|
Σε πρωταγωνίστριες έχουν
αναδειχθεί αφενός η
θυγατρική της Lamda
Development, Lamda
Marinas Investment και
αφετέρου η D-Marinas
Hellas, συμφερόντων της
CVC Capital. Ωστόσο,
σημαντικότατο ρόλο
διεκδικεί πλέον και η
Ακτωρ Παραχωρήσεις με τη
Reds, αμφότερες
συμφερόντων του ομίλου
Ελλάκτωρ, που έχουν
αναλάβει την παραχώρηση
της μεγαλύτερης μαρίνας
της χώρας, αυτή του
Αλίμου. Την ίδια ώρα,
σημαντικά μερίδια
κατέχουν η Αβαξ, που
ελέγχει τη μαρίνα Αθηνών
στο στάδιο Ειρήνης και
Φιλίας και η μαρίνα
Βουλιαγμένης, που ανήκει
στον Αστέρα και η
επέκταση και αναβάθμιση
της οποίας ολοκληρώνεται
αυτό το διάστημα.
Η απουσία σοβαρών
λιμενικών υποδομών για
τη φιλοξενία ενός ολοένα
και μεγαλύτερου αριθμού
μεγάλων σκαφών αναψυχής,
ελληνικών και ξένων,
οδηγεί τις σημαντικές
επενδύσεις που γίνονται
στον κλάδο. Οι ελληνικές
θάλασσες παραμένουν και
φέτος νούμερο ένα
προορισμός παγκοσμίως
για ναυλωμένα super
yachts. Είναι ίσως
χαρακτηριστικό πως το
μερίδιο της Ελλάδας στην
παγκόσμια αγορά του
yacht chartering είναι
πολλαπλάσιο από αυτό του
ελληνικού τουρισμού εν
γένει.
Βάσει των επιβεβαιωμένων
κρατήσεων για το σύνολο
της φετινής χρονιάς
(στοιχεία Μαΐου), η
Ελλάδα έχει μερίδιο
αγοράς 27% επί του
συνόλου των εβδομάδων
κρατήσεων θαλαμηγών
μήκους άνω των 20
μέτρων, σύμφωνα με
στοιχεία της
International Yacht
Company (IYC). Πρόκειται
για μερίδιο αυξημένο
κατά τρεις ποσοστιαίες
μονάδες από το 24% του
2022. Και διπλάσιο
σχεδόν της δεύτερης
Γαλλίας, που βρίσκεται
στο 15%.
Η Lamda Marinas
Οι ελληνικές θάλασσες
παραμένουν και φέτος
νούμερο ένα προορισμός
παγκοσμίως για ναυλωμένα
super yachts.
Το γεγονός αυτό εξηγεί
και το ενδιαφέρον που
εκδήλωσε η Lamda Marinas
για την υποπαραχώρηση,
για 40 έτη, του
δικαιώματος κατασκευής,
λειτουργίας,
διαχείρισης, συντήρησης
και εκμετάλλευσης της
μαρίνας μεγάλων σκαφών
(τύπου mega yacht) στην
Κέρκυρα. Η θυγατρική της
Lamda Development,
επικράτησε στον σχετικό
διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ
και το συνολικό τίμημα
που θα καταβάλει για την
40ετή περίοδο θα
ξεπεράσει τα 89 εκατ..
Το έργο περιλαμβάνει την
κατασκευή 98 θέσεων
σκαφών μήκους 30 έως 140
μέτρων και χρήση
εμπορικών καταστημάτων,
εστίασης, ξενοδοχείων
και γραφείων έως 7.800
τετραγωνικών. Η
κατασκευή του έργου
εκτιμάται ότι θα
ξεπεράσει τα 50 εκατ.
Παράλληλα, η Lamda
Marinas διαχειρίζεται
και την πρώτη μαρίνα που
αναβαθμίστηκε στη χώρα,
αυτή στον Φλοίσβο, ενώ
έχει αναλάβει και τη
διαχείριση της μαρίνας
του Αγίου Κοσμά, στο
πλαίσιο παραχώρησης της
έκτασης του πρώην
αεροδρομίου στο Ελληνικό
στη μητρική της Lamda
Development.
Υπολογίζεται πως το
μερίδιο του
συγκεκριμένου ομίλου
στον κύκλο εργασιών του
κλάδου ανέρχεται στο
30%.
Η D-Marin
Την ίδια ώρα, το
«αντίπαλον δέος», η
D-Marin διαχειρίζεται
τρεις μαρίνες στην
Ελλάδα, αυτές της Ζέας,
της Λευκάδας και των
Γουβιών Κέρκυρας, με
συνολική δυναμικότητα
2.510 θέσεων
ελλιμενισμού. Η
μεγαλύτερη είναι αυτή
της Κέρκυρας με 1.198
θέσεις για σκάφη έως 60
μέτρων, ακολουθεί της
Ζέας με 670 θέσεις και
μετά της Λευκάδας με 620
θέσεις. Παράλληλα
συμμετέχει μαζί με την
ΤΕΜΕΣ στην κοινοπραξία
που ανέλαβε την
παραχώρηση της μαρίνας
της Πύλου. Επιπλέον,
τόσο η D-Marin όσο και η
Lamda Marinas διεκδικούν
την παραχώρηση της
μαρίνας στο Αργοστόλι, ο
διαγωνισμός για την
οποία βρίσκεται σε
εξέλιξη.
Τα τέλη ελλιμενισμού δεν
αποτελούν παρά μικρό
μόνο μέρος του συνολικού
κύκλου εργασιών στις
μεγάλες μαρίνες της
χώρας, καθώς η ανάπτυξη
εμπορικών δραστηριοτήτων
και δραστηριοτήτων
φιλοξενίας, όπου
υπάρχουν, παράγουν
πολλαπλάσιες
χρηματοροές. Γι’ αυτό
και αναμένεται το
επενδυτικό ενδιαφέρον να
παραμείνει ισχυρό και
στις επόμενες
διαγωνιστικές
διαδικασίες, όπως για τη
μαρίνα στη Θεσσαλονίκη,
αλλά και
υποπαραχωρήσεις, όπως σε
αυτές που αξιολογεί να
προχωρήσει ο όμιλος
Γκριμάλντι με τα δύο
λιμενικά καταφύγια της
Ηγουμενίτσας.
Πηγή: Καθημερινή |