| Ειδήσεις | Ο Κυνηγός | Λεωφόρος Αθηνών | "Κουλου - Βάχατα" | +/- | "Μας ακούνε" | Fundamentalist | Marx - Soros | Start Trading |

 

 

Παρασκευή, 03/02/2023

 

 

Eπανεξετάζουν τη στάση τους οι Ευρωπαίοι διαμορφωτές πολιτικής και στελέχη επιχειρήσεων, μετριάζοντας τις ανησυχίες τους ότι το τεράστιο πρόγραμμα πράσινων επενδύσεων των ΗΠΑ θα πυροδοτήσει μαζική έξοδο ευρωπαϊκών επιχειρήσεων στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού. Για το λόγο αυτό, πολλοί πιστεύουν τώρα ότι ένα αντίστοιχο τεράστιο πρόγραμμα επιδοτήσεων από πλευράς της Ε.Ε. ίσως να μην είναι η σωστή απάντηση.

 

 

Βεβαίως και οι ηγέτες της Ε.Ε. αναγνωρίζουν τον κίνδυνο το αμερικανικό πρόγραμμα ύψους 369 δισ.δολαρίων που εμπεριέχεται στη Νομοθετική Πράξη για την Αντιμετώπιση του Πληθωρισμού θα προσελκύσει ορισμένες επιχειρήσεις στις ΗΠΑ. Ήδη, η Tesla έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον για την εκεί μεταφορά της παραγωγής μπαταριών της.  

Ωστόσο, οι κίνδυνοι αντισταθμίζονται όχι μόνο από τα σημαντικά υφιστάμενα κίνητρα στην Ευρώπη, αλλά και από άλλους παράγοντες, όπως η γειτνίαση των επιχειρήσεων στον Ευρωπαίο καταναλωτή – κάτι που πολλές επιχειρήσεις επικαλούνται ως βασικό παράγοντα για τη λήψη αποφάσεων. 

Ο Μάρτιος θεωρείται κρίσιμος μήνας, με τις Βρυξέλλες να έχουν ζητήσει από την Ουάσιγκτον να χαλαρώσει κάποιους κανονισμούς ως προς τις φοροαπαλλαγές προς τους κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων προτού το αμερικανικό υπουργείο Οικονομικών ορίσει μία σειρά κατευθυντήριων γραμμών. 

Από την πλευρά της, η Κομισιόν θα παρουσιάσει τις νομοθετικές προτάσεις της πριν από τη σύνοδο των ηγετών της Ε.Ε.. Σε ποιό βαθμό ωστόσο η Ευρώπη θα χαλαρώσει τους κανόνες για την κρατική βοήθεια είναι ένα σημαντικό ζήτημα που παραμένει ανοικτό. 

Το think tank Bruegel εκτιμά ότι η στήριξη της Ε.Ε. είναι ισότιμη, ίσως ακόμη μεγαλύτερη, από την αντίστοιχη του αμερικανικού προγράμματος. Επιπλέον, περισσότερο από το ήμισυ της βοήθειας του αμερικανικού προγράμματος αφορά την κατασκευή εξοπλισμού για ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.

Πολλές επιχειρήσεις που έχουν την έδρα τους στην Ευρώπη υποστηρίζουν ότι το αμερικανικό πρόγραμμα θα πρέπει να στηρίξει τις πράσινες επενδύσεις στις ΗΠΑ όχι όμως σε βάρος της Ευρώπης. Ο οικονομικός διευθυντής της Stellantis, Ρίτσαρντ Πάλμερ, τονίζει ότι το αμερικανικό πρόγραμμα δεν θα έχει εν τέλει σημαντικό αντίκτυπο επειδή εστιάζει στην τοπική παραγωγή μπαταριών και στην κατασκευή ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε μεγάλες αγορές και αυτός είναι τελικά ο μοναδικός τρόπος για να είναι ανταγωνιστικό.

Η Ίλχαμ Κάντρι, διευθύνουσα σύμβουλος του βελγικού ομίλου χημικών Solvay, θεωρεί ότι η εγγύτητα με τους πελάτες είναι καθοριστική, προσθέτοντας ότι παραμένει πολύ αισιόδοξη για την Ευρώπη.

