|
Το πετρέλαιο νωρίς το
πρωί διαπραγματευόταν
κοντά στο υψηλότερο
κλείσιμο των τελευταίων
δύο και πλέον εβδομάδων,
καθώς όλο και
περισσότερες εταιρείες
αποφεύγουν την Ερυθρά
Θάλασσα μετά την έξαρση
των επιθέσεων κατά
πλοίων τους.
Το Brent
διαπραγματεύεται κοντά
στα 78
δολάρια το βαρέλι,
ύστερα από άνοδο 1,8%
που σημείωσε τη Δευτέρα,
στο υψηλότερο κλείσιμο
από τις αρχές
Δεκεμβρίου. Το West
Texas Intermediate
βρισκόταν πάνω από τα 72
δολάρια το βαρέλι. Οι
τιμές εκτινάχθηκαν τη
Δευτέρα αφού η BP δήλωσε
ότι θα διακόψει όλες τις
διελεύσεις από την
Ερυθρά Θάλασσα και η
Equinor ASA θα εκτρέπει
τα πλοία της.
Η πρόσφατη κλιμάκωση των
επιθέσεων από τους
υποστηριζόμενους από
το Ιράν αντάρτες Χούθι στην
Υεμένη είναι η πιο
σοβαρό ένδειξη
διαταραχής των
ενεργειακών ροών από την
έναρξη του πολέμου
Ισραήλ-Χαμάς στις 7
Οκτωβρίου, γεγονός που
οδήγησε τις ΗΠΑ να
ανακοινώσουν τον
σχηματισμό στην Ερυθρά
Θάλασσα συμμαχίας 10
χωρών για την
αντιμετώπιση των
επανειλημμένων επιθέσεων
των Χούθι εναντίον
πλοίων που κατ’ αυτούς
«συνδέονται» με
το Ισραήλ (Γαλλία,
το Ηνωμένο Βασίλειο, το
Μπαχρέιν, ο Καναδάς, η
Ιταλία, η Ολλανδία, η
Νορβηγία, η Ισπανία και
οι Σεϋχέλλες).
Η κλιμάκωση αυτή έχει
επίσης συμβάλει στην
ανάκαμψη των τιμών του
πετρελαίου, που την
περασμένη εβδομάδα
είχαν υποχωρήσει σε
χαμηλό πέντε μηνών εν
μέσω ενδείξεων αύξησης
της παραγωγής, ιδίως
στις ΗΠΑ.
Οι διαταραχές στις
κύριες θαλάσσιες
εμπορικές αρτηρίες
τείνουν να είναι βραχυπρόθεσμες και είναι
πιθανό οι ΗΠΑ να
αναλάβουν αυστηρότερες
στρατιωτικές δράσεις για
να αντιμετωπίσουν τις
εντάσεις, δήλωσε ο John
Driscoll, διευθυντής και
ιδρυτής της εταιρείας
συμβούλων JTD Energy
Services Pte Ltd με έδρα
τη Σιγκαπούρη. «Οι
ευρύτερες ανησυχίες
είναι αν οι βομβαρδισμοί
των Χούθι και ο
αποκλεισμός θα
κλιμακώσουν τις εντάσεις
στη Μέση Ανατολή και αν
το Ιράν θα μπει στη
μάχη», τόνισε.
Το 8% του παγκόσμιου
αργού διέρχεται από τη
διώρυγα του Σουέζ
Η Ερυθρά Θάλασσα
χαρακτηρίζεται «αυτοκινητόδρομος
της θάλασσας»,
καθώς συνδέει τη
Μεσόγειο με τον Ινδικό
Ωκεανό, με άλλα λόγια
την Ευρώπη με την Ασία. Περίπου
20.000 πλοία διέρχονται
κάθε χρόνο από τη
Διώρυγα του Σουέζ,
σημείο εισόδου και
εξόδου για τα σκάφη που
περνούν από την Ερυθρά
Θάλασσα.
