|
Με
δεδομένο ότι η ζήτηση
για ταξίδια στην Αθήνα
έχει αυξηθεί και ήδη τα
στοιχεία (ξενοδοχείων
και βραχυχρόνιων
μισθώσεων) δείχνουν πως
τον Νοέμβριο ξεπέρασε τα
επίπεδα του αντίστοιχου
μήνα του 2019,
καθίσταται σαφές πως
απαιτούνται νέες
επενδύσεις. Επενδύσεις
τόσο σε υποδομές
φιλοξενίας προκειμένου
αυτές να συνάδουν με το
βελτιωμένο εισοδηματικό
προφίλ των επισκεπτών,
όσο και σε βαριές
υποδομές όπως
δυναμικότητα
αεροδρομίου, οδικών
αξόνων, διαχείρισης
απορριμμάτων, μεταφορών,
πράσινης ενέργειας και
άλλες. Και ενώ σε μεγάλο
βαθμό οι επενδύσεις σε
βαριές υποδομές έχουν
δρομολογηθεί ή
δρομολογούνται, ένα
μεγάλο μέρος του στοκ
των αθηναϊκών
ξενοδοχείων χρήζει
εκτενών ανακαινίσεων,
αναφέρουν πηγές της
αγοράς.
Μιλώντας
στο πλαίσιο της 52ης
Ετήσιας Τακτικής Γενικής
Συνέλευσης της ΕΞΑΑΑ η
πρόεδρός της, Λαμπρινή
Καρανάσιου Ζούλοβιτς,
έθεσε το ερώτημα: «Το
ζητούμενο είναι “τι
θέλουμε για την Αθήνα
τελικά”. Πρέπει να το
σκεφτούμε. Θέλουμε
ανεξέλεγκτη δημιουργία
κλινών με τον κίνδυνο να
μείνουν κενές; Ή
επιθυμούμε μια
στρατηγική ανάπτυξη η
οποία θα μας διασφαλίσει
βιωσιμότητα και μια ορθή
εξέλιξη σε όλα τα
επίπεδα;». Για τον λόγο
αυτό η ΕΞΑΑΑ ζήτησε τη
διενέργεια μελέτης για
τη φέρουσα ικανότητα της
Αθήνας.
Από τη
μέχρι στιγμής έρευνα
προκύπτει ότι
τουλάχιστον 4 στα 10
διαθέσιμα κρεβάτια
βρίσκονται σε ακίνητα
βραχυχρόνιων μισθώσεων
και αφετέρου ότι ο
ρυθμός ανάπτυξης των
βραχυχρόνιων μισθώσεων
είναι πολλαπλάσιος
εκείνου των ξενοδοχείων.
Συγκεκριμένα, από το
2019 έως σήμερα η
ανάπτυξη των
ξενοδοχειακών κλινών
διαμορφώνεται κοντά στο
11%. Αντίστοιχα από το
2015, οπότε και ξεκίνησε
να διευρύνεται η αγορά
των βραχυχρόνιων
μισθώσεων, έως σήμερα η
αύξηση των διαθέσιμων
κλινών πλησιάζει το
400%.
Σύμφωνα
με τον Γιώργο Σώκλη, που
παρουσίασε ευρήματα της
μελέτης της ΕΞΑΑΑ από το
Ινστιτούτο Τουριστικών
Ερευνών και Προβλέψεων –
ΙΤΕΠ για τη φέρουσα
ικανότητα της
ΑθήναςΑττικής, «η μεγάλη
αύξηση της ζήτησης για
καταλύματα τα τελευταία
χρόνια καλύφθηκε σε
συντριπτικό ποσοστό μέσω
της ραγδαίας εξάπλωσης
των καταλυμάτων
βραχυχρόνιας μίσθωσης.
Αντιθέτως, η κάλυψη της
αυξημένης αυτής ζήτησης
από πλευράς των
ξενοδοχείων έγινε μέσω
της αξιοποίησης του
πλεονάζοντος δυναμικού
και όχι με τη δημιουργία
νέων μονάδων».
