Όπως
γράφει το MR, η
στρατηγική διακρίνει δύο
βασικές μορφές διάθεσης
μετοχών:
• την διαδικασία μέσω
κεφαλαιαγοράς που
προβλέπει εναλλακτικούς
τρόπους (accelerated
book building, fully
marketed offering,
dribble out κ.α.) ή
συνδυασμό αυτών
• την ιδιωτική πώληση,
που ευνοεί την διάθεση
μεγάλων πακέτων μετοχών
– άνω του 5% – ή την
απευθείας διάθεση του
συνόλου των μετοχών που
διαθέτει το Ταμείο σε
μια Τράπεζα.
Την απόφαση για το ποια
διαδικασία θα
ακολουθηθεί για κάθε
τράπεζα στην οποία το
ΤΧΣ έχει συμμετοχή θα
λάβει το Διοικητικό
Συμβούλιο του Ταμείου,
αξιολογώντας τα οφέλη
κάθε μεθόδου αλλά και
τον χρόνο που απαιτεί
κάθε τύπος συναλλαγής
για να ολοκληρωθεί.
Το Ταμείο ελέγχει το
40,39% της Εθνικής
τράπεζας, το 27% της
τράπεζας Πειραιώς, το 9%
της Alpha Bank, το 1,4%
της Eurobank και το
62,93% της Attica Bank.
Το Ταμείο μπορεί να
εξετάσει και το
ενδιαφέρον ή την
προσφορά αυτόκλητου
επενδυτή, αλλά σύμφωνα
με όσα προβλέπει η
στρατηγική αποεπένδυσης
δεν θα προχωρήσει σε
διμερή διαπραγμάτευση
χωρίς να προηγηθεί
ανταγωνιστική
διαδικασία. Στόχος να
διασφαλιστεί η ίση και
αμερόληπτη μεταχείριση
για όλους τους πιθανούς
επενδυτές.
Στην περίπτωση που το
Ταμείο έχει γίνει
αποδέκτης αυτόκλητης
προσφοράς θα πρέπει να
διερευνήσει κατά πόσο
προέρχεται από καλόπιστο
επενδυτή (bona fide
investor), ο οποίος
πληροί τις απαιτήσεις
των ρυθμιστικών αρχών
και είναι σε θέση να
υλοποιήσει την
συναλλαγή, δηλαδή να
χρηματοδοτήσει την
επένδυση.
Υπενθυμίζεται ότι το
Ταμείο έχει γίνει
αποδέκτης επενδυτικού
ενδιαφέροντος από δύο
υποψήφιους επενδυτές και
συγκεκριμένα το κρατικό
fund της Σαουδικής
Αραβίας και το ιταλικό
Group ION που έχουν
εκδηλώσει ενδιαφέρον για
το 20% της Εθνικής
τράπεζας και το 27% της
τράπεζας Πειραιώς
αντίστοιχα. Να σημειωθεί
ότι ειδικά στην
περίπτωση του ION Group
το Ταμείο είχε
παραπέμψει στην
ολοκλήρωση της
στρατηγικής αποεπένδυσης
για την έναρξη
οποιασδήποτε συζήτησης
και άρα μετά την έγκριση
και την δημοσιοποίηση
της στρατηγικής, το ΤΧΣ
καλείται τώρα να
αναλάβει συγκεκριμένες
πρωτοβουλίες προκειμένου
να διερευνήσει εάν το
συγκεκριμένο επενδυτικό
ενδιαφέρον ισχύει.
Συγκεκριμένα θα πρέπει
να ορίσει σύμβουλο
διάθεσης και στην
συνέχεια να καλέσει τους
ενδιαφερόμενους να
επικοινωνήσουν με τον
σύμβουλο διάθεσης εάν
θέλουν να συμμετάσχουν
στην επίσημη διαδικασία
πώλησης.
Η στρατηγική
αποεπένδυσης δεν
προκρίνει συγκεκριμένη
σειρά τραπεζών για την
διάθεση μετοχών, καθώς
κάτι τέτοιο όπως
σημειώνεται θα μπορούσε
να αποδειχθεί επιζήμιο
για τη συνολική αξία του
χαρτοφυλακίου του
Ταμείου. Η αλληλουχία
και η εκτέλεση των
συναλλαγών, όπως
επισημαίνεται στην
στρατηγική αποεπένδυσης
θα υπόκεινται στις
επικρατούσες συνθήκες
της αγοράς και στις
επιδόσεις των Τραπεζών.
Σε κάθε περίπτωση το
Ταμείο οφείλει να
παρακολουθεί τις
συνθήκες των αγορών πριν
λάβει οποιαδήποτε
απόφαση και να
αξιολογήσει εάν οι
συνθήκες επιτρέπουν την
εκτέλεση μιας
συναλλαγής. Οποιαδήποτε
απόφαση για την διάθεση
μετοχών θα πρέπει να
συνοδευθεί από την
ανεξάρτητη γνώμη δύο
χρηματοοικονομικών
συμβούλων σχετικά με
τους όρους της
συναλλαγής. Εάν
πρόκειται για πώληση
μέσω κεφαλαιαγοράς ο
χρηματοοικονομικός
σύμβουλος θα αποφανθεί
σε ότι αφορά την
αποτίμηση της αξίας της
Τράπεζας ενώ εάν
πρόκειται για ιδιωτική
πώληση, η γνώμη θα αφορά
τους οικονομικούς όρους
της συναλλαγής. |