Το
διασυνοριακό έργο
Ελλάδας-Βουλγαρίας «Sea2Sea»
προβλέπει ουσιαστικά την
ανάπτυξη ενός ευρωπαϊκού
σιδηροδρομικού διαδρόμου
που θα συνδέει τα
λιμάνια της
Θεσσαλονίκης, της
Καβάλας και της
Αλεξανδρούπολης, με τα
αντίστοιχα της Μαύρης
Θάλασσας (Μπουργκάς και
Βάρνα) και του Δούναβη
(Ρούσε).
Η
δημιουργία της
σιδηροδρομικής
παράκαμψης του Βοσπόρου,
θα αναβαθμίσει σημαντικά
τον αναπτυξιακό ρόλο της
Βόρειας Ελλάδας
δημιουργώντας έναν νέο
σημαντικό εμπορευματικό
διάδρομο στην Ευρώπη.
Στο
διακρατικό αυτό
project,
εντάσσονται επί
ελληνικού εδάφους δύο
από τα πλέον κομβικά
έργα του Ανταγωνιστικού
Διαλόγου που προωθεί η
ΕΡΓΟΣΕ, υπό τη διοίκηση Χρήστου
Βίνη.
Πρόκειται
για την κατασκευή της
νέας σιδηροδρομικής
γραμμής Θεσσαλονίκη -
Τοξότες και την
αναβάθμιση της γραμμής
Αλεξανδρούπολη -
Ορμένιο, έργα που
αποτελούν τον κορμό της
Ανατολικής
Σιδηροδρομικής Εγνατίας,
και τα οποία έχουν ήδη
εισέλθει στη β΄ φάση της
διαγωνιστικής
διαδικασίας με τη μέθοδο
του Ανταγωνιστικού
Διαλόγου.
Θεσσαλονίκη
- Τοξότες
Η
κατασκευή της νέας
Σιδηροδρομικής Γραμμής
Θεσσαλονίκη - Τοξότες,
προϋπολογισμού 1,68 δισ.
Euro,
αποτελεί το μεγάλο τμήμα
της Ανατολικής
Σιδηροδρομικής Εγνατίας,
που θα συμβάλλει
καθοριστικά στην
ανάδειξη της χώρας μας
σε διαμετακομιστικό
κόμβο της
Νοτιοανατολικής
Μεσογείου.
Με
το εν λόγω έργο
παραδίδονται σε
λειτουργία 206 χλμ. νέας
σιδηροδρομικής γραμμής
με σηματοδότηση και
ηλεκτροκίνηση, με τα
οποία επιτυγχάνεται η
ολοκλήρωση του
σιδηροδρομικού διαδρόμου
που συνδέει τη
Θεσσαλονίκη με την
Καβάλα.
Ταυτόχρονα,
θα συνδέει το υπό
ανάπτυξη λιμάνι της Νέας
Καρβάλης διασχίζοντας το
ανατολικό τμήμα του
Νομού Καβάλας και θα
καταλήγει στην ευρύτερη
περιοχή Τοξοτών Ξάνθης,
όπου θα συνδέεται με το
υπόλοιπο δίκτυο του
Ο.Σ.Ε. Μάλιστα, η νέα
γραμμή υπολογίζεται ότι
θα μειώσει κατά 3
τουλάχιστον ώρες την
διαδρομή
Θεσσαλονίκη-Αλεξανδρούπολη.
Αλεξανδρούπολη
- Ορμένιο
Το
έργο αναβάθμισης της
υπάρχουσας διασυνοριακής γραμμής
στο τμήμα από την
Αλεξανδρούπολη μέχρι το
Ορμένιο, προϋπολογισμού
1,08 δις
Euro,
αποτελεί ένα στρατηγικής
σημασίας έργο, που
βελτιώνει τις
διασυνοριακές συνδέσεις
με τη Βουλγαρία στο
Ορμένιο και με την
Τουρκία στο Πύθιο.
Ενισχύει
τόσο την εμπορευματική
όσο και την επιβατική
κίνηση, καθώς η γραμμή
θα λειτουργεί και για
την προαστιακή
εξυπηρέτηση των περιοχών
κατά μήκος του ποταμού
Έβρου.
Ο
ανάδοχος που θα
επιλεγεί, θα αναλάβει τη
μελέτη και την κατασκευή
του έργου αναβάθμισης
της υφιστάμενης μονής
σιδηροδρομικής γραμμής
Αλεξανδρούπολης -
Ορμένιου -
Ελληνοβουλγαρικά σύνορα μήκους
176 χιλιομέτρων σε
διπλή, με εγκατάσταση
συστημάτων σηματοδότησης
και ηλεκτροκίνησης.
Γεωπολιτικά
οφέλη του
Project
Sea2Sea
Ελλάδα
και Βουλγαρία
συνεργάζονται στενά για
την υλοποίηση αυτού του
σημαντικού έργου. Επί
του παρόντος, το
project
Sea2Sea
βρίσκεται στη φάση της
προετοιμασίας για την
ίδρυση κοινής εταιρείας
μεταξύ Ελλάδας και
Βουλγαρίας που θα
αναλάβει τη διαχείρισή
του, ενώ έχουν ξεκινήσει
οι διαδικασίες ένταξης
του στο χρηματοδοτικό
πρόγραμμα
Connecting
Europe
Facility(CEF
II)
και σε άλλα
χρηματοδοτικά εργαλεία.
Πρόκειται,
άλλωστε, για ένα έργο
που συνάδει με τις
τρέχουσες κυρίαρχες
πρωτοβουλίες και
προτεραιότητες της
Ευρωπαϊκής Επιτροπής για
τις συνδυασμένες
«πράσινες» μεταφορές.
Ο
σιδηροδρομικός αυτός
διάδρομος προσφέρει μια
εναλλακτική χερσαία
γέφυρα στην ενδοχώρα των
λιμανιών της Μαύρης
Θάλασσας, αποτελώντας
μια πιο βιώσιμη λύση με
λιγότερους κινδύνους στη
διαχείριση της
εφοδιαστικής αλυσίδας.
Με την παράκαμψη των
Στενών του Βοσπόρου θα
επιτυγχάνεται σημαντική
εξοικονόμηση χρόνου για
φορτία και επιβάτες.
Σύμφωνα
μάλιστα με μελέτες,
υπολογίζεται ότι με τη
λειτουργία του το
project
θα αντλήσει ποσοστό των
εμπορευματοκιβωτίων του
Βοσπόρου, που συνολικά
ανέρχονται σε 650 εκατ.
/ έτος.
Τα
οφέλη δε από την
αναβάθμιση του
σιδηροδρομικού άξονα
Θεσσαλονίκη -
Αλεξανδρούπολη - Ορμένιο
θα είναι
πολλαπλασιαστικά και
έχουν να κάνουν με την
οικονομική ανάπτυξη της
περιοχής και τη
δημιουργία νέων θέσεων
εργασίας, τόσο κατά την
κατασκευή όσο και
μακροπρόθεσμα στη
λειτουργία της γραμμής
και σε συναφείς
δραστηριότητες. |