| Ειδήσεις | Ο Κυνηγός | Λεωφόρος Αθηνών | "Κουλου - Βάχατα" | +/- | "Μας ακούνε" | Fundamentalist | Marx - Soros | Start Trading |

 

 

Τετάρτη, 24/05/2023

 

 

Ο Servé Muijres, Retail Consultant Shopper της GfK Netherlands, μίλησε στην PLMA 2023 για τις αλλαγές στη συμπεριφορά των FMCG καταναλωτών σε μία εποχή προκλήσεων, δίνοντας παράλληλα συστάσεις σε προμηθευτές και retailers προκειμένου να ενισχύσουν τη διείσδυση του PL χαρτοφυλακίου τους.

 

 

Όπως γράφει ο Μάκης Αποστόλου στην Ημερησία:

Στάθηκε στο γεγονός ότι πάνω από το 35% των νοικοκυριών στην Ευρώπη πιέζεται πολύ οικονομικάδυσκολεύονται να βγάλουν τον μήνα. Βέβαια, οι περιορισμοί στους οικογενειακούς προϋπολογισμούς βοηθούν τα PL να κερδίσουν μερίδια.

Τα 4 «καυτά θέματα» της τελευταίας διετίας

Πιο αναλυτικά, στην παρουσίασή του ανέφερε ότι την τελευταία διετία, τέσσερα ήταν τα βασικά θέματα που βρέθηκαν στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος:

Η πανδημία Covid 19, μολονότι από πέρυσι οι επιπτώσεις έχουν περιοριστεί στο ελάχιστο

Ο πόλεμος Ρωσίας-Ουκρανίας, που επέφερε αύξηση του ενεργειακού κόστους αλλά και μεταναστών

Οι αναταράξεις στην εφοδιαστική αλυσίδα, που συνοδεύθηκαν μεταξύ άλλων από αύξηση σε πρώτες ύλες, έλλειψη σε chips, κλείσιμο λιμανιών στην Κίνα κ.ά.

Η έκρηξη του πληθωρισμού

Μόλις το 24% εμφανίζονται…άνετοι

Όλο αυτό το σκηνικό έχει δημιουργήσει πιέσεις σε μεγάλη μερίδα των καταναλωτών, οι οποίοι δυσκολεύονται να αγοράσουν τα... προς το ζειν. Ειδικότερα, σε σχετική έρευνα της GFK προκύπτει ότι:

37% πιέζονται πολύ

39% απλά τα καταφέρνουν

24% παραμένουν... άνετοι

Τα υψηλότερα μερίδια χωρών των οποίων οι περισσότεροι καταναλωτές υποφέρουν, εντοπίζονται σε Ουγγαρία, Σερβία και Ισπανία, με ποσοστά που ξεπερνούν το 50% επί του συνόλου.

Τα μεγαλύτερα… gaps

Τα μεγαλύτερα gaps μεταξύ των...άκρων εντοπίζονται σε κατηγορίες κατανάλωσης εκτός σπιτιού όπως π.χ. σε:

εστιατόρια

γυμναστήρια

κομμωτήρια

Αλλαγές αγοραστικής συμπεριφοράς ανά χώρα

Συνολικά πάντως, το 60% των καταναλωτών άλλαξε συμπεριφορά λόγω των αυξημένων τιμών στα προϊόντα.

Ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι αλλαγές ανά χώρα. Χαρακτηριστικά αναφέρθηκε στην παρουσίαση ότι:

Βουλγαρία: 50% τρώνε περισσότερο σε εστιατόρια και 20% διασκεδάζουν λιγότερο στο σπίτι

Κροατία: 40% ψωνίζουν σε διαφορετικά μαγαζιά και 30% αγοράζουν φαγητά και ποτά on the go

Αυστρία: 40% αγοράζουν περισσότερα PL

Ιταλία: 30% επέλεξαν πρόγραμμα εξοικονόμησης ενέργειας

Ολλανδία: 30% κάνουν λιγότερα ντους και μπάνια

Ουγγαρία: 20% αποφεύγουν έτοιμα φαγητά

Σουηδία: 20% αγοράζουν χύμα προϊόντα για καλύτερες τιμές και 10% αgοράζουν περισσότερα κατεψυγμένα φαγητά αντί για φρέσκα

Ρουμανία: 20% αγοράζουν μικρότερες μερίδες/προϊόντα

Check στις τιμές και αναζήτηση προωθητικών ενεργειών

Αναφορικά με το τι προτίθενται να κάνουν οι καταναλωτές το επόμενο εξάμηνο, σχετική έρευνα δείχνει μεταξύ άλλων ότι:

