Η Tata Motors, η
μεγαλύτερη
αυτοκινητοβιομηχανία της
Ινδίας, το παρουσιάζει
σαν «το αυτοκίνητο του
λαού», αφού η τιμή του
θα ήταν κάτω από 2.000
ευρώ.
Η ιδέα για το Nano
ανήκει στον πρώην
πρόεδρο της Tata Group,
Ratan Tata, ο οποίος
σκέφτηκε να φτιάξει ένα
αυτοκίνητο για όσους έως
τότε δεν μπορούσαν να
αποκτήσουν το δικό τους
όχημα, όταν είδε μια
τετραμελή οικογένεια
Ινδών να στριμώχνεται
πάνω σε ένα μηχανάκι.
Η αρχική τιμή του Nano
ορίστηκε στις 100.000
ρουπίες, που τότε
αντιστοιχούσαν σε 2.200
δολάρια ή 1.900 ευρώ.
Το Nano επρόκειτο αρχικά
να αρχίσει να πωλείται
από τον Οκτώβριο του
2008, όμως διαφωνίες για
τη γη στην οποία θα
χτιζόταν το εργοστάσιο
παραγωγής του, έφεραν
καθυστερήσεις. Έτσι,
αφότου η Tata αποφάσισε
να μεταφέρει το
εργοστάσιο σε άλλο
σημείο της Ινδίας, το
Nano άρχισε να πωλείται
σε όλη τη χώρα από τον
Απρίλιο του 2009.
Το βασικό μοντέλο
ξεκινούσε από τα 2.000
δολάρια (χωρίς τους
φόρους) και δεν είχε
ραδιόφωνο, κλιματισμό,
αερόσακους, υδραυλικό
τιμόνι, ηλεκτρικά
παράθυρα ή καθρέπτη στην
πλευρά του συνοδηγού.
Τέτοια ήταν η σπουδή των
δημιουργών του να
μειώσουν το κόστος, ώστε
το Tata Nano είχε μόνο
έναν υαλοκαθαριστήρα.
Με 32 άλογα και κινητήρα
624 κυβικών στο πίσω
μέρος, μπορούσε να
φτάσει σε ταχύτητες έως
105 χιλιομέτρων την ώρα.
Η υποδοχή που επεφύλαξαν
οι Ινδοί στο «φθηνότερο
αυτοκίνητο του κόσμου»
ήταν αρχικά ενθουσιώδης.
Η Tata έλαβε
περισσότερες από 200.000
προπαραγγελίες. Νούμερο
που φαντάζει ακόμα
μεγαλύτερο εάν σκεφτεί
κανείς ότι στην Ινδία
κυκλοφορούσαν τότε μόλις
9 αυτοκίνητα ανά 1.000
κατοίκους.
Όμως, το εργοστάσιο
μπορούσε αρχικά να
κατασκευάσει μόνο
100.000 Nano, έτσι οι
πρώτοι αγοραστές
επελέγησαν έπειτα από
κλήρωση.
Τελικά, η Tata (ένας
κολοσσός που τον Μάρτιο
του 2008 εξαγόρασε τα
φημισμένα βρετανικά
brands Jaguar και Land
Rover από την Ford, αντί
2,3 δισ. δολαρίων), δεν
πούλησε τόσα Nano όσα
περίμενε. Τα πρώτα τρία
χρόνια, πουλήθηκαν
περίπου 7 στα 10 από τα
συνολικά 300.000
αυτοκίνητα που
κατασκευάστηκαν.
Όμως, όπως σύντομα θα
διαπίστωνε η Tata, ένα
αυτοκίνητο που
διαφημίζεται σαν το
«φθηνότερο του κόσμου»
δεν γεννά στους
καταναλωτές την επιθυμία
να το αγοράσουν. Στην
Ινδία, η κατοχή
αυτοκινήτου θεωρείται
σύμβολο του στάτους και
συνδέεται με την
πολυτέλεια, επομένως το
Nano δεν ταίριαζε στις
απαιτήσεις της αγοράς.
Η εικόνα του Nano
δέχθηκε περαιτέρω πλήγμα
από τις ανησυχίες γύρω
από την ασφάλειά του,
όταν κάποια αυτοκίνητα
κάηκαν ολοσχερώς.
Πώς ήταν, αλήθεια, να
οδηγεί κανείς το
φθηνότερο αυτοκίνητο του
κόσμου; Δημοσιογράφος
της ιστοσελίδας
Carscoops που το
δοκίμασε στις ΗΠΑ ήταν
σαφής: Είναι χειρότερο
από ο,τι θα φανταζόταν
κανείς.
Πρώτα από όλα, από το
Nano λείπουν πολλά
χαρακτηριστικά που θα
έβρισκε κανείς ακόμα και
σε αυτοκίνητα που
φτιάχτηκαν πριν από 50
χρόνια: Ντουλαπάκι,
ταχύμετρο και πορτάκι
για τη βενζίνη. Για να
το γεμίσει καύσιμα, ο
οδηγός έπρεπε να ανοίξει
το καπό, ενώ για να
αποκτήσει πρόσβαση στο
πορτ μπαγκάζ ή για να
κοιτάξει τον κινητήρα,
ήταν αναγκασμένος να
αφαιρέσει το πίσω
κάθισμα.
Όπως θα περίμενε κανείς,
οι επιδόσεις του
κινητήρα του ήταν κάθε
άλλο παρά εντυπωσιακές.
Το Tata Nano έκανε το
0-100 σε περίπου 30
δευτερόλεπτα και έφτανε
σε μέγιστη ταχύτητα 105
χιλιομέτρων. Βέβαια,
κατανάλωνε μόλις 4,2
λίτρα βενζίνης στα 100
χιλιόμετρα.
Σύμφωνα με το Carscoops,
το να οδηγεί κανείς το
Nano ήταν μια τρομακτική
εμπειρία. Ήταν πολύ ψηλό
για ένα τόσο ελαφρύ
αμάξι, είχε την
αεροδυναμική «ενός
κουτιού παπουτσιών» και
πολύ στενά λάστιχα.
Ακόμα και ένα μηχανάκι
που περνούσε έκανε το
αυτοκίνητο να κουνιέται,
ενώ το φρενάρισμα ήταν
κάθε φορά και μία
διαφορετική εμπειρία.
Αυτό το αυτοκίνητο κάνει
το Fiat Multipla να
μοιάζει με Ferrari,
κατέληξε ο
δημοσιογράφος.
Το αποτέλεσμα ήταν ότι
οι Ινδοί του γύρισαν την
πλάτη. Ενώ αρχικά η Tata
περίμενε ότι θα πουλούσε
250.000 τέτοια
αυτοκίνητα τον χρόνο, η
ζήτηση σύντομα
εξαφανίστηκε. Το 2018, η
αυτοκινητοβιομηχανία
κατασκεύασε μόλις ένα
Nano. Και έτσι,
αποφάσισε να σταματήσει
την παραγωγή του.
Πάντως, εάν κανείς
πιστέψει τα τελευταία
δημοσιεύματα, η Tata
σχεδιάζει να «αναστήσει»
το Nano, κάνοντάς το
αυτή τη φορά ηλεκτρικό.
Πηγή:
Money Review
|