| Ειδήσεις | Ο Κυνηγός | Λεωφόρος Αθηνών | "Κουλου - Βάχατα" | +/- | "Μας ακούνε" | Fundamentalist | Marx - Soros | Start Trading |

 

 

Παρασκευή, 20/09/2024

 

 

Σύμφωνα με τα όσα γράφει ο Φιλελεύθερος της Κύπρου, πριν από λίγο ολοκληρώθηκε η συνεδρία της ΡΑΕΚ και επισημοποιήθηκε η απόφασή της για νέα αλλαγή στο ρυθμιστικό πλαίσιο για την ηλεκτρική διασύνδεση.

Η ρυθμιστική αρχή υιοθέτησε δύο αλλαγές: Την έναρξη ανάκτησης εξόδων από τον φορέα υλοποίησης από το 2025 μέχρι και το 2029, έναντι 25 εκατ. ευρώ τον χρόνο, τα οποία θα αποκόπτονται από τους καταναλωτές αλλά θα επιστρέφονται σε αυτούς με κρατική επιδότηση, που θα διατίθεται μέσω των λογαριασμών ηλεκτρισμού.

Επίσης, παρατείνεται για 17 χρόνια η παραχώρηση προνομιακού ποσοστού απόδοσης κεφαλαίου (8.3%) στον φορέα υλοποίησης.

Άλλες αλλαγές που αφορούν τον διασυνοριακό επιμερισμό εξόδων (CBCA) θα γίνουν σε επόμενο στάδιο.

 

Τι συμβαίνει με το καλώδιο Ελλάδας – Κύπρου: Η «μπάλα» στη ΡΑΕΚ

 
 

Με την αισιοδοξία ότι η ηλεκτρική διασύνδεση Κύπρου – Ελλάδας (Great Sea Interconnector – GSI) μπορεί να ξεμπλοκάρει οριστικά υποδέχθηκαν στην ελληνική κυβέρνηση την πολιτική δέσμευση της Κύπρου για συμμετοχή της στο έργο.

 

 

Όπως αναφέρουν κυβερνητικές πηγές, έπειτα από τη χθεσινή συνάντηση του Έλληνα πρωθυπουργού κ. Κυριάκου Μητσοτάκη με τον πρόεδρο  της Κυπριακής Δημοκρατίας κ.  Νίκο Χριστοδουλίδη υπάρχει πλαίσιο συμφωνίας για όλες τις εκκρεμότητες,  οι οποίες μένει να οριστικοποιηθούν τις επόμενες ημέρες.

Σύμφωνα με τα όσα συμφωνήθηκαν, η Κύπρος θα πάρει ποσοστό της Εταιρείας Ειδικού Σκοπού (special-purpose vehicle – SPV) για το καλώδιο. Θα προηγηθεί due diligence (μελέτη της δέουσας επιμέλειας) προκειμένου να αποσαφηνιστούν οι όροι για τη συμμετοχή της στο μετοχικό κεφάλαιο.

Σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, οι αρχικές διαπραγματεύσεις μιλούσαν για 100 εκατ. ευρώ, δίχως ωστόσο να μπορεί κανείς να προδικάσει ότι αυτό θα είναι και το τελικό ποσό. Σύμφωνα με ανακοίνωση της Κυπριακής Προεδρίας βρίσκονται σε εξέλιξη προχωρημένες διαβουλεύσεις και με τρίτα κράτη για την είσοδό τους στην SPV.

Πάντως, είναι αξιοσημείωτο ότι όλο το προηγούμενο διάστημα γινόταν λόγος για  συμμετοχή των Κυπρίων στο έργο έπειτα από την αξιολόγηση της ανάλυσης κόστους – οφέλους (Cost Benefit Analysis – CBA) του ΑΔΜΗΕ από ξένο οίκο. Η απομάκρυνση από το συγκεκριμένο σενάριο «μεταφράζεται» από την ελληνική πλευρά ως αποδοχή της Κύπρου στη χρησιμότητα του καλωδίου και σηματοδοτεί την προθυμία της για τη συνέχιση του έργου.

Σήμερα η απόφαση της ΡΑΕΚ 

Παράλληλα, χθες η ελληνική κυβέρνηση ενημερώθηκε ότι σήμερα αναμένεται να ληφθεί η  απόφαση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας Κύπρου (ΡΑΕΚ) για τις βασικές αλλαγές στο ρυθμιστικό πλαίσιο του καλωδίου.  Σύμφωνα με πληροφορίες, θα ενσωματώσει στο ρυθμιστικό πλαίσιο την απόφαση του υπουργικού συμβουλίου της Κύπρου της περασμένης Τρίτης για τη χρηματοδότηση του Great Sea Interconnector με 25 εκατ. ευρώ ανά έτος (125 εκατ. ευρώ την πενταετία 2025-2029) για την κάλυψη δαπανών κατά το στάδιο της κατασκευής του καλωδίου. Η απόφαση αναμένεται ότι θα προβλέπει μια μικρή χρέωση ανά κιλοβατώρα στους λογαριασμούς ρεύματος των καταναλωτών της Κύπρου που θα τους επιστρέφεται   μέσω κρατικής επιδότησης.

Επίσης, η ΡΑΕΚ θα επικυρώσει αυξημένο ποσοστό απόδοσης κεφαλαίου (premium WACC) 8,3% για ισχύ 17 ετών (και όχι για 12 χρόνια, όπως προβλέπει η ισχύουσα απόφαση) ώστε να  καλύψει και την 5ετή κατασκευαστική περίοδο της ηλεκτρικής διασύνδεσης.

Δεν έχει ακόμη ξεκαθαρίσει εάν θα υπάρξει σήμερα τροποποίηση του πλαισίου και για το ζήτημα του γεωπολιτικού ρίσκου, ή θα παραπεμφθεί σε άλλη συνεδρίαση της ΡΑΕΚ. Πάντως,  η ελληνική πλευρά έχει υποχωρήσει ώστε ο επιμερισμός του γεωπολιτικού ρίσκου να γίνει  ισότιμα στις δύο χώρες, δηλαδή 50%-50% (από 63% για τους Κύπριους και 37% για τους Έλληνες καταναλωτές)  σε περίπτωση εμπλοκής του έργου της  ηλεκτρικής διασύνδεσης από εξωτερικούς κινδύνους, οι οποίοι ενδέχεται να  αποτρέψουν την αποπεράτωση της διασύνδεσης ή τη λειτουργία της  χωρίς ευθύνη του φορέα υλοποίησης.

Σχετικά με τη διασυνοριακή κατανομή  κόστους του έργου (Cross Border Cost Allocation – CBCA), όπως γράφει ο «Φιλελεύθερος», δεν  υπάρχει ενημέρωση για το εάν θα   τροποποιηθεί ή όχι ώστε να ενσωματώσει το αίτημα της κυπριακής πλευράς να επιμερίζεται 50%-50% στους καταναλωτές των δύο χωρών τυχόν πρόσθετο κόστος άνω του προϋπολογισμού των 1,94 δισ. ευρώ.

Πηγή: Οικονομικός Ταχυδρόμος

 

Greek Finance Forum Team

 

 

Σχόλια Αναγνωστών

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 
   

   

Αποποίηση Ευθύνης.... 

© 2016-2024 Greek Finance Forum