Τα εμπόδια που υψώνονται
αυτή την περίοδο το
θαλάσσιο εμπόριο είναι
μεγάλα. Κατ’ αρχάς η
κρίση στην Ερυθρά
Θάλασσα με τις επιθέσεις
των Χούθι μπαίνουν στον
τρίτο μήνα,
υποχρεώνοντας τις
ναυτιλιακές να κάνουν
τον γύρο της Αφρικής για
τις μεταφορές φορτίων
από την Ασία στην
Ευρώπη. Ταυτόχρονα, οι
διελεύσεις πλοίων από τη
Διώρυγα του Παναμά
μειώθηκαν σημαντικά,
λόγω ξηρασίας και κατά
συνέπεια μεγάλης πτώσης
των υδάτων.
Και βέβαια, ήδη από τη
ρωσική εισβολή στην
Ουκρανία το 2022
υπάρχουν προβλήματα στις
μεταφορές προϊόντων μέσω
της Μαύρης Θάλασσας.
Σύμφωνα με το UNCTAD, η
κατάσταση αποτυπώνεται
σε νούμερα ως εξής: οι
διελεύσεις μέσω της
Διώρυγας του Σουέζ έχουν
συρρικνωθεί κατά 42% σε
σύγκριση με την κορύφωσή
τους. Σε εβδομαδιαία
βάση, η μεταφορά
κοντέινερ από την Ερυθρά
Θάλασσα περιορίστηκε
κατά 67%, που αφορά
μεταξύ άλλων τάνκερ και
πλοία μεταφοράς φυσικού
αερίου. Ταυτόχρονα, οι
συνολικές διελεύσεις από
τη Διώρυγα του Παναμά
κατρακύλησαν κατά 49% σε
σύγκριση με την κορύφωσή
τους.
Η αβεβαιότητα ανεβάζει
το κόστος
Και βέβαια, η μείωση των
θαλάσσιων ροών σε
κεντρικές διόδους του
διεθνούς εμπορίου έχει
σπρώξει προς τα επάνω
τις τιμές. Η μέση τιμή
spot μεταφοράς κοντέινερ
άρχισε να ανεβαίνει με
ταχύτητα-ρεκόρ μετά το
ξέσπασμα της κρίσης στην
Ερυθρά Θάλασσα. Από τις
αρχές Δεκεμβρίου μέχρι
σήμερα, το κόστος
μεταφοράς από τη Σαγκάη
έχει υπερδιπλασιαστεί.
Για τα εμπορεύματα προς
την Ευρώπη έχει αυξηθεί
κατά 256%, ενώ προς τις
ΗΠΑ -παρότι μία ή άλλη
δεν θα περνούσαν από τη
Διώρυγα του Σουέζ- κατά
162%.
Όπως προειδοποιεί το
UNCTAD, εάν τα
προβλήματα συνεχιστούν,
απειλούνται οι
εφοδιαστικές αλυσίδες
και αναμένονται μεγάλες
καθυστερήσεις στις
παραδόσεις εμπορευμάτων.
Ουσιαστικά, στο σενάριο
αυτό αναμένει υψηλότερες
τιμές καταναλωτικών
αγαθών και επιτάχυνση
του πληθωρισμού διεθνώς.
Οι καταναλωτές,
επισημαίνει ο φορέας, θα
δουν την πλήρη επίδραση
των αναταραχών στο
εμπόριο εντός ενός
έτους.
Οι επιπτώσεις αναμένεται
να είναι ιδιαίτερα
σοβαρές για την Ευρώπη,
καθώς επηρεάζονται οι
ενεργειακές της
προμήθειες. Ταυτόχρονα,
ελλοχεύει κίνδυνος και
για τις τιμές τροφίμων
παγκοσμίως. Επίσης,
σημειώνει το UNCTAD, οι
αναταραχές στις
μεταφορές σιτηρών από
Ευρώπη, Ρωσία και
Ουκρανία μπορεί να
αυξήσουν την
επισιτιστική ασφάλεια,
ιδίως στην
αναπτυσσόμενες χώρες.
Τέλος, ο Οργανισμός
Εμπορίου και Ανάπτυξης
του ΟΗΕ επισημαίνει ότι
επί τουλάχιστον μία
δεκαετία, οι ναυτιλιακές
επιβάλλουν χαμηλότερες
ταχύτητες στα πλοία
τους, προκειμένου να
μειώσουν την κατανάλωση
των καυσίμων, αλλά και
τους ρύπους, το οποίο
βέβαια αναστρέφεται με
την τρέχουσα κρίση στο
θαλάσσιο εμπόριο.
Πηγή: Money Review |