«Αποφάσισα στο δρόμο μου
προς τη συνέντευξη ότι
έπρεπε να οδηγήσω ένα
από αυτά τα πράγματα»,
δήλωσε ο Fu, πρώην
εταιρικός δικηγόρος με
πτυχίο πληροφορικής, στο
Fortune. «Όταν είσαι στη
Σάντα Μόνικα μια ωραία
καλοκαιρινή μέρα, είναι
μια καταπληκτική
εμπειρία. Είναι
αναζωογονητικό».
Πουλήθηκε.
Ο Fu δεν ήταν μόνος.
Πίσω στο 2018,
γοητευμένοι κάτοικοι της
πόλης και τουρίστες από
τη Σάντα Μόνικα έως το
Ντάλας συνέρρεαν σε ένα
νέο φαινόμενο ηλεκτρικών
σκούτερ “dockless”.
Μήνες νωρίτερα, ένα
πρώην στέλεχος της Uber
και της Lyft ονόματι
Travis VanderZanden είχε
ξεκινήσει την εταιρεία
σκούτερ Bird, με 10
οχήματα διαθέσιμα κατά
μήκος της ακτής του
Ειρηνικού. Οι
ανταγωνιστές
εμφανίστηκαν σε όλο τον
κόσμο.
Οι πελάτες θαμπώθηκαν
από τη δυνατότητα να
εντοπίσουν αμέσως μια
δίτροχη βόλτα με το GPS
ενός τηλεφώνου, να
ξεκινήσουν το σκούτερ με
μια εφαρμογή και να το
εγκαταλείψουν οπουδήποτε
μετά. Το «όραμα» της
Bird για δρόμους με
λιγότερη κυκλοφοριακή
συμφόρηση και πιο
φιλικές προς το
περιβάλλον μεταφορές
ήταν ένα άλλο
πλεονέκτημα. Ίσως το πιο
σημαντικό, τα σκούτερ
ήταν απλά διασκεδαστικά,
σύμφωνα με το fortune.
Από τον θρίαμβο στην
κατάρρευση
Μέσα σε οκτώ μήνες από
την έναρξη του Bird, η
startup καυχήθηκε ότι
ξεπέρασε το 1
εκατομμύριο βόλτες,
συχνά σε πόλεις όπου οι
κυβερνητικοί
αξιωματούχοι δεν είχαν
εγκρίνει ρητά την άφιξή
της. Καμία σημασία.
Λίγους μήνες αργότερα,
οι επενδυτές
επιχειρηματικών
κεφαλαίων αποτίμησαν την
Bird στο 1
δισεκατομμύριο δολάρια,
σηματοδοτώντας την
ταχύτερη άνοδο
αποτίμησης για
οποιαδήποτε εταιρεία
εκείνη την εποχή. Η Uber
για σκούτερ ήταν
μονόκερος.
Μέχρι το 2019, είχε
συγκεντρώσει εκατοντάδες
εκατομμύρια δολάρια σε
αποτιμήσεις που σχεδόν
έφτασαν τα 3
δισεκατομμύρια δολάρια.
Με ένα στόλο σκούτερ που
τελικά θα ξεπερνούσε τα
100.000 σε περισσότερες
από 300 πόλεις, η Bird
τα πήγαινε περίφημα
μέχρι που… κατέρρευσε.
Όπως σε κάθε
«μεταθανάτια» επιχείρηση
πλήθος παραγόντων
μπορούν να επισημάνουν
γεγονότα που έπαιξαν
ρόλο στην πορεία της
Bird – με μαθήματα για
ιδρυτές νεοσύστατων
επιχειρήσεων,
υπαλλήλους, επενδυτές,
ακόμη και αξιωματούχους
της τοπικής
αυτοδιοίκησης.
Αλλά η άνοδος και η
πτώση της Bird λέει
επίσης κάτι σημαντικό
για το κυρίαρχο και
συχνά μιμούμενο μοντέλο
της Silicon Valley.
Είναι μια υπενθύμιση ότι
τα περίφημα
επιχειρηματικά μοντέλα
της οικονομίας
διαμοιρασμού που ώθησαν
νέους τιτάνες της
βιομηχανίας όπως η Uber
και η Airbnb στην
επιτυχία παρέσυραν
επίσης αμέτρητες
νεοσύστατες επιχειρήσεις
με παρόμοια όνειρα αλλά
διαφορετικές
πολυπλοκότητες,
οδηγώντας σε έντονα
αποκλίνοντα
αποτελέσματα.
Από την αρχή, η Bird
είχε όλα τα σημάδια ότι
ήταν το επόμενο
αποτυχημένο παράδειγμα
της οικονομίας
διαμοιρασμού. Όχι μόνο ο
Travis VanderZanden είχε
τη γενεαλογία της Uber,
είχε ακόμη και το ίδιο
μικρό όνομα με τον
διάσημο συνιδρυτή της
Uber, Travis Kalanick.