θα τσεκάρουν τις τιμές

θα συνεχίσουν να αναζητούν τα promotions

θα περιορίσουν το food waste

Ο κ. Muijres πρόσθεσε στη συνέχεια ότι οι καταναλωτές:

είναι εξαγριωμένοι με brands και retailers που ελέγχουν τις τιμές

είναι χαρούμενοι που βρίσκουν τρόπους να εξοικονομούν

νιώθουν αβοήθητοι αφού δεν αντέχουν το lifestyle

PL: Οι διαφορές μεταξύ Δυτικής & Ανατολικής Ευρώπης

Αναφορικά με το PL στην Ευρώπη, σημείωσε ότι η ανάπτυξή του οφείλεται κατά βάση στις μέσες ανατιμήσεις που έγιναν, της τάξης του 10,5%, οδηγώντας το μερίδιό του στο 26,4%.

Στάθηκε, επίσης, στις διαφορές που υπάρχουν στη συγκεκριμένη αφορά μεταξύ Δυτικής & Ανατολικής Ευρώπης. Η ανάπτυξη στην Δυτική Ευρώπη ήρθε κυρίως από super markets (1,8%) και hyper markets (1,7%), ενώ στην Ανατολική μέσω των discounters (2,6%). Τόνισε, ακόμη, ότι το PL είναι πιο ώριμο στη Δύση - όπου χώρες όπως η Δανία, η Ολλανδία, η Αυστρία και το Βέλγιο δίνουν μεγαλύτερη έμφαση στην τιμή - ενώ στην Ανατολική Ευρώπη εμπιστεύονται περισσότερο τα brands.

Για τη φετινή χρονιά αναμένεται περαιτέρω αύξηση κατά 2%-3% σε σχέση με το 2022, με ισχυρότερη ανάπτυξη στην Ανατολική Ευρώπη.

Τι ενδιαφέρει τους καταναλωτές

Ο υψηλός πληθωρισμός εξακολουθεί να αποτελεί τον βασικό πονοκέφαλο για τους καταναλωτές, οι οποίοι όμως επίσης ενδιαφέρονται για:

φυσικά συστατικά

τοπικά προϊόντα

μείωση απορριμμάτων

φιλικές προς το περιβάλλον συσκευασίες

υψηλή ποιότητα και ασφάλεια

χώρα προέλευσης

λύσεις εξοικονόμησης χρόνου

Προκλήσεις

Σύμφωνα με τον Servé Muijres, μερικές από τις βασικότερες προκλήσεις είναι:

η διαθεσιμότητα των προϊόντων

πόσο ικανοποιούν τις ανάγκες των καταναλωτών

η καινοτομία, επένδυση σε R&D και περιβάλλον

η τιμή εναντίον της ποιότητας

η βιωσιμότητα 

 

Συστάσεις σε προμηθευτές και retailers

Κατέληξε, δε, στην παρουσίασή του δίνοντας συμβουλές σε προμηθευτές και retailers προκειμένου να βελτιώσουν την ανάπτυξη του PL τους. Ειδικότερα, οι προμηθευτές πρέπει:

να αποδείξουν το value for money

να τοποθετηθούν με τον σωστό τρόπο ικανοποιώντας τις ανάγκες του καταναλωτή

να διαφοροποιηθούν από το PL του ανταγωνισμού

να κάνουν το προϊόν πιο απλό όχι premium, να κάνουν τους καταναλωτές χαρούμενους

να εστιάσουν στις ανάγκες, όχι μόνο στην οικονομική στενότητα που βιώνουν

Από την άλλη πλευρά, οι retailers πρέπει:

να κάνουν σαφές ποιες είναι οι φθηνότερες εναλλακτικές

να προσφέρουν δυναμικές τιμές στο PL

να σιγουρευτούν ότι έχουν τη σωστή αρχιτεκτονική (για Premium, Mid tier & Price entry)

να ισορροπήσουν σωστά μεταξύ branded και PL

να συνδεθούν θετικά με τους καταναλωτές

να σκεφτούν ποιες κατηγορίες ενδιαφέρουν περισσότερο τους καταναλωτές να καλύψουν τος ανάγκες τους (sustainability, waste, healthy, natural, nutrition).

 

Greek Finance Forum Team

 

 

Σχόλια Αναγνωστών

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 
   

   

Αποποίηση Ευθύνης.... 

© 2016-2023 Greek Finance Forum