Όπως
γράφει το Money Review:
Και υπεράκτια αιολικά
Εν τω μεταξύ, ήδη
στελέχη του επενδυτή
έχουν καταγράψει όλες
τις ανάγκες ή
μηχανολογικό κι άλλον
εξοπλισμό που θα
χρειαστούν τα ναυπηγεία
ώστε να τεθούν άμεσα σε
πλήρη λειτουργική
ετοιμότητα. Σύμφωνα με
πληροφορίες, ο επενδυτής
προτίθεται να επενδύσει
διαδοχικά ποσό άνω των
100 εκατομμυρίων για τον
πλήρη εκσυγχρονισμό του
συγκροτήματος. Μεταξύ
των δραστηριοτήτων που
αναμένεται να
αναπτυχθούν στα
ναυπηγεία, πέραν της
επισκευής εμπορικών και
άλλων επιβατηγών πλοίων,
περιλαμβάνεται και η
συντήρηση, επισκευή και
ναυπήγηση πολεμικών
πλοίων αλλά και
θαλαμηγών. Αλλες
ναυπηγήσεις που θα
μπορούσε να αναλάβει το
συγκρότημα είναι
εξοπλισμού για υπεράκτια
αιολικά πάρκα. Το
επιχειρηματικό σχέδιο
του επενδυτή
περιλαμβάνει ακόμα
σχέδια δυνητικής
ανάπτυξης μονάδας
έρευνας και ανάπτυξης
νέων ναυπηγικών
τεχνολογιών, όπως και
κέντρου logistics.
Σύμφωνα με πληροφορίες
αξιολογείται ακόμα και η
κατασκευή
αεριοστροβιλικής μονάδας
παραγωγής ηλεκτρικής
ενέργειας συνδυασμένου
κύκλου φυσικού αερίου.
Οι αποζημιώσεις
Η Ειδική Διαχείριση έχει
εισπράξει ένα μεγάλο
μέρος των απαιτήσεών της
από το ελληνικό Δημόσιο,
οι οποίες προκύπτουν από
αποζημίωση που της έχει
επιδικάσει διαιτητική
απόφαση και που μετά
φόρων υπολογίζονται στα
επίπεδα των 100
εκατομμυρίων ευρώ. Με
αυτά τα κονδύλια θα
χρηματοδοτήσει άμεσα τις
αποζημιώσεις απολύσεων
των εργαζομένων αλλά και
την εξόφληση του μέρους
των μισθών τους που της
αναλογεί για την περίοδο
που «τρέχει» αυτή τα
ναυπηγεία (ειδικά
πιστώματα ή 35% του
μισθού τους). Η
διαδικασία που
προβλέπεται από τον
νόμο, δηλαδή η
γνωστοποίηση των
δρομολογούμενων ομαδικών
απολύσεων στο Ανώτατο
Συμβούλιο Εργασίας
(ΑΣΕ), έχει ήδη γίνει
και τις επόμενες ημέρες
αναμένεται να
ολοκληρωθεί. Οι
εργαζόμενοι θα λάβουν
από αυτή τη διαδικασία
περίπου 75 εκατομμύρια,
ενώ επιπλέον χρήματα
έναντι των απαιτήσεών
τους –που σύμφωνα με
ορισμένους υπολογισμούς
ανέρχονται συνολικά στα
180 εκατομμύρια– θα
λάβουν και από τον
πίνακα διανομής του
προϊόντος της Ειδικής
Διαχείρισης.
Δηλαδή των χρημάτων που
έχει συγκεντρώσει από
τις πωλήσεις του
ενεργητικού των
ναυπηγείων. Από αυτό το
προϊόν, ωστόσο, θα
αποζημιωθούν, όπως
προβλέπεται, και οι
άλλοι πιστωτές, μεταξύ
των οποίων το Δημόσιο, η
Τράπεζα Πειραιώς αλλά
και προμηθευτές.
Υπενθυμίζεται πως ο
όμιλος Προκοπίου
επικράτησε στους δύο
διαγωνισμούς που έγιναν
για την πώληση των
Ναυπηγείων Σκαραμαγκά το
καλοκαίρι του 2021
προσφέροντας 37,3 εκατ.
ευρώ για να αγοράσει το
τμήμα που πουλούσε η
Εταιρεία Ακινήτων του
Δημοσίου (ΕΤΑΔ),
υπερθεματίζοντας έπειτα
από τρεις γύρους έναντι
της έτερης υποψήφιας
Pyletech, συμφερόντων
του εφοπλιστή Θεόφιλου
Πριόβολου, και άλλα 25,2
εκατ. στον παράλληλο
διαγωνισμό του Ειδικού
Διαχειριστή (ΕΝΑΕ) για
το άλλο μισό του
ναυπηγείου έναντι 22,1
εκατ. ευρώ που προσέφερε
η Pyletech. Τα Ναυπηγεία
Σκαραμαγκά, συνολικού
εμβαδού περίπου 700
στρεμμάτων, βγήκαν προς
πώληση σε δύο
διαγωνισμούς για δύο
διακριτά, αλλά γειτονικά
τμήματα: έναν από τον
Ειδικό Διαχειριστή
(350,7 στρέμματα) που
φιλοξενεί και την κυρίως
υποδομή και έναν από την
ΕΤΑΔ (332,1 στρέμματα)
που φιλοξενεί τη μεγάλη
κτιστή δεξαμενή.