«Έχοντας μεγαλώσει
οδηγώντας ένα δημόσιο
λεωφορείο που οδηγούσε η
μητέρα του στο Appleton
του Wisconsin… Το
VanderZanden εμπνεύστηκε
να λύσει την πρόκληση
«πρώτου και τελευταίου
μιλίου» για εκατομμύρια
επιβάτες δημόσιων
συγκοινωνιών», ανέφερε η
Bird στο ενημερωτικό
δελτίο της.
Και ενώ η Uber
χρειάστηκε μερικά χρόνια
(και μια μετάβαση από
λιμουζίνες σε πιο
προσιτά κοινόχρηστα
αυτοκίνητα) για να
απογειωθεί, τα σκούτερ
της Bird απογειώθηκαν
αμέσως . Για τους
επενδυτές, ήταν σχεδόν
αδύνατο να αντισταθούν.
«Κοιτούσα έξω από το
γραφείο μου στον 6ο
όροφο ενώ τηλεφωνούσα
και κυριολεκτικά
παρακολουθούσα 5 σκούτερ
να περνούν από το
γραφείο μας κάθε 2-3
λεπτά», έγραψε ο εξέχων
επενδυτής
επιχειρηματικών
κεφαλαίων Mark Suster με
έδρα τη Σάντα Μόνικα σε
μια ανάρτηση το 2018.
Τελικά, έγραψε ο Suster,
πήγε κατευθείαν στο
γραφείο της Bird «και
παρακάλεσε τον Travis να
πάρει χρήματα από εμάς».
Αλλά οι πόλεις είχαν
περάσει από την εμπειρία
της Uber. Ήταν
προετοιμασμένες. Και σε
αντίθεση με την υπηρεσία
αυτοκινήτων της Uber,
ήταν εύκολο να
κατασχεθούν δεκάδες
σκούτερ εάν οι
αξιωματούχοι τα έκριναν
παράνομα. Τα ατυχήματα
και οι θάνατοι που
αφορούσαν αναβάτες
σκούτερ είχαν επίσης
επιφυλακτικούς τους
τοπικούς κυβερνητικούς
αξιωματούχους. Ο
«μεγάλος λανθασμένος
υπολογισμός» της Bird,
σύμφωνα με τον Ali
Griswold, συγγραφέα του
ενημερωτικού δελτίου
Substack Oversharing,
σκεφτόταν ότι θα
μπορούσε να
κινητοποιήσει τους
χρήστες της ενάντια
στους περιορισμούς της
πόλης, όπως έκανε με
επιτυχία η Uber. Η Bird
τελικά θα αντιστρέψει
την πορεία της και θα
ακολουθήσει μια πιο
συνεργατική προσέγγιση
με τοπικούς και
κρατικούς αξιωματούχους,
σύμφωνα με τα fortune.
Η πίεση των επενδυτών
Για τον Bradley Tusk,
έναν πολιτικό στρατηγικό
αναλυτή που συμβούλευε
τόσο την Uber όσο και
την Bird σε ρυθμιστικά
θέματα, καθώς και έναν
πρώιμο επενδυτή της Bird
που συνεισέφερε 1
εκατομμύριο δολάρια στον
γύρο Series A, η πίεση
που άσκησαν ορισμένοι
επενδυτές στον Bird να
επεκταθεί ήταν ασφυκτική
: «Αυτή είναι μια μεγάλη
προειδοποιητική ιστορία
για το τι πήγε στραβά
στην επιχείρηση τα
τελευταία δύο χρόνια».
Μερικοί από τους
ανταγωνιστές σκούτερ της
Bird εξακολουθούν να
κυκλοφορούν: η Lime, ο
κορυφαίος αντίπαλος της
Bird στις ΗΠΑ, πρόσφατα
πείραξε μια μελλοντική
IPO, αν και το έχει
κάνει και στο παρελθόν.
Στην Ευρώπη, όπου η Bird
εξακολουθεί να
λειτουργεί μέσω
θυγατρικής που δεν
αποτελεί μέρος της
πτώχευσης, δύο μεγάλοι
παίκτες ανακοίνωσαν
σχέδια συγχώνευσης και
σχημάτισαν τη μεγαλύτερη
εταιρεία ηλεκτρονικών
σκούτερ της ηπείρου.
Πολλοί άλλοι έχουν
καταρρεύσει ή έχουν
καταπιεί εξαγορές. Ακόμα
κι αν η Bird καταλήξει
χαμένη, όσοι εμπλέκονται
στην ιστορία της startup
εξακολουθούν να ελπίζουν
ότι μια καθαρή, μικρής
απόστασης επιλογή
αστικής μεταφοράς τελικά
θα πιάσει.
«Δεν φτάσαμε εκεί», είπε
ο επενδυτής Suster,
«αλλά ελπίζω κάποιος να
το κάνει». |