Σημειώνεται ότι
ανάλογα κέντρα
ανθρακοποίησης της
ναυτιλίας έχουν ιδρυθεί
στη Σιγκαπούρη και στη
Σαγκάη.
Το Κέντρο
Απανθρακοποίησης της
Ναυτιλίας (Maritime
Decarbonisation Hub)
στην Αθήνα στο οποίο θα
συμμετέχουν οι Capital
Group, Navios Maritime
Partners, Neda Maritime
Agency, Star Βulk
και Thenamaris θα έχει
ως στόχο να εξαλείψει τα
εμπόδια που προκύπτουν
από τεχνικές δυσκολίες,
παρακωλύουν επενδύσεις
και παρεμποδίζουν την
αναζήτηση και απόδοση
λύσεων που θα μειώσουν
τις εκπομπές αερίων του
θερμοκηπίου (GΗG) του
υπάρχοντος παγκόσμιου
στόλου.
Το M-ERC θα
διαδραματίσει εξάλλου
ένα σημαντικό ρόλο στην
κατάλληλη προετοιμασία
του υφιστάμενου στόλου
για την ενεργειακή
μετάβαση καθώς και στη
διασφάλιση οτι το
ανθρώπινο δυναμικό έχει
την απαραίτητη κατάρτιση
και δεξιότητες.
Οι στόχοι αυτοί θα
επιτευχθούν μέσα από την
έρευνα και τη συνεργασία
με τα ναυπηγεία, του
κατασκευαστές
ναυτιλιακού εξοπλισμού,
αλλά και τις Ενώσεις των
ναυτικών, ώστε να
διασφαλιστεί η
ενδυνάμωση των
δεξιοτήτων του
προσωπικού στη θάλασσα
και τη στεριά.
Επίσης μέσω αυτού του
κέντρου θα καταβληθεί
προσπάθεια για την
προσέλκυση διεθνούς και
περιφερειακής
χρηματοδότησης για την
υλοποίηση δράσεων,
προγραμμάτων και
πρωτοβουλιών προς
επίτευξη των στόχων που
έχουν τεθεί ενώ στην
πρωτοβουλία αναμένεται
το προσεχές διάστημα να
ενταχθούν και
άλλες ναυτιλιακές
εταιρίες.
Ο υπουργός Ναυτιλίας
και Νησιωτικής Πολιτικής
Χρήστος Στυλιανίδης
μιλώντας στο 14ο ετήσιο
Φόρουμ του Capital Link
Greek Shipping στην
Αθήνα είπε ότι η Ελλάδα
θα παίξει πρωταγωνιστικό
ρόλο στο μέτωπο της
απανθρακοποίησης της
ναυτιλίας που είναι πολύ
ψηλά στην ατζέντα του
Διεθνούς Ναυτιλιακού
Οργανισμού ΙΜΟ .
Κάλεσε δε προς τον
σκοπό αυτό σε συνεργασία
τους παραγωγούς και
προμηθευτές ενέργειας,
τους διαχειριστές
λιμένων, τις εταιρείες
logistics, τους
ναυλωτές, τους
κατασκευαστές κινητήρων
και φυσικά τους
πλοιοκτήτες αλλά και την
επιστημονική κοινότητα.
Ο υπουργός Ναυτιλίας
και Νησιωτικής Πολιτικής
είπε επίσης ότι η μείωση
της ρύπανσης από τις
πηγές των πλοίων και η
ενίσχυση της ενεργειακής
απόδοσης απαιτούν
σημαντικά κεφάλαια και
επομένως ένας συνδυασμός
δημόσιας και ιδιωτικής
χρηματοδότησης θα πρέπει
να εξεταστεί
ενδελεχέστερα.
Κέντρο
απανθρακοποίησης σε
Σιγκαπούρη και Σαγκάη
Σημειώνεται ότι
Παγκόσμιο Κέντρο
Απανθρακοποίηση της
Ναυτιλίας (GCMD) έχει
ιδρυθεί και στη
Σιγκαπούρη που αποσκοπεί
στην εξεύρεση λύσεων για
την απαλλαγή των
θαλάσσιων μεταφορών από
τον άνθρακα και την
επίτευξη των
περιβαλλοντικών στόχων
που έχουν τεθεί από τον
Διεθνή Ναυτιλιακό
Οργανισμό (ΙΜΟ) για το
2030 και το 2050.
