|

Συγκεκριμένα, η Société
Générale επισημαίνει:
1.
Η νέα δέσμη μέτρων
ανέβασε το μέσο
πραγματικό δασμολογικό
συντελεστή των ΗΠΑ κατά
περίπου 2 ποσοστιαίες
μονάδες – από 18% σε 20%
– λίγο χαμηλότερα από
αυτό που είχε υπονοηθεί
κατά την αποκαλούμενη
Ημέρα Απελευθέρωσης.
2.
Η προσέγγιση του Τραμπ,
η οποία έχει περιγραφεί
ως “TACO” (Threat
Announced, Commitment
Outstanding – αναγγελία
απειλής χωρίς άμεση
εφαρμογή), και
ερμηνευόταν συχνά με την
παραλλαγή “Trump Always
Chickens Out” (ο Τραμπ
τελικά υποχωρεί),
φαίνεται ότι πλέον δεν
ισχύει. Το νέο
εκτελεστικό διάταγμα
υποδεικνύει πως αρκετοί
από τους
προαναγγελθέντες
δασμούς, ιδιαίτερα
απέναντι σε χώρες όπως ο
Καναδάς και η Ινδία, θα
εφαρμοστούν, έστω
προσωρινά. Επίσης,
υπήρξαν αρνητικές
εκπλήξεις για ορισμένες
χώρες, όπως η Βραζιλία
(πρόσθετος δασμός 40%)
και η Ελβετία (αμοιβαίος
δασμός έως 39% από 10%).
3.
Παρ’ όλα αυτά, για
περισσότερες από τις
μισές εισαγωγές οι
δασμοί είχαν ήδη
ανακοινωθεί. Η συμφωνία
με την ΕΕ προσέφερε
σημαντική ανάσα, ενώ οι
διαπραγματεύσεις
ΗΠΑ–Κίνας φαίνεται πως
θα συνεχιστούν. Όσον
αφορά την Ασία,
επιβεβαιώθηκαν δασμοί
20% για τις κυριότερες
χώρες της ASEAN και 15%
για Ιαπωνία και Νότια
Κορέα. Η Ινδία
επιβαρύνθηκε με 25%,
κάτι που δεν αναμενόταν,
αν και οι διαβουλεύσεις
παραμένουν ενεργές.
4.
Επιπλέον, η αγορά
φαίνεται πλέον
περισσότερο εξοικειωμένη
με την ιδέα ότι δασμοί
στο εύρος του 15%-20%
είναι διαχειρίσιμοι, σε
αντίθεση με παλαιότερες,
πιο επιθετικές
ανακοινώσεις.
Η αβεβαιότητα παραμένει
Παρόλο που μπορεί
κάποιος να υποθέσει ότι
η μεγαλύτερη αβεβαιότητα
γύρω από τους δασμούς
έχει ξεπεραστεί, η
Société Générale
διατηρεί επιφυλάξεις,
παραθέτοντας τους εξής
λόγους:
1.
Οι συμφωνίες δεν έχουν
ακόμη οριστικοποιηθεί
και συχνά παραμένουν
ασαφείς. Υπάρχει
σημαντική σύγχυση
σχετικά με τις
δεσμεύσεις που έχουν
αναληφθεί, ακόμα και ως
προς βασικά σημεία όπως
οι δασμολογικοί
συντελεστές. Για
παράδειγμα, το 15% που
προβλέπεται για την
Ιαπωνία θεωρήθηκε από
την ιαπωνική πλευρά ως
ισότιμη μεταχείριση με
την ΕΕ, ωστόσο το
τελευταίο εκτελεστικό
διάταγμα υποδεικνύει ότι
πρόκειται για επιπλέον
επιβάρυνση. Αυτές οι
διαφορές, όσο μικρές κι
αν φαίνονται σε
μακροοικονομικό επίπεδο,
μπορεί να προκαλέσουν
αναζωπύρωση εντάσεων.
2.
Το νέο διάταγμα
υπογραμμίζει τη συνεχή
παρακολούθηση της
εφαρμογής των συμφωνιών.
Εφόσον τα κείμενα δεν
είναι ξεκάθαρα, η τήρηση
ή παραβίασή τους
εξαρτάται από το πώς
ερμηνεύονται. Επιπλέον,
το εμπορικό ισοζύγιο θα
προσαρμοστεί σταδιακά
και πολλές δεσμεύσεις,
ιδίως για επενδύσεις και
εισαγωγές, ενδέχεται να
καθυστερήσουν ή να μην
υλοποιηθούν καθόλου.
3.
Παραμένουν σε
εκκρεμότητα και δασμοί
του άρθρου 232, που
καλύπτουν περίπου το 30%
των αμερικανικών
εισαγωγών. Στην Ασία,
μεγάλο μέρος των
εξαιρέσεων αφορά
προϊόντα υψηλής
τεχνολογίας – π.χ.
ημιαγωγούς – και αγγίζει
το 65% των εξαγωγών της
Ταϊβάν, άνω του 55% για
τη Σιγκαπούρη, περίπου
45% για τη Μαλαισία και
30% για Βιετνάμ,
Ταϊλάνδη και Φιλιππίνες.
Όπως εκτιμά η SocGen, οι
νέοι δασμοί θα μπορούσαν
να διαμορφωθούν μεταξύ
10% και 20%.
4.
Το εκτελεστικό διάταγμα
ξεκαθαρίζει ότι ο δασμός
για μεταφόρτωση είναι
40% για όλα τα προϊόντα
και δεν προστίθεται
στους αμοιβαίους
συντελεστές. Οι κανόνες
προέλευσης παραμένουν
αμετάβλητοι προς το
παρόν. Αν ισχύσει αυτή η
εκδοχή, η επίπτωση για
την Κίνα θα είναι
περιορισμένη, αν και δεν
υπάρχει βεβαιότητα. Οι
διαπραγματεύσεις με το
Βιετνάμ συνεχίζονται για
αυτό το ζήτημα.
5.
Τέλος, η νομική
διαδικασία που εξετάζει
τη νομιμότητα των δασμών
υπό το πλαίσιο του IEEPA
(που καλύπτει το σύνολο
των αμοιβαίων δασμών)
παραμένει σε εξέλιξη. Αν
η κυβέρνηση Τραμπ δεν
μπορεί να τους επιβάλει
μέσω του IEEPA, πιθανόν
να στραφεί σε άλλα
νομοθετικά εργαλεία,
όπως τα άρθρα 232 και
301. Παρ’ όλα αυτά, η
διαδικασία εφαρμογής και
η προβλεψιμότητα των
αποφάσεων ενδέχεται να
γίνουν πιο περίπλοκες,
ανάλογα με την τελική
ετυμηγορία.
|