|
Σύντομα ακολούθησε και
η General Motors, παρά
το γεγονός ότι αρχικά
είχε δεσμευτεί υπέρ μιας
αντίπαλης θύρας
φόρτισης. Η Stellantis
(Chrysler), η άλλη
μεγάλη αμερικανική
αυτοκινητοβιομηχανία,
δήλωσε ότι αξιολογεί το
πρότυπο φόρτισης της
Tesla, όπως και η Toyota
και άλλες ιαπωνικές
αυτοκινητοβιομηχανίες
που είπαν ότι
εξακολουθούν να
διερευνούν διάφορες
επιλογές φόρτισης. Ακόμη
και η μεγάλη ανακοίνωση
της περασμένης εβδομάδας
για τους σταθμούς διπλής
φόρτισης αναγνωρίζει ότι
το σύστημα φόρτισης της
Tesla θα αναδειχθεί
τελικά σε πρότυπο.
Πώς θα μπορούσε να
συμβεί αυτό; Εξάλλου,
εδώ και χρόνια, οι
παραδοσιακές
αυτοκινητοβιομηχανίες
είχαν συσπειρωθεί γύρω
από το format του
συστήματος συνδυασμένης
φόρτισης (Combined
Charging System – CCS).
Η Tesla ήταν ουσιαστικά
μόνη της με το
βορειοαμερικανικό
πρότυπο φόρτισης (North
American Charging
Standard – NACS). Ο
στόχος ήταν να ενωθούν
όλοι γύρω από το ίδιο
πρότυπο και έτσι να
προωθηθεί η εξάπλωση των
σταθμών φόρτισης στις
Ηνωμένες Πολιτείες και
αλλού.
Οι εταιρείες θεώρησαν
την έλλειψη σταθμών
φόρτισης ως βασικό
εμπόδιο για την ταχεία
υιοθέτηση των ηλεκτρικών
οχημάτων. Οι υπεύθυνοι
χάραξης πολιτικής
συμφώνησαν και η
ομοσπονδιακή κυβέρνηση
όχι μόνο υποστήριξε το
πρότυπο CCS, αλλά τώρα
προσφέρει και
δισεκατομμύρια δολάρια
για την επιδότηση ενός
δικτύου CCS. Οι
συμβατικές
αυτοκινητοβιομηχανίες
υποστηρίζουν εδώ και
καιρό ότι η δημιουργία
κλίμακας είναι πολύ
δύσκολη στον κλάδο τους
και επεσήμαναν το
πρόβλημα της φόρτισης ως
ένα από τα εμπόδια. Αλλά
τώρα φαίνεται να τα
παρατάνε – και να
υποκύπτουν στο πρότυπο
της Tesla.
Θα μπορούσαν να υπάρχουν
διάφορες εξηγήσεις. Μία
είναι ότι οι
φορτιστές NACS της
Tesla ήταν πιο
αξιόπιστοι από τους CCS,
εν μέρει επειδή η Tesla
μπόρεσε να απλοποιήσει
τις διαδικασίες, όπως η
Apple απλοποιεί το
λογισμικό Mac OS
καλύτερα από το
λογισμικό της Microsoft.
Μια άλλη ερμηνεία είναι
ότι η Tesla επένδυσε
έξυπνα σε χιλιάδες
υπερφορτιστές που
«γεμίζουν» τις μπαταρίες
των αυτοκινήτων σε μόλις
μισή ώρα, σε αντίθεση με
τις μία έως δύο ώρες του
CCS. Ένας τρίτος
παράγοντας είναι ότι η
Tesla συνεχίζει να
θεωρείται “cool” και οι
παραδοσιακές
αυτοκινητοβιομηχανίες
ελπίζουν να κερδίσουν
μέρος αυτού του
“coolness” με το να
συνταχθούν με τον ηγέτη
της αγοράς αντί να τον
πολεμήσουν.
Αυτοί οι παράγοντες
παίζουν σίγουρα ρόλο,
αλλά ακόμη και όταν
ισχύουν, θέτουν το
ερώτημα: Πώς αυτή η
νεοσύστατη εταιρεία
ηλικίας μόλις δύο
δεκαετιών προηγήθηκε
τόσο πολύ των
αυτοκινητοβιομηχανιών
που είχαν την τεχνολογία
για ηλεκτρικά οχήματα
από τη δεκαετία του
1990; (Η GM προσέφερε
το EV-1 το 1996).