Η Olympic Shipping &
Management είναι η πρώτη
ελληνική ναυτιλιακή
εταιρεία που συμμετέχει
σε αυτό.
Η κορυφαία ελληνική
ναυτιλιακή εταιρεία που
αποτελείται από 18
tankers θα συνεισφέρει
οικονομικά στα projects
του GCMD, στηρίζοντας
τις δοκιμές του κέντρου
σε πράσινα καύσιμα εν
πλω δέσμευση άνθρακα και
άλλες τεχνολογίες.
Πρόσφατα ο κορυφαίος
νηογνώμονας DNV και η
China State Shipbuilding
Corporation (CSSC), ο
κορυφαίος ναυπηγικός
όμιλος στον κόσμο,
δημιούργησαν ένα κοινό
κέντρο καινοτομίας
Future Ship στη Σαγκάη.
Το Κέντρο θα
επιτρέψει στις δύο
εταιρείες να
συνεργαστούν στην
τεχνική καινοτομία σε
πλοία και υπεράκτιους
τομείς, να προχωρήσουν
στον μετασχηματισμό της
απεξάρτησης από τον
άνθρακα και της
ψηφιοποίησης και να
παρέχουν τεχνική
υποστήριξη και λύσεις
στη ναυτιλιακή
βιομηχανία.
Το Κέντρο θα ιδρυθεί
και θα λειτουργήσει από
την SDARI και την DNV
China μετά το πλαίσιο
στρατηγικής συμφωνίας
συνεργασίας που υπεγράφη
από τις δύο πλευρές το
2019.
Δεσμευόμενο για την
απαλλαγή της ναυτιλίας
από τις ανθρακούχες
εκπομπές και τον
μετασχηματισμό της
ψηφιοποίησης, το Κέντρο
θα δημιουργήσει τρεις
κοινές ομάδες εργασίας
για την απαλλαγή από τις
ανθρακούχες εκπομπές, το
ψηφιακό δίδυμο/ψηφιακό
πλοίο και την έξυπνη
ναυτιλία, εστιάζοντας
στην ανάπτυξη ολιστικών
λύσεων για το μέλλον των
πλοίων, ώστε να
προωθηθούν οι πράσινες
και έξυπνες ναυτιλιακές
καινοτομίες.
Στα 298 τα πλοία με
εναλλακτικά καύσιμα το
2023
Σύμφωνα με τα
τελευταία στατιστικά
στοιχεία από την
πλατφόρμα Alternative
Fuels Insight (AFI) της
DNV το 2023
παραγγέλθηκαν συνολικά
298 πλοία με πρόωση
εναλλακτικών καυσίμων -
αύξηση 8% σε ετήσια
βάση.
Το έτος αυτό είδε
επίσης τη μεθανόλη να
γίνεται mainstream, με
απότομη αύξηση των
παραγγελιών (138),
φέρνοντάς την στήθος με
στήθος με το LNG (130).
Επιπλέον, το 2023
σηματοδότησε μια χρονιά
επανάκαμψης για την
αμμωνία, με 11
παραγγελίες για πλοία
που κινούνται με αυτό το
καύσιμο, και
περισσότερες στα σκαριά.
Αντιμέτωπος με την
αυξανόμενη πίεση για τη
μείωση των εκπομπών
αερίων του θερμοκηπίου,
συμπεριλαμβανομένων των
αυστηρότερων στόχων που
έχει θέσει ο Διεθνής
Ναυτιλιακός Οργανισμός
(ΙΜΟ) τον Ιούλιο του
2023, ο ναυτιλιακός
τομέας εξετάζει μια
σειρά επιλογών απαλλαγής
από τον άνθρακα.
Μέσω της πλατφόρμας
AFI η DNV καταγράφει τις
προσπάθειες του κλάδου
που σχετίζονται με τα
νεότευκτα πλοία και τον
εκσυγχρονισμό με 298
παραγγελίες για πλοία
που μπορούν να
λειτουργούν με
εναλλακτικά καύσιμα που
έχουν καταγραφεί το 2023
και συνολικά 1281 πλοία
συνολικά με νέες
τεχνολογίες. |