|
Όπως γράφει η Ημερησία,
η παρατεταμένη αναστολή
αντανακλά τις ανησυχίες
των διεθνών ναυτιλιακών
κολοσσών για τις
αυξανόμενες επιθέσεις
από τους αντάρτες Χούτι
στην Ερυθρά Θάλασσα, οι
οποίες λένε ότι
αποτελούν εκδίκηση
εναντίον του Ισραήλ για
τη στρατιωτική του
εκστρατεία στη
Γάζα. Πρόκειται για έναν
από τους σημαντικότερους
θαλάσσιους εμπορικούς
δρόμους του κόσμου και
οι παρατεταμένες
επιθέσεις θα μπορούσαν
να διαταράξουν την
παγκόσμια οικονομία.
Η αρχική παύση και η
έντονη ανησυχία
Η δανική ναυτιλιακή
εταιρεία εισήγαγε αρχικά
μια παύση 48 ωρών στις
διελεύσεις μέσω της
Ερυθράς Θάλασσας
ξεκινώντας την Κυριακή
μετά την επίθεση το
Σαββατοκύριακο από
μαχητές Χούτι που
υποστηρίζονται από το
Ιράν στο Maersk Hangzhou
.Η επίθεση συνέβη λίγες
μέρες αφότου η Maersk
είξαναρχίσει να πλέει
στην περιοχή μετά την
ίδρυση διεθνούς ναυτικής
αποστολής υπό την ηγεσία
των ΗΠΑ για την
προστασία της εμπορικής
ναυτιλίας.
Ειδικότερα, η Maersk
συνέχισε αρχικά τη
ναυτιλία μέσω της πλωτής
οδού γύρω στα
Χριστούγεννα, μόνο για
να σταματήσει ξανά τη
διαμετακόμιση αφού το
Maersk Hangzhou
χτυπήθηκε από «άγνωστο
αντικείμενο» καθώς
περνούσε από το στενό
Bab al-Mandab στη νότια
είσοδο της Ερυθράς
Θάλασσας, καθ' οδόν από
τη Σιγκαπούρη προς Πορτ
Σουέζ στην Αίγυπτο.
«Μετά την αρχική
επίθεση, τέσσερα σκάφη
πλησίασαν το Maersk
Hangzhou και άνοιξαν πυρ
σε μια προσπάθεια να
επιβιβαστούν στο πλοίο»,
ανέφερε η εταιρεία.
Ο αμερικανικός στρατός
είπε ότι τα ελικόπτερα
του ανταποκρίθηκαν σε
κλήσεις κινδύνου από το
σκάφος και βύθισαν τρία
σκάφη που χειρίζονταν οι
Χούτι, σκοτώνοντας τους
επιβαίνοντες. Ένα
τέταρτο σκάφος διέφυγε
από την περιοχή, είπε.
«Η έρευνα για το
περιστατικό βρίσκεται σε
εξέλιξη και θα
συνεχίσουμε να
διακόπτουμε τη διακίνηση
φορτίου στην περιοχή,
ενώ αξιολογούμε
περαιτέρω τη συνεχώς
εξελισσόμενη κατάσταση»,
ανέφερε η Maersk σε
δήλωσή της την Τρίτη. Η
εταιρεία πρόσθεσε
μάλιστα ότι, σε
ορισμένες περιπτώσεις,
τα πλοία θα κινηθούν
γύρω από το Ακρωτήριο
της Καλής Ελπίδας στη
Νότια Αφρική.
Επιπροσθέτως, αναφορά
που δημοσιεύτηκε στον
ιστότοπο της Maersk αργά
τη Δευτέρα έδειξε ότι
περισσότερα από 100 από
τα πλοία της που θα
πλέουν τις επόμενες
εβδομάδες έχουν
εκτραπεί,
αντικατοπτρίζοντας πόσο
επισφαλής είναι η
κατάσταση σε έναν από
τους ζωτικούς εμπορικούς
δρόμους του κόσμου. Η
Διώρυγα του Σουέζ, που
συνδέει την Ερυθρά
Θάλασσα με τη Μεσόγειο
Θάλασσα, συνήθως
μεταφέρει έως και το 30%
του παγκόσμιου εμπορίου
εμπορευματοκιβωτίων.
