Αυτήν την περίοδο οι
τιμές στα καύσιμα
κίνησης δείχνουν την
αμόλυβδη βενζίνη σε μέσα
επίπεδα στα 1,745
ευρώ/λίτρο και το
πετρέλαιο κίνησης στα
1,526 ευρώ/λίτρο.
Το 2023 τέτοια εποχή η
αμόλυβδη βενζίνη ήταν
στα 2,041 ευρώ/λίτρο και
το 2022 κινούταν στην
περιοχή των 2 ευρώ/λίτρο
Η μείωση στα καύσιμα
Το 2023 τέτοια εποχή η
αμόλυβδη βενζίνη σε μέσα
επίπεδα ήταν στα 2,041
ευρώ/λίτρο και το
πετρέλαιο κίνησης στα
1,848 ευρώ/λίτρο.
Τα καύσιμα από πέρυσι
έχουν υποχωρήσει πάνω
από 14,5%, ενώ το 2022 η
αμόλυβδη κινούταν στην
περιοχή των 2
ευρώ/λίτρο.
Οι μειώσεις που
καταγράφονται φέτος
δίνουν μία σημαντική
ανάσα στους οδηγούς Ι.Χ.
αλλά και στις
επιχειρήσεις και τους
επαγγελματίες στον κλάδο
των μεταφορών και όχι
μόνο.
Οι απαισιόδοξες
εκτιμήσεις για την
οικονομία υπερτερούν των
γεωπολιτικών αναταραχών
στην αγορά πετρελαίου,
λέει ο CEO της Ελίν
Οι μειώσεις
Γιατί, όμως, χρειάστηκαν
δύο χρόνια για να
επιστρέψει η τιμή της
βενζίνης σε επίπεδα κάτω
των 2 ευρώ/λίτρο;
Ο CEO της Ελίν Γιάννης
Αληγιζάκης μιλώντας στον
ΟΤ κάνει λόγο για ένα
παράδοξο στη διεθνή
αγορά των
πετρελαιοειδών: «Παρά
την αναταραχή στη Μέση
Ανατολή, εντούτοις το
πετρέλαιο Μπρεντ
κινείται σε επίπεδα της
τάξης των 74 δολαρίων
ανά βαρέλι. Αν δούμε τα
δεδομένα της αγοράς,
παραγωγή πετρελαίου
υπάρχει με τις ΗΠΑ να
καλύπτουν τις όποιες
ανάγκες και μάλιστα παρά
τη μείωση της παραγωγής
που έκαναν τα κράτη μέλη
του ΟΠΕΚ. Υπάρχουν
επίσης και επαρκή
αποθέματα στην αγορά».
Ο κ. Αληγιζάκης
συνεχίζει λέγοντας στον
ΟΤ πώς «οι τιμές
κινούνται σε χαμηλά
επίπεδα όταν την
προηγούμενη διετία το
μπρεντ πετούσε… στα 95
με 98 δολάρια το βαρέλι
εξαιτίας της ύφεσης. Η
υποχώρηση των ρυθμών
ανάπτυξης καταγράφονται
στην Ευρώπη, όπως στη
Γερμανία αλλά και στην
Κίνα. Άρα επιβραδύνεται
και η ζήτηση για
καύσιμα. Την προηγούμενη
διετία και μετά την άρση
των λοκντάουν της
πανδημίας η αγορά
ανέπτυσσε πρωτοφανείς
ταχύτητες συνοδευόμενη
και από υψηλούς ρυθμούς
ανάπτυξης των οικονομιών
που είχαν συμπιεστεί
λόγω της απαγόρευσης των
μετακινήσεων και των
όποιων δραστηριοτήτων
στην οικονομία».
Σύμφωνα με τον ίδιο
«αυτήν την περίοδο οι
απαισιόδοξες εκτιμήσεις
για την οικονομία
υπερτερούν των
γεωπολιτικών αναταραχών.
Χωρίς βέβαια να
αποκλείουμε τις
επιπτώσεις από
ενδεχόμενη επέκταση της
ανάφλεξης στη Μέση
Ανατολή».
Ακόμα κι αν μηδένιζε η
τιμή του Μπρεντ η
αμόλυβδη βενζίνη στην
Ελλάδα θα είχε τιμή 1,10
ευρώ/λίτρο
Το ελληνικό φαινόμενο
Στην ελληνική αγορά
καυσίμων οι τιμές
κινούνται πτωτικά με την
αμόλυβδη να πωλείται σε
πρατήρια της Αττικής
ακόμη και κάτω από τα
1,70 ευρώ/λίτρο.
Ο CEO της Ελίν εξηγεί
στον ΟΤ, ότι «οι
μειώσεις θα έπρεπε να
ήταν ακόμη μεγαλύτερες».
Και γιατί δεν συμβαίνει
αυτό; Ποιο είναι το
φρένο…;
Ο ίδιος δείχνει τους
φόρους στα καύσιμα:
«Μόνο στην τιμή της
αμόλυβδης βενζίνης οι
φόροι, όπως ο ΕΦΚ, ο
ΦΠΑ, τέλη κλπ,
αντιστοιχούν στο 70% της
συνολικής αξίας. Άρα οι
όποιες μειώσεις γίνονται
στις διεθνείς αγοράς
περνούν μόνο στο 30% της
τελικής τιμής.
Ουσιαστικά οι φόροι
ψαλιδίζουν τις
μειώσεις», λέει ο κ.
Αληγιζάκης.
Ο ίδιος αναφέρει και το
ακόλουθο παράδειγμα:
«Ακόμη κι αν η τιμή του
μπρεντ μηδένιζε η
αμόλυβδη βενζίνη στην
Ελλάδα θα πωλούταν προς
1,10 ευρώ το λίτρο…!»
Πηγή: Οικονομικός
Ταχυδρόμος |