοδος
θερισμού στη Ρωσία τον
Οκτώβριο, ενώ η FGE
Energy ότι θα χρειαστούν
δύο μήνες για την
αναπλήρωση των ρωσικών
αποθεμάτων βενζίνης.
Ανακατεύθυνση στις
παγκόσμιες ροές
Μετά το εμπάργκο της ΕΕ,
η Ρωσία ανακατεύθυνε τις
εξαγωγές ντίζελ και
άλλων καυσίμων που έκανε
στην Ευρώπη κυρίως στην
Τουρκία, τη Βραζιλία, σε
αρκετές χώρες της
Βόρειας και Δυτικής
Αφρικής και σε χώρες του
Περσικού Κόλπου, με τις
τελευταίες να
επανεξάγουν τα καύσιμα.
Τώρα, θα υπάρξουν ξανά
αλλαγές στις ροές αυτές.
Οι προμήθειες
ντίζελ της Βραζιλίας από
τη Ρωσία είχαν
εκτοξευτεί στους 4 εκατ.
τόνους από την
αρχή του έτους έως
προχθές έναντι μόλις
74.000 τόνων στο σύνολο
του 2022, καθώς η
μεγαλύτερη χώρα της
Λατινικής Αμερικής
αντικατέστησε το ντίζελ
που έπαιρνε από τις ΗΠΑ
με ρωσικό.
Αν η απαγόρευση στις
ρωσικές εξαγωγές ντίζελ
διαρκέσει για αρκετό
χρονικό διάστημα, η
Βραζιλία μπορεί να
αναγκαστεί να βρει άλλη
αγορά για προμήθειες έως
και 400.000 τόνων τον
μήνα, σύμφωνα με πηγές
της αγοράς.
Η Τουρκία κύριος
εισαγωγέας ρωσικού
ντίζελ
Η Τουρκία ήταν φέτος ο
κύριος προορισμός του
ρωσικού ντίζελ μετά
το εμπάργκο της ΕΕ, με
τις συνολικές εισαγωγές
από την αρχή του έτους
να φτάνουν τους 7 εκατ.
τόνους, αλλά θα μπορεί
να αγοράζει ρωσικό
ντίζελ με υψηλή
περιεκτικότητα σε θείο,
ανέφεραν traders.
Οι αφρικανικές χώρες
αναμένεται να στραφούν
στη Μέση Ανατολή, την
Ινδία και την Τουρκία
για τις προμήθειες
βενζίνης και ντίζελ, ενώ
οι χώρες της Λατινικής
Αμερικής είναι πιθανό να
στραφούν στις ΗΠΑ και τη
Μέση Ανατολή.
Πηγή: Reuters |