Η διαδικασία από τότε
που τα Ναυπηγεία
Σκαραμαγκά τέθηκαν σε
Ειδική Διαχείριση μέχρι
σήμερα έχει αγγίξει τα
πέντε χρόνια, ενώ κατά
το διάστημα από το
καλοκαίρι του 2021 μέχρι
πριν από μερικούς μήνες
κατατέθηκαν και
συζητήθηκαν πλήθος
προσφυγών κατά της
λειτουργίας των
ναυπηγείων και της
διαδικασίας, μεταξύ των
οποίων και του Δήμου
Χαϊδαρίου που αξίωνε τον
αιγιαλό για δημόσια
χρήση, αλλά προσέκρουσε
τελικά σε απόφαση του
Συμβουλίου της
Επικρατείας που έβαλε
τέλος σε κάθε είδους
αμφισβητήσεις και
ενστάσεις.
Φρεγάτες και κορβέτες
του Πολεμικού Ναυτικού
Η ανάληψη και εκτέλεση
έργου για το Πολεμικό
Ναυτικό από τα Ναυπηγεία
Σκαραμαγκά είναι μεταξύ
των σχεδιασμών της νέας
ιδιοκτησίας τους. Είτε
αφορά τις επισκευές και
αναβαθμίσεις των
φρεγατών τύπου ΜΕΚΟ,
είτε τις συντηρήσεις και
άλλα προγράμματα που
συνδέονται με τα
υποβρύχια –τα οποία όπως
και οι φρεγάτες έχουν
κατασκευαστεί εκεί–,
είτε τέλος αφορά νέα
ναυπηγικά προγράμματα,
όπως για παράδειγμα αυτό
των κορβετών.
Σε πρόσφατες δηλώσεις
του ο Γιώργος Προκοπίου
έχει ξεκαθαρίσει πως τα
ναυπηγεία θα είναι
διαθέσιμα στο Πολεμικό
Ναυτικό, εφόσον αυτό τα
χρειαστεί τόσο για
επιχειρηματικούς όσο και
για εθνικούς λόγους,
χωρίς ωστόσο αυτό να
σημαίνει ότι βασίζει το
επιχειρηματικό σχέδιο
στην ύπαρξη τέτοιου
έργου. Να σημειωθεί πως
τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά
είναι αυτά που
ναυπήγησαν τα υποβρύχια
214 του Πολεμικού
Ναυτικού. Εκτός από αυτά
έχουν επίσης συμμετάσχει
στη ναυπήγηση των
φρεγατών ΜΕΚΟ 200ΗΝ αλλά
και των υποβρυχίων 209.
Επίσης, στις αρχές
Δεκεμβρίου έγινε γνωστό
ότι η Naval Group
υπέβαλε προσφορά προς το
ελληνικό Πολεμικό
Ναυτικό στη σχετική
διαδικασία για την
προμήθεια τεσσάρων
κορβετών, η οποία
προβλέπει ότι οι τρεις
από αυτές θα ναυπηγηθούν
στην Ελλάδα από ελληνικά
ναυπηγεία και
συγκεκριμένα τα
Ναυπηγεία Σκαραμαγκά. Το
συνολικό τίμημα της
προσφοράς ανέρχεται στα
επίπεδα του 1,7 δισ.
ευρώ. Την ίδια ώρα η
πρόταση των Ιταλών της
Fincantieri φαίνεται να
κινείται στα ίδια
επίπεδα τιμής, ωστόσο
συνδέεται με τα
Ναυπηγεία Ελευσίνας.
Υπενθυμίζεται ότι τα
Ναυπηγεία Σκαραμαγκά
ιδρύθηκαν το 1937 και
έπειτα από δύο
δεκαετίες, και
ειδικότερα το 1958,
μεταβιβάστηκαν στον
εφοπλιστή Σταύρο Νιάρχο
που τα χρησιμοποίησε για
την κατασκευή και
συντήρηση πλοίων, αλλά
και για μετασκευές
μεταχειρισμένων
εμπορικών πλοίων που
αποκτούσε η ναυτιλιακή
του. Η θέση τους είναι η
ίδια με αυτή των
παλαιότερων ναυπηγείων
του τότε Βασιλικού
Πολεμικού Ναυτικού, που
μετά τον Β΄ Παγκόσμιο
Πόλεμο είχαν αχρηστευθεί
λόγω εκτεταμένων ζημιών. |