Δυστυχώς, το metaverse
που έχτισαν δεν έχει,
μέχρι στιγμής,
ανταποκριθεί στις
προσδοκίες. Το Horizon
Worlds του Zuckerberg,
χοντροκομμένο και
περίεργο, προβλημάτισε
όταν η Meta ενημέρωσε
τους χρήστες ότι τα
πόδια για τα avatar τους
«έρχονταν σύντομα». Ο
εξοπλισμός που
απαιτείται για να
επισκεφτείτε τέτοιους
εικονικούς κόσμους –
συχνά ένα σετ ακουστικών
όπως το Quest Pro της
Meta – μπορεί να είναι
ακριβός και δύσχρηστος
και μόλις τα καταφέρετε
να συνδεθείτε,
συνειδητοποιείτε ότι δεν
είναι και τίποτα
σπουδαίο.
Τίποτα από αυτά δεν
εντυπωσιάζει αυτούς που
πραγματικά χτίζουν
ψηφιακούς κόσμους. Σε
μια έρευνα που δόθηκε
στη δημοσιότητα σήμερα
από τους διοργανωτές του
Συνεδρίου
Προγραμματιστών
Παιχνιδιών, ένα
επιβλητικό 45% από
αυτούς είπαν ότι «η
έννοια του metaverse δεν
θα πραγματοποιήσει ποτέ
την υπόσχεσή της». Ήταν
η πιο δημοφιλής απάντηση
σε μια ερώτηση σχετικά
με το ποιες εταιρείες ή
πλατφόρμες είναι «οι
καταλληλότερες για να
εκπληρώσουν την υπόσχεση
της έννοιας του
metaverse» και ένα
χαρακτηριστικό σημάδι
του τι είδους πίστη έχει
ο κλάδος στις
μακροπρόθεσμες
δυνατότητες των
καθηλωτικών εικονικών
κόσμων. «Οι άνθρωποι που
προσπαθούν να το
πουλήσουν δεν έχουν ιδέα
τι είναι», έγραψε ένας
από τους ερωτηθέντες,
«ούτε και οι
καταναλωτές».
Η έρευνα, που
κυκλοφόρησε από την GDC
ενόψει της ετήσιας
εκδήλωσής της στα τέλη
Μαρτίου, έρχεται μετά
από ένα δύσκολο 2022 για
τους ευαγγελιστές του
metaverse. Όχι μόνο
υπάρχει κυνισμός σχετικά
με το ποιος χτίζει
αυτούς τους κόσμους και
για ποιο σκοπό, αλλά και
πολλοί πιθανοί
«κάτοικοι» του metaverse
δεν είναι πεπεισμένοι
ότι υπάρχει τίποτα που
να παρουσιάζει
ενδιαφέρον μέσα σε
αυτούς. Η Meta έχασε
χρήματα και απέλυσε
εργαζομένους πέρυσι, και
ακόμη και κόσμοι που
μοιάζουν με μια
πρωτόλεια εκδοχή του
metaverse όπως το
Minecraft και το Roblox
βρίσκονται τώρα χαμηλά
στη λίστα των
προγραμματιστών
παιχνιδιών ως προς την
αναμενόμενη επιτυχία.
Δεν πρόκειται για
έλλειψη προσπάθειας.
Ορισμένοι
προγραμματιστές
εξακολουθούν να
ενδιαφέρονται να
κυκλοφορήσουν παιχνίδια
AR/VR σε πλατφόρμες όπως
το Meta Quest και το
PlayStation VR2. Από
τους ερωτηθέντες, το 36%
ανέφερε το Meta Quest ως
μια πλατφόρμα στην οποία
αναμένουν να
κυκλοφορήσουν το επόμενο
παιχνίδι τους. Για το PS
VR2, αυτό το ποσοστό
είναι 18%.
Η πίστη στο metaverse,
όπως το έθεσε η έρευνα,
εναπόκειται στην Epic
Games. Ενώ σχεδόν οι
μισοί από τους
ερωτηθέντες είπαν ότι η
υπόσχεσή του δεν θα
εκπληρωθεί ποτέ, το 14
τοις εκατό πιστεύει ότι
αν κάποια πλατφόρμα έχει
τη δυνατότητα να το
κάνει, αυτή είναι το
παιχνίδι Fortnite της
εταιρείας. Εν τω μεταξύ,
μόνο το 7 τοις εκατό
πίστευε ότι το Horizon
Worlds είχε κάποια
πιθανότητα επιτυχίας –
το ίδιο με το Minecraft.
Το πέντε τοις εκατό
πίστευε ότι το Roblox θα
μπορούσε να το κάνει.
Το Fortnite κέρδισε αυτή
την αυτοπεποίθηση με τα
χρόνια χάρη στην
διοργάνωση εκδηλώσεων
από την Epic, όπως
συναυλίες μέσα στον
εικονικό κόσμο με
καλλιτέχνες όπως οι
Marshmello, Travis Scott
και Ariana Grande. Δεν
είναι πλέον απλώς ένα
μέρος για εικονικές
μάχες μεταξύ παικτών,
είναι ένας χώρος όπου οι
άνθρωποι μπορούν να
απολαύσουν άλλες μορφές
ψυχαγωγίας μαζί. Αλλά το
Fornite δεν ήταν το
πρώτο παιχνίδι που
πρόσφερε εικονικές
κοινότητες, ούτε καν το
δεύτερο ή το τρίτο. «Το
metaverse πρέπει να
παραδεχθεί ότι
επανεφευρίσκει τον
τροχό», είπε ένας από
τους ερωτηθέντες,
αναφερόμενος στον
εικονικό κόσμο του
Linden Lab, Second Life,
που υπάρχει εδώ και 20
χρόνια. «Και στη
συνέχεια να αναρωτηθεί
γιατί οι άνθρωποι έχασαν
το ενδιαφέρον τους για
τον τροχό».
«Το metaverse υπάρχει
ήδη και είναι βιώσιμο»,
έγραψε ένας άλλος
προγραμματιστής. «Απλώς
επαναπωλείται ως νέα
ιδέα από εταιρείες που
προσπαθούν να
επωφεληθούν από αυτό».
(Στην περίπτωση της
Meta, η στροφή της στο
metaverse συνοδεύτηκε
από πτώση κερδών και
μηδενική ανάπτυξη.)
Το metaverse μπορεί μια
μέρα να δει τις
πραγματικές δυνατότητές
του να
πραγματοποιούνται, αλλά
πιθανότατα δεν θα είναι
όπως το φαντάστηκε ο
Zuckerberg ή ακόμα και ο
Stephenson. Για να γίνει
το metaverse μια αληθινή
εναλλακτική
πραγματικότητα, πρέπει
να κατασκευαστεί από
τους δικούς του χρήστες.
«Οποιαδήποτε έκδοση του
που υπάρχει αποκλειστικά
στα χέρια μιας εταιρείας
ως πλατφόρμα
διαφημίσεων, εικονικός
σταθμός εργασίας ή
εικονική αγορά ακινήτων
είναι καταδικασμένη να
αποτύχει τελικά», έγραψε
ένας προγραμματιστής.
«Πρέπει να βασίζεται σε
πράγματα για τα οποία
ενδιαφέρονται πραγματικά
οι χρήστες».
Πηγή: www.wired.com |