Τα
συχνά παλαιότερα πλοία,
τα οποία άρχιζαν να
εμφανίζονται όταν μία
σειρά από τάνκερ άρχισαν
να αλλάζουν χέρια, χωρίς
να αποκαλύπτεται η
ταυτότητα των αγοραστών,
έχουν «φάει» ένα κομμάτι
της πίτας από τους
συμβατικούς στόλους.
Σύμφωνα με το Bloomberg
από τότε που τέθηκαν σε
ισχύ οι
κυρώσεις κατά των
ρωσικών πετρελαιοειδών στις
αρχές Φεβρουαρίου,
δεξαμενόπλοια που
μεταφέρουν πετρελαιοειδή
διασχίζοντας τον
Ατλαντικό έχουν δει τα
ημερήσια κέρδη τους να
πενταπλασιάζονται.
Είναι σχεδόν αδύνατο να
πει κανείς με ακρίβεια
ποιο είναι το μέγεθος
του στόλου αυτού, που
μεταφέρει το ρωσικό
αργό, αφού οι
λεπτομέρειες για την
ιδιοκτησία και τις
συμφωνίες τους με τη
Ρωσία παραμένουν
μυστικές. Ωστόσο η
Trafigura έχει
υπολογίσει ότι πρόκειται
συνολικά για 600 πλοία,
εκ των οποίω τα 400
είναι crude haulers.
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ
του Bloomberg σε
ιδιωτικές συζητήσεις
εφοπλιστές κατεβάζουν
τον αριθμό, αλλά και
πάλι υπολογίζουν ότι
πρόκειται για το 10% έως
12% του παγκόσμιου
στόλου των τάνκερ.
Ανεξάρτητα από το εάν
αυτά τα πλοία φύγουν
εντελώς από τη διεθνή
αγορά ή μείνουν εκτός
για ένα διάστημα, το
αποτέλεσμα θα μπορούσε
να είναι υψηλότερο
κόστος μεταφοράς για
όλους τους ανταγωνιστές
της Ρωσίας.
«Αυτά τα πλοία θα
αφιερωθούν στις σκιώδεις
συναλλαγές και θα
αποσυρθούν de facto από
τις κανονικές αγορές,
στις οποίες υπό άλλες
συνθήκες θα έκαναν
δουλειές» είπε σε
πρόσφατη ενημέρωση
επενδυτών ο Gernot
Ruppelt, Chief
Commercial Officer της
Ardmore Shipping, η
οποία διαχειρίζεται έναν
στόλο με τάνκερς
πετρελαίου και χημικών.
Η VesselsValue, η οποία
παρακολουθεί τις
αγοραπωλησίες πλοίων,
υπολογίζει ότι πέρυσι
δαπανήθηκαν περισσότερα
από 850 εκατ. δολάρια
για την επέκταση του
«σκιώδους στόλου».
Επιπλέον σχεδόν 1,4 δις.
δολάρια επενδύθηκαν σε
πλοία μεταφοράς αργού
πετρελαίου.
Η EA Gibson Shipbrokers
έχει μετρήσει
τουλάχιστον 38 πλοία
μεταφοράς πλοίων, που
ανήκουν πλέον σε
εταιρείες εγγεγραμμένες
στη Ρωσία. Έχει επίσης
μετρήσει περισσότερα από
100 τάνκερ καυσίμων, που
έχουν πουληθεί σε χώρες
εκτός του G7 και εκτός
της Ε.Ε. από τότε που η
Ρωσία εισέβαλε στην
Ουκρανία.
Οι επιπτώσεις από το
εμπάργκο
Η απαγόρευση της
Ευρωπαϊκής Ένωσης σε
όλες σχεδόν τις
θαλάσσιες εισαγωγές πετρελαίου από
τον άλλοτε εμπορικό
εταίρο της σήμαινε ότι
τα πλοία πρέπει να
διανύσουν μεγαλύτερες
αποστάσεις. Αυτό έχει
κάνει τον στόλο πολύ
λιγότερο αποδοτικό,
ενισχύοντας τη ζήτηση
για πλοία και το κόστος
μεταφοράς.
Τα ρωσικά δεξαμενόπλοια
διυλισμένων καυσίμων
επηρεάζουν ήδη τον
εφοδιασμό πλοίων αλλού,
σύμφωνα με φορείς της
αγοράς. Οι αγορές για τη
ναυτιλία καθαρών
προϊόντων πετρελαίου –
όπως το ντίζελ και τα
καύσιμα αεροσκαφών –
είναι επί του παρόντος
ισχυρές, σύμφωνα με την
Torm A/S, η οποία
διαθέτει στόλο
δεξαμενόπλοιων. Υπάρχει
αυξημένη ζήτηση στη Μέση
Ανατολή για φορτία με
προορισμό την Ευρώπη,
καθώς και πολλές
φορτώσεις από
διυλιστήρια στην
Ανατολική Ασία, ανέφερε
στο Bloomberg η εταιρεία
μέσω email.
Τα πλοία που μεταφέρουν
επεξεργασμένα καύσιμα
κατά μήκος του
Ατλαντικού κερδίζουν
55.000 δολάρια
ημερησίως, ενώ στις
αρχές του μήνα το
ημερήσιο εισόδημα δεν
ξεπερνούσε τα 10.000
δολάρια. Οι μεταφορείς
αργού πλησιάζουν σε
παρόμοιο ποσοστό αφού
ξεπέρασαν για λίγο τα
100.000 δολάρια την
ημέρα στα τέλη του
περασμένου έτους.
Μακροπρόθεσμα, οι
πλοιοκτήτες επισημαίνουν
την περιορισμένη
προσφορά νέων πλοίων που
ενισχύουν τις εκτιμήσεις
για υψηλούς ναύλους
διαρκείας. Το βιβλίο
παραγγελιών
δεξαμενόπλοιων βρίσκεται
επί του παρόντος σε
χαμηλό 40 ετών, σύμφωνα
με τον Brian Gallagher,
επικεφαλής των
επενδυτικών σχέσεων της
Euronav NV, ενώ η
Ardmore επεσήμανε επίσης
χαμηλά επίπεδα προσθηκών
πλοίων στα πρόσφατα
κέρδη της.
Ωστόσο, ένα πιο πιεστικό
ζήτημα για τη μεταφορά
πετρελαίου και καυσίμων
σε όλο τον κόσμο είναι
πόσα πλοία χρησιμοποιεί
η Ρωσία. Εάν το εμπόριο
παραμείνει διαταραγμένο
και ο φιλικός προς τη
Ρωσία στόλος δεν
επιστρέψει στην
εξυπηρέτηση των δυτικών
αγορών, το κόστος
μεταφοράς καυσίμων όπως
η βενζίνη και το ντίζελ
μπορεί να παραμείνει
υψηλότερο για πολύ
ακόμη.
Πηγή:
Bloomberg |