Περίπου το 8% του
παγκόσμιου αργού
διέρχεται από τη διώρυγα
του Σουέζ και η πίεση θα
είναι μεγάλη εάν τα
πλοία αναγκαστούν να
ακολουθήσουν μεγαλύτερη
διαδρομή, γύρω από τη
Νότια Αφρική, ανέφεραν
οι αναλυτές της
Jefferies σε σημείωμά
τους.
Το αργό είχε κερδίσει
έως και 3,9% νωρίτερα τη
Δευτέρα πριν περιορίσει
τα κέρδη του,
υποδεικνύοντας ότι η
επίδραση της τιμής
μπορεί να είναι
βραχύβια.
Η διακοπή (της
διέλευσης από την Ερυθρά
Θάλασσα) πιθανόν να μην
έχει μεγάλο αντίκτυπο
στα προθεσμιακά
συμβόλαια, καθώς είναι
απίθανο να επηρεάσει
άμεσα την παραγωγή,
ανέφερε σε σημείωμά της
η Goldman Sachs Group
Inc. Αυτό έρχεται αφού η
Τράπεζα μείωσε την
Κυριακή τις προβλέψεις
της για το αργό τύπου
Brent για το 2024,
επικαλούμενη τις
προσδοκίες για ισχυρή
αμερικανική παραγωγή και
μέτρια αύξηση της
ζήτησης.
Το Brent έχει υποχωρήσει
περίπου 20% από το υψηλό
του τον Σεπτέμβριο και
αναμένεται να σημειώσει
την πρώτη του ετήσια
πτώση από το 2020.
Αναστολή των διελεύσεων
Νωρίτερα χθες, οι Χούθι
ανέλαβαν την ευθύνη για
νέες επιθέσεις στην
Ερυθρά Θάλασσα με στόχο
δυο εμπορικά σκάφη που
κατ’ αυτούς «συνδέονταν»
με το Ισραήλ. Οι Χούθι
ανακοίνωσαν πως «διεξήγαγαν
στρατιωτική επιχείρηση
εναντίον δυο πλοίων
συνδεόμενων με τη
σιωνιστική οντότητα»
χρησιμοποιώντας ναυτικά
drones, κατονομάζοντας
τα πλοία που έβαλαν στο
στόχαστρο: επρόκειτο για
τα M/T
Swan Atlantic και MSC
Clara.
Η πλοιοκτήτρια του
νορβηγικού
δεξαμενόπλοιου M/T Swan
Atlantic αναγνώρισε πως
το σκάφος χτυπήθηκε από
«άγνωστο αντικείμενο».
«Ευτυχώς, τα μέλη του
πληρώματος, που είναι
όλοι υπήκοοι Ινδίας, δεν
τραυματίστηκαν και,
σύμφωνα με όσα ανέφεραν,
το πλοίο υπέστη
περιορισμένες ζημιές»,
διευκρίνισε σε
ανακοίνωσή της η
νορβηγική ναυτιλιακή
εταιρεία Inventor
Chemical Tankers.
Ακολουθώντας το
παράδειγμα πολλών
ναυτιλιακών εταιρειών, ο
βρετανικός κολοσσός των
υδρογονανθράκων BP και ο
γίγαντας των θαλάσσιων
μεταφορών Evergreen της
Ταϊβάν έκαναν γνωστό πως
αναστέλλουν κάθε
δρομολόγιο μέσω Ερυθράς
Θάλασσας, εξαιτίας των
επανειλημμένων
επιθέσεων.
Στα τέλη της περασμένης
εβδομάδας η
δανέζικη Maersk, η
γερμανική Hapag-Lloyd, η
γαλλική CMA CGM και η
ιταλοελβετική MSC ανακοίνωναν
πως τα σκάφη τους στο
εξής δεν θα πλέουν στην
Ερυθρά Θάλασσα, «μέχρι
νεοτέρας», ώσπου η
διέλευση να είναι
«ασφαλής».
Πηγή:
Ημερησία - Bloomberg,
AFP |