Επιπλέον, καταγράφεται
διαχρονική τάση
μεταβολής της σύνθεσης
του ξενοδοχειακού
δυναμικού υπέρ των
δωματίων που ανήκουν
στις υψηλότερες
κατηγορίες. Από τα
ευρήματα αυτά, κύκλοι
της αγοράς εξάγουν το
συμπέρασμα πως η ζήτηση
μετατοπίζεται δυναμικά
προς τα υψηλότερης
κατηγορίας ξενοδοχεία
και τα καλύτερης
ποιότητας καταλύματα
βραχυχρόνιων μισθώσεων.
Σε κάθε
περίπτωση, «οι δείκτες
φέρουσας ικανότητας
τουριστικής ανάπτυξης
για την περιοχή της
Αττικής και το σύνολο
της επικράτειας δείχνουν
ότι τόσο η χώρα συνολικά
όσο και, ειδικά, η
περιοχή της Αττικής
έχουν περιθώρια
περαιτέρω τουριστικής
ανάπτυξης», καταλήγει η
μελέτη.
Το
σχέδιο των τραπεζών για
τη στήριξη των
δανειοληπτών από τις
αυξήσεις των επιτοκίων -
Τι προβλέπεται για τις
καταθέσεις
Με μια ολοκλη πoταση στα
τέσσερα σημεία που έχει
βάλει στο τραπέζι το
υπουργείο Οικονομικών
αναμένεται να προσέλθουν
οι τράπεζες στην
συνάντηση που είναι
προγραμματισμένη να
πραγματοποιθεί μεταξύ
των δύο πλευρών, μέσα
στην εβδομάδα,
πιθανότατα την προσεχή
Πέμπτη.
Πηeς από το υπουργείο
Οικονομικών αναφέρουν
πως δεν έχει αλλάξει
κάτι σε
σχέση με αυτά που έχουν
ειπωθεί προ 10ημέρου,
αλλά ούτε υπάρχει και
πληροφόρηση αναφορικά με
περιεχόμενο των θέσεων
με τις οποίες θα
προσέλθουν οι τράπεζες
στην συνάντηση. Επίσης
αναφέρουν «περιμένουμε
στην επόμενη συνάντηση
να φέρουν τις προτάσεις
τους».
Από την άλλη πλευρά
πηγές που είναι κοντά
στις τράπεζες ή είναι σε
θέση να γνωρίζουν,
αναφέρουν ότι υπάρχει
ένα περίγραμμα των
προτάσεων που θα
κατατεθούν και οι
οποίες, δεν απέχουν πολύ
από τις επιδιώξεις του
οικονομικού επιτελείου,
όπως τουλάχιστον αυτές
έχουν περιγραφεί σε
δηλώσεις κυβερνητικών
αξιωματούχων.
Ενήμερα δάνεια
Η πρόταση των
τραπεζών για τα ενήμερα
δάνεια είναι να
δημιουργήσουν ένα κοινό
ταμείο μέσα από το οποίο
θα χρηματοδοτείται το
50% της επιπλέον δόσης
που έχει προκληθεί από
την αύξηση των
επιτοκίων. Δεν έχει
καταστεί σαφές εάν θα
προτείνεται το υπόλοιπο
50% να χρηματοδοτείται
από τον κρατικό
προϋπολογισμό ή εκεί να
εξαντλείται η στήριξη
των δανειοληπτών.
Ως επιτόκιο αναφοράς
θα ορίζεται αυτό που
ίσχυε τον Ιούλιο του
2022 και η χρονική
διάρκεια των στήριξης
των ενήμερων
δανειοληπτών θα είναι
12μηνη, αρχής γενομένης
από την 1η Ιανουαρίου.
Τα κριτήρια για την
επιδότηση θα είναι
ανάλογα με εκείνα που
ίσχυσαν στο ΓΕΦΥΡΑ 1 και
υπολογίζεται ότι
δικαιούχοι θα είναι
περίπου 30.000
δανειολήπτες.
