|
Συγκεκριμένα, έχουν ήδη
κατασκευαστεί 160
χιλιόμετρα υποθαλάσσιου
καλωδίου, ενώ επιπλέον
80 χιλιόμετρα βρίσκονται
στο στάδιο παραγωγής. Το
καλώδιο θα εκτείνεται
συνολικά σε 900
χιλιόμετρα από την Κρήτη
έως την Κύπρο, και θα
συνεχίζεται για άλλα 380
χιλιόμετρα ως το Ισραήλ.
Μέχρι το
τέλος του 2024, έχουν
εκταμιευθεί περίπου 198
εκατ. ευρώ στην εταιρεία
Nexans, που έχει
αναλάβει την κατασκευή.
Ωστόσο, μόνο το 6% των
απαραίτητων υποθαλάσσιων
ερευνών έχει
ολοκληρωθεί, γεγονός που
παραμένει κρίσιμο για τη
μετέπειτα πόντιση του
καλωδίου.
Το
συνολικό πρόγραμμα
επενδύσεων περιλαμβάνει
επίσης την ηλεκτρική
διασύνδεση των νησιών
του Βορειοανατολικού
Αιγαίου, με
προϋπολογισμό 1,2 δισ.
ευρώ, καθώς και τη
συνέχιση της διασύνδεσης
των Δωδεκανήσων, ύψους 2
δισ. ευρώ. Και τα δύο
έργα βρίσκονται στο
στάδιο των διαγωνισμών.
Σε
προχωρημένο στάδιο
βρίσκεται επίσης η
μεγάλη διασύνδεση Κρήτης
– Αττικής. Ήδη
πραγματοποιήθηκε με
επιτυχία η πρώτη
δοκιμαστική σύνδεση του
Υποσταθμού Δαμάστας με
το τοπικό δίκτυο της
Κρήτης, και η εμπορική
λειτουργία του έργου
αναμένεται εντός του
καλοκαιριού.
Δεύτερη
ηλεκτρική διασύνδεση
Ελλάδας – Ιταλίας
Παράλληλα, προχωρά και ο
σχεδιασμός για δεύτερη
ηλεκτρική σύνδεση μεταξύ
Ελλάδας και Ιταλίας.
Όπως ανέφερε ο πρόεδρος
και διευθύνων σύμβουλος
του ΑΔΜΗΕ, Μάνος
Μανουσάκης, σε συνέδριο,
έχει επέλθει συμφωνία σε
τεχνικό και λειτουργικό
επίπεδο με τον Ιταλό
διαχειριστή δικτύου, και
πλέον απομένει η επίσημη
υπογραφή της σύμβασης.
Ο κ.
Μανουσάκης διευκρίνισε
πως το έργο θα είναι
ισομερώς κατανεμημένο:
50% θα αναλάβει η
ελληνική πλευρά και 50%
η ιταλική. Έχουν ήδη
συμφωνηθεί οι
τεχνολογικές λύσεις και
οι ρόλοι κάθε εταίρου,
και πλέον αναμένονται οι
εγκρίσεις των
ρυθμιστικών αρχών.
Ο
προϋπολογισμός του έργου
ανέρχεται στα 603 εκατ.
ευρώ και η κατασκευή του
αναμένεται να ξεκινήσει
το 2031. Η νέα
διασύνδεση θα ενισχύσει
σημαντικά τη δυνατότητα
εξαγωγών ελληνικής
ηλεκτρικής ενέργειας
προς την Ιταλία, μια
χώρα που παραμένει σε
μεγάλο βαθμό εξαρτημένη
από τις ενεργειακές
εισαγωγές
|