Στην Ελλάδα δεν έχουν
τοποθετηθεί μέχρι
στιγμής μπαταρίες που
θα εξισορροπούν το
σύστημα ηλεκτρικής
ενέργειας, απορροφώντας
την περίσσεια ενέργεια
των ΑΠΕ για
τις στιγμές που δεν έχει
ήλιο και αέρα. Η ανάγκη
για μπαταρίες φάνηκε
έντονα αυτό το
καλοκαίρι, καθώς τις
πρώτες βραδινές ώρες
μειωνόταν απότομα η
παροχή ενέργειας από ΑΠΕ
και αυξάνονταν
κατακόρυφα οι τιμές.
Όμως σημαντικά βήματα
γίνονται. Εταιρείες όπως
η Helleniq
Energy, η Intrakat,
η ΔΕΗ,
η ΔΕΗ
Ανανεώσιμες και
η Metlen υλοποιούν
έργα αυτόνομων
(standalone) μπαταριών
και την ίδια στιγμή
ετοιμάζεται η επόμενη
(τρίτη) δημοπρασία για
μπαταρίες 300 MW.
Πρόκειται για μια
επένδυση που αποδίδει,
όπως επισημαίνει η Aurora
Energy Research σε
μελέτη της, η οποία
εκτιμά ότι ο μέσος
βαθμός απόδοσης (IRR)
των υποψήφιων έργων στον
επικείμενο τρίτο
διαγωνισμό αποθήκευσης
θα κυμανθεί από 3.5%
έως 10.5%.
Πρόσφατα ολοκληρώθηκε η δεύτερη
δημοπρασία αποθήκευσης
ενέργειας ενώ τον
προηγούμενο μήνα
πραγματοποιήθηκε η
δημόσια διαβούλευση για
το σχέδιο
νόμου που
περιέχει μέτρα για την
αποθήκευση ενέργειας από
το ΥΠΕΝ.
Παράγοντες της αγοράς
διακρίνουν μια αποφασιστικότητα από
την πλευρά του ΥΠΕΝ να
προωθήσει την τοποθέτηση
των μπαταριών. Την ίδια
στιγμή όμως ακούγεται
και μια γκρίνια τόσο
από ξένους όσο και από
Έλληνες επενδυτές για
τους όρους των
επενδύσεων.
Συγκεκριμένα, το ένα
θέμα που απασχολεί
έντονα την αγορά είναι
το τέλος ανακύκλωσης που
επιβαρύνει το κόστος της
μπαταρίας και ανέρχεται
στο 10%
του κόστους της
επένδυσης.
«Δηλαδή όταν το κόστος
ανέρχεται στα 40 εκατ
ευρώ, το ποσό φτάνει τα
44 εκατ ευρώ λόγω της
ανακύκλωσης. Είναι τρελό
αυτό που συμβαίνει», τονίζει
υψηλόβαθμο στέλεχος
ενεργειακής εταιρείας
στο BD. Σε επίπεδο Ευρώπης, ακόμα
αποσαφηνίζεται το
πλαίσιο που θα διέπει
τους κανόνες της
ανακύκλωσης.
Υπενθυμίζεται ότι
εισήχθη από τις
Βρυξέλλες πέρυσι νέος
κανονισμός που απαιτεί
ότι όλες οι μπαταρίες θα
περιέχουν ελάχιστα
επίπεδα ανακυκλωμένου
περιεχομένου και
δημιουργείται το Battery
Passport, ένα
ψηφιακό μητρώο κάθε
μπαταρίας που
κατασκευάζεται στην ΕΕ.
Η κάθε μπαταρία θα φέρει
ετικέτα με έναν κωδικό
QR που περιέχει
πληροφορίες για την
κατασκευή και το
περιεχόμενό της σε
υλικό, κάνοντας την
ανακύκλωση αυτών των
μπαταριών πολύ πιο
εύκολη.
Στην Αθήνα, όλοι
συμφωνούν για την μεγάλη
σημασία που έχει το θέμα
της ανακύκλωσης αλλά
ζητούν να ξεκαθαριστεί ο
τρόπος επιβολής και
είσπραξης του τέλους
ανακύκλωσης. «Σωστά
μπαίνουν αυτές οι
προβλέψεις αλλά οι
νομοθέτες δεν είναι
σαφείς», τονίζει
άλλος επενδυτής από τον
χώρο τον αιολικών
πάρκων.
Αν και υπάρχει ισχυρή
δυναμική, οι στόχοι που
έχουν μπει για τις
μπαταρίες δεν
είναι φιλόδοξοι για
τα δεδομένα της αγοράς.
Το νέο ΕΣΕΚ που
εκτιμάται ότι θα σταλεί
στην Κομισιόν τον
Οκτώβρη προβλέπει ότι
στα 4,3 GW θα ανέλθει
έως το 2030 η συνολική
ισχύς των συστημάτων
αποθήκευσης με μπαταρίες
της χώρας. Μέχρι το
2050, προβλέπεται ότι θα
ανέλθει περίπου στα 12
GW.
Οι χαμηλές τιμές
Ένας ακόμα λόγος που
σημειώνονται
καθυστερήσεις στην
υλοποίηση των έργων
μπαταρίας, τονίζουν
ειδικοί, είναι η γρήγορα
εξελισσόμενη τεχνολογία στον
κλάδο και οι χαμηλότερες
τιμές. Αυτό που
παρατηρείται συχνά είναι
ότι επιχειρηματίες
φρενάρουν την
εγκατάστασή τους ώστε να
αξιοποιήσουν όσο
περισσότερο γίνεται την πτωτική
τάση στο κόστος
των μπαταριών.
Σύμφωνα με έκθεση της
BMI, το μέσο κόστος
εγκατάστασης των
μπαταριών BESS μειώθηκε
κατά 90% από
το 2010 σε μια τάση που
αναμένεται να συνεχιστεί
λόγω της αναπτυσσόμενης
τεχνολογίας.
Πηγή: Business Daily |