|
Η ελληνική αγορά δεν
είναι ακόμα απόλυτα
έτοιμη να υιοθετήσει
κριτήρια ESG και
να πληρώσει το τίμημα
για «πράσινα» logistics,
σημείωσε ο Χρήστος
Κάκκαβας, μέλος
του Διοικητικού
Συμβουλίου της Ελληνικής
Εταιρείας Logistics EEL.
Σχετική μελέτη της EEL
έδειξε ότι η πλειοψηφία
των επιχειρήσεων δήλωσε
πως θέλει να έχει
πράσινες αποθήκες, αν
και μόλις
το 20-25% το έχει κάνει
πράξη. «Στο
Θριάσιο οι πράσινες
αποθήκες δεν είναι πάνω
από 5% της συνολικής
επιφάνειας, την ώρα που
στην Ευρώπη το ποσοστό
αυτό είναι 20-23%»
ανέφερε ο κ. Κάκκαβας,
σημειώνοντας ότι σε αυτή
την κατεύθυνση δεν
βοηθάει και η κεντρική
εξουσία με το καθεστώς
που επικρατεί στις
χρήσεις γης.
Αναγκαίες οι υποδομές
Τη ζοφερή κατάσταση που
επικρατεί στα κέντρα των
ελληνικών logistics,
όπως είναι ο Ασπρόπυργος και
ο Ελαιώνας,
παρουσίασε ο Μανώλης
Μπαλτάς,
Διευθύνων Σύμβουλος της
REDEPLAN, τονίζοντας ότι
σήμερα πραγματοποιούνται
επενδύσεις εκατομμυρίων
σε ακατάλληλους χώρους
και σε περιοχές χωρίς
τις απαραίτητες
υποδομές.
Ωστόσο, όπως είπε,
υπάρχει λύση και αυτή
παρουσιάζεται στο Εθνικό
Σχέδιο Δράσης Ανάπτυξης
ΕΠ 2022-2040, που
εκπόνησε η ReDePLAN με
φορέα υλοποίησης τη
διαΝΕΟσις. Το Εθνικό
Σχέδιο έχει κόστος
υλοποίησης 1,15 δισ.
ευρώ, θα καλύψει 100.500
στρέμματα και μπορεί να
συμβάλλει με 13,8 δισ.
ευρώ (ποσοστό 7,7%) στο
εθνικό ΑΕΠ.
Το «πράσινο» στις
αποθήκες δεν είναι αυτό
που καθορίζει το
μίσθωμα, εξήγησε η Τζένη
Μουρούσια,
Chief Investment Officer
της Noval Property,
καθώς η ζήτηση για
αποθήκες είναι
εξαιρετικά υψηλή. Όπως
διευκρίνισε «δεν υπάρχει
απόθεμα. Μόλις 25
χιλιάδες τ.μ. αυτή τη
στιγμή χαρακτηρίζονται
ως πράσινες αποθήκες.
Ωστόσο υπάρχουν στο
pipeline έργα για την
πιστοποίηση ακόμα 250
χιλιάδων τ.μ., οπότε σε
έναν χρόνο θα δούμε τη
διαφορά».
Υψηλή ζήτηση
Χαρακτηριστικό
παράδειγμα της υψηλής
ζήτησης είναι το γεγονός
ότι η πράσινη αποθήκη
που κατασκευάζει η Noval
Property στη Μάνδρα και
αναμένεται να είναι
έτοιμη τον επόμενο
χρόνο μισθώθηκε
ήδη από την αρχή
κατασκευής της.
Μάλιστα είναι μισθωμένη
με όρους βιωσιμότητας,
που σημαίνει ότι ο
μισθωτής δεσμεύτηκε
σε πράσινες πρακτικές
όπως η ανακύκλωση, η
σωστή διαχείριση των
αποβλήτων και η χρήση
ηλεκτρικών οχημάτων.
Η ζήτηση είναι αυτή που
οδηγεί τις κατασκευές,
επεσήμανε ο Πάνος
Καρπάθιος,
Διευθύνων Σύμβουλος της
Karpathios Development.
«Χρειαζόμαστε
περισσότερες περιοχές
που να ακολουθούν τα
ευρωπαϊκά πρότυπα και οι
μισθωτές είναι
διατεθειμένοι να
πληρώσουν πιο υψηλά
μισθώματα για πράσινα
logistics. Πρέπει να
ετοιμάσουμε την επόμενη
ημέρα, ο Ασπρόπυργος
είναι η περιοχή μας και
θα ήθελα να δω την
περιοχή να εξελίσσεται
σε κάτι οργανωμένο που
ακολουθεί τα ευρωπαϊκά
πρότυπα, όμως η αγορά
ζητάει χώρους και εμείς
πρέπει να κατασκευάσουμε
αυτούς τους χώρους.
Έτσι, ακόμα και τα
πράσινα logistics θα
γίνουν καλώς ή κακώς και
σε περιοχές που δεν
έχουν τις απαραίτητες
προδιαγραφές γιατί οι
πελάτες δεν μπορούν να
περιμένουν», τόνισε.
Το γεγονός ότι η ζήτηση
ξεπερνά κατά πολύ την
προσφορά και είναι αυτή
που οδηγεί τις εξελίξεις
και το ύψος των
μισθωμάτων υπογράμμισε
και ο Γιώργος
Φιλόπουλος,
Διευθυντής Επενδύσεων
της TRASTOR REIC. «Εμείς
θα συνεχίσουμε να
επενδύουμε στην περιοχή
του Ασπροπύργου» τόνισε
και ανέφερε πως «σήμερα
οι χρήστες αναζητούν 450
χιλιάδες τ.μ. και η
προσφορά είναι μηδέν.»
Το πρώτο τρίμηνο του
2024 θα είναι έτοιμο το
νέο πράσινο κτίριο 40
χιλιάδων τ.μ. της
TRASTOR. «Στόχος μας
είναι έως το 2025 πάνω
από 60% του συνόλου των
τετραγωνικών μας να
είναι πράσινα και το
κάνουμε αυτό γιατί
ακολουθούμε μία
μακροχρόνια στρατηγική»
είπε.
Επεσήμανε, επίσης, ότι ο
κλάδος των logistics
στην Ελλάδα έχει
αποκτήσει επενδυτικό
ενδιαφέρον μόλις τα
τελευταία 10 χρόνια, με
επενδύσεις 700
εκατομμυρίων ευρώ να
έχουν γίνει από το 2017
και πολλές να
πραγματοποιούνται την
περίοδο του κορωνοϊού.
«Προφανώς πρέπει
να υπάρξει αναβάθμιση
των υποδομών στα
ευρωπαϊκά πρότυπα»,
κατέληξε.
Πηγή: Ημερησία |