Με βάση αυτά το
οικογενειακό εισόδημα
ορίζεται στις 21.000
ευρώ και η αξία της
ακίνητης περιουσίας να
ανέρχεται σε 180.000
ευρώ. Εφόσον ισχύσουν τα
παραπάνω εκτιμάται ότι η
περίμετρος αυτών που θα
περιλάβει το πρόγραμμα
δεν θα υπερβαίνει τις
30.000 δανειολήπτες και
η αξία του ανεξόφλητου
υπολοίπου δεν υπερβαίνει
2,5 δισ. ευρώ.
Πάντα σύμφωνα με τις
ίδιες εκτιμήσεις, το
κόστος της εθελοντικής
παρέμβασης των τραπεζών
δεν θα υπερβαίνει τα 40
έως 50 εκατ. ευρώ.
Στην ίδια πρόταση,
που υπενθυμίζουμε πως
δεν θα πρέπει να
θεωρηθεί ως δεδομένο ότι
θα υιοθετηθεί από την
κυβέρνηση, δικαιούχοι θα
είναι όλοι εκείνοι που
έχουν ενήμερο στεγαστικό
δάνειο κυμαινόμενου
επιτοκίου, ανήκουν στην
κατηγορία των ευάλωτων,
ανεξάρτητα εάν το δάνειο
παραμένει στην τράπεζα ή
έχει πουληθεί μέσω
τιτλοποίησης σε κάποιο
SPVs.
Στο θέμα αυτό δεν
είναι σαφές εάν η
πρόταση μπορεί να
ικανοποιεί τις
επιδιώξεις της
κυβέρνησης. Δύο τα
σημεία κλειδιά. Το πρώτο
έχει να κάνει με το εάν
θεωρηθεί ικανοποιητική η
πρόταση για επιδότηση
του 50% του επιπλέον
ποσού που προκύπτει στην
δόση λόγω της αύξησης
των επιτοκίων και
δεύτερον αν οι 30.000
δανειολήπτες είναι ένας
ικανοποιητικός αριθμός
που απαντάει στις
απαιτήσεις της κοινωνίας
σε αυτή την κομβική
στιγμή.
Πληροφορίες πάντως
αναφέρουν ότι το
υπουργείο Οικονομικών θα
θελήσει κάτι περισσότερο
και στα δύο ζητήματα,
ζητώντας να μπει αρκετά
πιο ψηλά ο πήχης.
Αναφορικά με τα
υπόλοιπα ζητήματα που
έχουν μπει στο τραπέζι
από την κυβέρνηση, θα
υπάρξει και εκεί
απάντηση των τραπεζών.
Σε ό,τι αφορά τις
ρυθμίσεις δανείων μέσα
από τον εξωδικαστικό
συμβιβασμό, η θέση των
τραπεζών είναι ότι θα
τρέξουν με πιο γρήγορους
ρυθμούς, έτσι ώστε να
ικανοποιηθούν οι στόχοι
που έχουν τεθεί από την
κυβέρνηση, περίπου ένα
δισ. ευρώ μέσα στο
προσεχές διάστημα με την
εντατικοποίηση της
αποδοχής των προτάσεων
που έχουν γίνει από τους
δανειολήπτες.
Τα δύο άλλα θέματα
είναι η μείωση των
προμηθειών οι οποίες
δρομολογούνται από τις
τράπεζες και θα γίνει
παρουσίαση του
σχεδιασμού που θα
εστιάζεται στο IRIS που
τρέχουν τα πιστωτικά
ιδρύματα μέσα από το web
banking.
Αναφορικά με την
αύξηση των επιτοκίων
καταθέσεων, ήδη έχει
ξεκινήσει η αύξησή τους
και είναι πολύ πιθανό
στην συνάντηση που θα
πραγματοποιηθεί σχεδόν
όλες οι τράπεζες να το
έχουν πράξει σε ένα
βαθμό τουλάχιστον.
Τέλος, πρέπει να
σημειωθεί ότι σε όλα τα
ζητήματα, ειδικά σε αυτό
της στήριξης των συνεπών
δανειοληπτών, προϋπόθεση
αποτελεί η αποδοχή του
προγράμματος από τον
Ενιαίο Εποπτικό
Μηχανισμό. |