Ο Φρανσέσκο Σταράτσι, διευθύνων σύμβουλος της ιταλικής εταιρείας κοινής ωφελείας Enel, δήλωσε ότι δεν πιστεύει ότι οι εταιρείες θα μετακομίσουν στις ΗΠΑ μόνο και μόνο λόγω της διαφοράς στις επιδοτήσεις. «Υπάρχουν αρκετά χρήματα για καλές επενδύσεις επομένως το θέμα είναι να παρουσιάζονται καλές ιδέες».

 

Άλλες πτυχές της εξίσωσης

Έρευνα που πραγματοποίησε το Γερμανικό Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο (DIHK) έδειξε ότι μία στις 10 γερμανικές επιχειρήσεις σχεδιάζει να μεταφέρει την παραγωγή της σε άλλες χώρες με τη Β.Αμερική να αναδεικνύεται στην περιοχή με τις καλύτερες προοπτικές. Ένας από τους λόγους είναι το ενεργειακό κόστος. 

Ο διοικητής της κεντρικής τράπεζας του Βελγίου Πιέρ Βουνς θεωρεί ότι οι υψηλότερες τιμές ενέργειας και δικαιωμάτων εμπορίας εκπομπών ρύπων στην Ευρώπη θα έχουν πιθανόν μεγαλύτερη αντίκτυπο από το αμερικανικό πρόγραμμα επενδύσεων. Για το λόγο αυτό και αρκετές εταιρείες σε ενεργοβόρους τομείς πιθανόν να μεταφέρουν δραστηριότητες σε ΗΠΑ ή Ασία, προσέθεσε. 

Ωστόσο, η επικείμενη νομοθεσία της Κομισιόν περιλαμβάνει και σχέδια για να διευκολύνει την έκδοση αδειών καθώς και Νομοθετική Πράξη για τις Σημαντικές Πρώτες Ύλες προκειμένου να καταστήσει πιο ανθεκτική την αλυσίδα τροφοδοσίας. 

Ο Χόλγκερ Γκέργκ, πρόεδρος του Kiel Institute for the World Economy, θεωρεί ότι οι μαζικές επιδοτήσεις θα ήταν σπατάλη χρημάτων, καθώς συχνά ευνοούν τεχνολογικές εταιρείες που είναι ήδη κερδοφόρες. 

Η σωστή εικόνα του αμερικανικού νομοσχεδίου

 

Κάποιοι έχουν ήδη προβάλει το επιχείρημα για στοχευμένες επιδοτήσεις για την προώθηση των πράσινων τεχνολογιών σε πρώιμο στάδιο και για τη διασφάλιση ορισμένων επιπέδων παραγωγής μπαταριών και άλλων προϊόντων ώστε η Ε.Ε. να γίνει πιο ανθεκτική και λιγότερο εξαρτημένη από τις ξένες αλυσίδες εφοδιασμού. 

Ορισμένα στελέχη υποστηρίζουν δε ότι αντί για περισσότερες επιδοτήσεις, η Ευρώπη πρέπει απλώς να βελτιώσει τον τρόπο με τον οποίο χορηγούνται αυτές οι επιδοτήσεις.

Ο γερμανικός γίγαντας χημικών BASF λέει ότι δεν θα μεταφέρει την παραγωγή από την Ευρώπη, αλλά σημειώνει ότι οι εκπτώσεις φόρου στις ΗΠΑ προσφέρουν καλύτερο κίνητρο για επενδύσεις από τη βοήθεια που προσφέρει η Ε.Ε..

Οι ΗΠΑ δεν αποτελούν πανάκεια για τις ευρωπαϊκές εταιρείες, κυρίως λόγω αρκετών ερωτηματικών ως προς την προσέγγιση που θα μπορούσε να ακολουθήσει η επόμενη κυβέρνηση των ΗΠΑ. Επιπλέον, οι ΗΠΑ φέρεται να αντιμετωπίζουν ρυθμιστικές προκλήσεις και δυσκολίες στην προμήθεια τοπικών υλικών.

«Το βασικό συμπέρασμα στο οποίο μπορεί να καταλήξουμε είναι ότι το αμερικανικό πρόγραμμα επενδύσεων μας βοήθησε να κάνουμε απολογισμό του τι κάνουμε πραγματικά καλά και ίσως πού μπορούμε να βελτιωθούμε μειώνοντας τη γραφειοκρατία ή αυξάνοντας τις επιδοτήσεις καινοτομίας», είπε.

Πηγή: Reuters

 

Greek Finance Forum Team

 

 

Σχόλια Αναγνωστών

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 
   

   

Αποποίηση Ευθύνης.... 

© 2016-2023 Greek Finance Forum