|
Από την αρχή του έτους,
η αρχή της Διώρυγας
υποχρεώθηκε να μειώσει
επανειλημμένως τον
μέγιστο αριθμό των
πλοίων που μπορούν να
διέλθουν, φτάνοντας
σήμερα τα 25 ημερησίων
από 36 κατά μέσον όρο τα
προηγούμενα χρόνια.
Επίσης, επέβαλε
περιορισμούς στο βάρος
των σκαφών. Σύμφωνα με
σχετική ανάλυση του ΔΝΤ,
τα μέτρα αυτά
αντιστοιχούν σε 15 εκατ.
λιγότερους τόνους
εμπορευμάτων φέτος. Και
παρότι αναζητούνται
τρόποι να αυξηθεί η ροή
των υδάτων στη Διώρυγα,
έχει ήδη δρομολογηθεί
περαιτέρω μείωση του
επιτρεπόμενου αριθμού
πλοίων, ώστε να φτάσει
τα 18 τον Φεβρουάριο του
2024.
Η κατάσταση είναι
αποτέλεσμα του El Niño
και συνολικά των
ξηροθερμικών φαινομένων
στην ευρύτερη περιοχή.
Ενδεικτικά, ο Οκτώβριος
ήταν ο ξηρότερος μήνας
τουλάχιστον από το 1950,
όταν ξεκίνησαν να
καταγράφονται αυτά τα
στοιχεία. Έτσι, η στάθμη
στην τεχνητή λίμνη Gatun
που υδροδοτεί το
περίπλοκο σύστημα
θυροφραγμάτων της
Διώρυγας (απαιτούνται
σχεδόν 200 λίτρα νερού
για κάθε πλοίο που
διέρχεται) έχει πέσει σε
πρωτοφανή χαμηλά για τη
συγκεκριμένη περίοδο και
βρίσκεται σε χαμηλό
τεσσάρων περίπου ετών.
Ο αντίκτυπος
Η Διώρυγα του Παναμά
είναι καίρια δίοδος
διέλευσης εμπορευμάτων,
καθώς μειώνει κατά 50%
τον χρόνο διάπλου μεταξύ
της Δυτικής Ακτής των
ΗΠΑ και της Ευρώπης.
Είναι πάντοτε ανοικτή
και πέρυσι τη
χρησιμοποίησαν
περισσότερα από 14.000
πλοία. Συνεπώς,
οποιοσδήποτε περιορισμός
ή καθυστέρηση στη
Διώρυγα είναι πιθανό να
προκαλέσει τριγμούς
παγκοσμίως.

Σύμφωνα με το ΔΝΤ,
εντονότερο πρόβλημα
αντιμετωπίζουν τα
λιμάνια σε Παναμά,
Νικαράγουα, Ισημερινό,
Περού, Ελ Σαλβαδόρ και η
Τζαμάικα, καθώς το 10
έως 25% του συνολικού
τους εμπορίου διά
θαλάσσης επηρεάζεται από
τα μέτρα στη Διώρυγα.
Ωστόσο, οι επιπτώσεις
είναι πιθανό να φτάσουν
μέχρι την Ασία, την
Ευρώπη και τη Βόρειο
Αμερική, όπως σημειώνουν
οι αναλυτές του ΔΝΤ,
επικαλούμενοι την
παράταση της ξηρασίας
στους επόμενους μήνες.
Ειδικότερα, αναμένονται
καθυστερήσεις στις
παραδόσεις εμπορευμάτων,
αλλά και περαιτέρω
αύξηση του κόστους
μεταφοράς διά θαλάσσης,
αφού ο αριθμός των
διαθέσιμων σκαφών θα
είναι περιορισμένος.
Βέβαια, μεγαλύτερη θα
είναι η επιβάρυνση στις
οικονομίες που
βασίζονται στη Διώρυγα
για το εμπόριό τους.
Όπως προειδοποιούν οι
αναλυτές του ΔΝΤ, η
κλιματική αλλαγή, οι
ξηρασίες, οι πλημμύρες,
οι τροπικές καταιγίδες
και άλλες καταστροφές
γίνονται όλο και πιο
συχνές και απειλούν όλο
και περισσότερο τις
ναυτιλιακές υποδομές.
Πηγή: Money Review |