|
Όπως γράφει ο Γεράσιμος
Χιόνης στην
Ναυτεμπορική, σήμερα,
έπειτα από μια πολυετή
περίοδο απόλυτης
απαξίωσης και
επενδυτικής κενότητας, η
αξία των συνολικά
154 εισηγμένων βρίσκεται
στην περιοχή των 90 δισ.
ευρώ, δηλαδή στο
υψηλότερο επίπεδο από
τον Ιούλιο του 2023,
όταν και πάλι η
κεφαλαιοποίηση είχε
φθάσει έως τα 90,2 δισ.
ευρώ.
Από τα σημερινά 90 δισ.
ευρώ, φυσικά, τη μερίδα
του λέοντος κατέχουν οι 20
μεγαλύτερες εισηγμένες,
η σωρευτική
κεφαλαιοποίηση των
οποίων αγγίζει τα 71
δισ. ευρώ. Και οι «20»
έχουν αξία τουλάχιστον 1
δισ. ευρώ, με την Coca
– Cola να
«φιγουράρει» στην πρώτη
θέση, απέχοντας ελάχιστα
από το ψυχολογικό όριο
των 10 δισ. ευρώ.
Πέραν του top-20, ειδική
αναφορά πρέπει να γίνει
και στις τέσσερις
συστημικές τράπεζες, των
οποίων η χρηματιστηριακή
αξία βρίσκεται μία
«ανάσα» από το όριο
των 20 δισ. ευρώ.
Είναι ενδεικτικό ότι το
2021, όταν έλαβε χώρα η
τελευταία
ανακεφαλαιοποίηση της
Πειραιώς, η αντίστοιχη
αξία των τεσσάρων
μεγάλων τραπεζικών
ιδρυμάτων της χώρας δεν
ξεπερνούσε τα 10 δισ.
ευρώ.
Ως ποσοστό του ΑΕΠ, η
τρέχουσα κεφαλαιοποίηση
του Χ.Α. αντιστοιχεί σε
ένα μέγεθος της τάξης
του 40% έναντι
μόλις 30% το 2022 αλλά
και έναντι 85% το 2007,
δηλαδή ακριβώς πριν
«σκάσει» αρχικά η
παγκόσμια
χρηματοπιστωτική κρίση
και μετέπειτα η
ελληνική. Σε παγκόσμιο
επίπεδο, η αναλογία
χρηματιστηρίου/ΑΕΠ
αγγίζει ή και ξεπερνά το
100% σε όλες τις
αναπτυσσόμενες αγορές,
ενώ ο μέσος όρος στις
αναπτυγμένες
διαμορφώνεται στο 60%.
Στη Wall Street, δε,
προσεγγίζει το άκρως
εντυπωσιακό 150%.
Για το 2024, όπως
ομονοούν οι περισσότεροι
αναλυτές, υπάρχει βάσιμη
προσδοκία ότι η ελληνική
αγορά θα μπορέσει να
βελτιώσει περαιτέρω την
εν λόγω αναλογία,
προσεγγίζοντας σταδιακά
τα προ-κρίσης επίπεδα
και το ορόσημο των 100
δισ. ευρώ. Ιδίως, αν
επιβεβαιωθούν οι
προβλέψεις για μια
πιθανή άνοδο της τάξης
του 10%
έως 20% μέσα στο επόμενο
12μηνο.
Πέραν των εκτιμήσεων για
διεύρυνση της αξίας των
ήδη υπαρχόντων
εισηγμένων, η
κεφαλαιοποίηση
αναμένεται να λάβει
ώθηση κι από την είσοδο
ενός νέου μεγάλου
«παίχτη» στο ταμπλό,
δηλαδή του Διεθνούς
Αεροδρομίου Αθηνών «Ελ.
Βενιζέλος», η
αξία του οποίου
υπολογίζεται ότι μπορεί
να φθάσει έως και τα 3
δισ. ευρώ. |