Οι υπολοιπες ναυτιλιακές
και ο αντίκτυπος στην
αλυσίδα εφοδιασμού
Άλλες μεγάλες
ναυτιλιακές εταιρείες,
όπως η Hapag-Lloyd, η
Evergreen Line και η MSC
Mediterranean Shipping
Company, έχουν
επίσης σταματήσει να
χρησιμοποιούν την
κρίσιμη πλωτή οδό λόγω
των επιθέσεων των Χούτι,
οι οποίοι λένε ότι
εκδικούνται το Ισραήλ
για τη στρατιωτική του
εκστρατεία κατά της
Χαμάς στη Γάζα.Η διακοπή
στις παγκόσμιες αλυσίδες
εφοδιασμού αυξάνει ήδη
το κόστος μεταφοράς και
επιμηκύνει τους χρόνους
παράδοσης. «Τα
μεγαλύτερα ταξίδια για
υπηρεσίες εκτροπής
σημαίνουν μεγαλύτερους
χρόνους παράδοσης για
τους εισαγωγείς και
κάποια απειλή συμφόρησης
στα λιμάνια… αν και
μέχρι στιγμής δεν έχουν
υπάρξει αναφορές για
εκκρεμότητες», δήλωσε ο
Judah Levine, επικεφαλής
έρευνας στην εταιρεία
logistics Freightos.
Η γαλλική εταιρεία CMA
CGM δήλωσε την περασμένη
εβδομάδα ότι θα αυξήσει
σταδιακά τον αριθμό των
πλοίων που διέρχονται
από τη Διώρυγα του
Σουέζ. Η εταιρεία
αρνήθηκε να σχολιάσει
περαιτέρω την Τρίτη,
παραπέμποντας το CNN
στη δήλωσή της στις 26
Δεκεμβρίου.
Η γερμανική Hapag Lloyd,
εν τω μεταξύ, δήλωσε ότι
τα πλοία της θα
συνεχίσουν να πλέουν
γύρω από το Ακρωτήριο
της Καλής Ελπίδας
δεδομένων των
«περιστατικών» των
τελευταίων
ημερών. «Παρακολουθούμε
στενά την κατάσταση μέρα
με τη μέρα, αλλά θα
συνεχίσουμε να
δρομολογούμε τα πλοία
μας μέχρι τις 9
Ιανουαρίου», όταν η θέση
θα επανεξεταστεί ξανά,
δήλωσε εκπρόσωπος της
εταιρείας στο CNN την
Τρίτη.
Οι ναύλοι και οι μετοχές
αυξάνονται
Οι μετοχές της Maersk
και της Hapag-Lloyd
σημείωσαν ράλι την πρώτη
ημέρα διαπραγμάτευσης
του νέου έτους, πιθανώς
ενισχυμένες από τις
προσδοκίες ότι οι
εταιρείες θα είναι σε
θέση να κλειδώσουν
υψηλότερα ναυτιλιακά
επιτόκια μέχρι το 2024.
Η Hapag-Lloyd
διαπραγματεύθηκε 3,6%
υψηλότερα στις 11:30
π.μ. ET, ενώ η Maersk
κέρδισε 6,4%. Και οι δύο
εταιρείες έχουν
ανακοινώσει νέες
χρεώσεις τις τελευταίες
εβδομάδες για τη
μεταφορά αγαθών σε
πολλές από τις πιο
πολυσύχναστες εμπορικές
διαδρομές του κόσμου.
Σύμφωνα με τα στοιχεία
της Freightos, το κόστος
αποστολής ενός κοινού
κοντέινερ από τη Σαγκάη
στη Νέα Υόρκη ανέβηκε
κατά μέσο όρο σε σχεδόν
5.000 δολάρια αυτήν την
εβδομάδα, από 3.500
δολάρια στα μέσα
Δεκεμβρίου.
Η αποστολή
εμπορευματοκιβωτίων
ίδιου μεγέθους από τη
Σαγκάη στο Ρότερνταμ, το
πιο πολυσύχναστο λιμάνι
εμπορευματοκιβωτίων της
Ευρώπης στην Ολλανδία,
θα κοστίσει περίπου
2.400 δολάρια, από 1.800
δολάρια στα μέσα
Δεκεμβρίου. |