Θα μπορούσε κανείς να
ισχυριστεί ότι ο Elon
Musk και άλλοι ιδρυτές
στάθηκαν απλώς τυχεροί,
ότι βρήκαν μια πιο
έξυπνη στρατηγική ή ότι
η επιμονή τους καθ’ όλη
τη διάρκεια των
δεκαετιών του 2000 και
του 2010 απέδωσε
καρπούς. Όμως, οι
παλαιές
αυτοκινητοβιομηχανίες
εργάζονται πάνω σε
ηλεκτρικά οχήματα εδώ
και αρκετά χρόνια. Πώς
είναι δυνατόν η Tesla να
τους ξεπερνάει ακόμα;
Η απάντηση είναι ότι η
Tesla λειτουργεί εντελώς
διαφορετικά από τις
παραδοσιακές
αυτοκινητοβιομηχανίες,
ακόμη και τώρα που
παράγει δεκάδες χιλιάδες
οχήματα. Μελέτησα
δεκάδες εταιρείες από το
2006 έως το 2022
προκειμένου να μάθω για
τους ευέλικτους
καινοτόμους – αυτούς που
επανειλημμένα πετύχαιναν
σημαντικές εξελίξεις,
παρά τις αλλαγές στις
αγορές.
Η ερευνητική μου ομάδα
περιόρισε τους κύριους
παράγοντες σε οκτώ και η
Tesla ήταν μεταξύ των
εταιρειών που είχαν
σχεδόν και τους οκτώ. Οι
οκτώ παράγοντες ήταν οι
εξής: υπαρξιακός σκοπός,
εμμονή με αυτό που
θέλουν οι πελάτες,
επιρροή σε ανταγωνιστές,
νοοτροπία νεοφυούς
επιχείρησης ακόμη και
μετά την κλιμάκωση,
ετοιμότητα για έλεγχο
του ρυθμού, bimodal
λειτουργία, προδιάθεση
για τόλμη, και ριζική
συνεργασία.
Ας δούμε, π.χ., τη
σημασία του υπαρξιακού
σκοπού: Η Tesla στοχεύει
να επιταχύνει τη
μετάβαση του κόσμου από
τα ορυκτά καύσιμα, γι’
αυτό και έχει δεσμευτεί
να προωθεί τα ηλεκτρικά
οχήματα. Αυτό είναι
βαθύτερο από τη
συνηθισμένη δήλωση
εταιρικής αποστολής που
χρησιμεύει κυρίως ως
βιτρίνα – οι άνθρωποι το
πιστεύουν πραγματικά.
Ο Musk και άλλοι
αντιλήφθηκαν από νωρίς
ότι οι άφθονοι σταθμοί
φόρτισης ήταν
απαραίτητοι για την
ευρεία υιοθέτηση των
αυτοκινήτων, οπότε
επένδυσαν σημαντικά τόσο
στην τεχνολογία όσο και
στην τοποθέτηση αυτών
των σταθμών. Το έκαναν
αυτό παρόλο που η
κερδοφορία αυτών των
επενδύσεων δεν ήταν
ξεκάθαρη στην αρχή.
Ακόμα και συνειδητά
απέρριψαν τις πωλήσεις
προκειμένου να
ολοκληρώσουν τη φόρτιση.
Η Tesla ήταν γνωστό ότι
καθυστερούσε να διαθέσει
αυτοκίνητα σε μια αγορά
επειδή δεν είχε
κατασκευάσει αρκετούς
σταθμούς φόρτισης.
Επικεντρώθηκαν στην
τόνωση της υιοθέτησης,
οπότε ήθελαν ό,τι
πωλούσαν να προσφέρει
μια σχεδόν μαγική
εμπειρία.
Αυτός είναι επίσης ο
λόγος για τον οποίο η
Tesla είναι τώρα πρόθυμη
να επιτρέψει σε άλλους
κατασκευαστές
αυτοκινήτων να
χρησιμοποιούν τις θύρες
της. Ο ίδιος ο Musk
δήλωσε ότι η επέκταση
της πρόσβασης στους
σταθμούς NACS ήταν
«ηθικά σωστή∙ αν είναι
οικονομικά έξυπνη, μένει
να το δούμε».
Πηγή: Fortune |