| Ειδήσεις | Ο Κυνηγός | Λεωφόρος Αθηνών | "Κουλου - Βάχατα" | +/- | "Μας ακούνε" | Fundamentalist | Marx - Soros | Start Trading |

 

 

Σάββατο, 21/06/2025

    

 

 

Η στρατηγική σημασία των Στενών του Ορμούζ επανέρχεται στο προσκήνιο, καθώς η κλιμάκωση της έντασης μεταξύ Ιράν και Ισραήλ δημιουργεί σοβαρές ανησυχίες για την ασφάλεια των θαλάσσιων εμπορικών οδών. Η διέλευση από αυτό το πέρασμα, που αποτελεί μία από τις πιο κρίσιμες πύλες παγκοσμίως για τη μεταφορά πετρελαίου και εμπορευμάτων, επιβαρύνεται ήδη με υψηλό κόστος για τα πλοία, λόγω των επιπλέον ασφαλίστρων πολεμικού κινδύνου.

Ναυλομεσιτικές πηγές αναφέρουν ότι τα ασφάλιστρα αυτά κυμαίνονται από 0,05% έως 0,07% της αξίας του πλοίου για παραμονή επτά ημερών στην περιοχή, γεγονός που επιβαρύνει σημαντικά τους ναυλωτές, σύμφωνα με το ΑΠΕ-ΜΠΕ. Οι Financial Times αποκαλύπτουν ότι οι τιμές ασφάλισης των πλοίων που διέρχονται από αυτή τη στρατηγική θαλάσσια δίοδο έχουν αυξηθεί πάνω από 60% από την αρχή της κρίσης. Συγκεκριμένα, για ένα πλοίο VLCC αξίας 100 εκατομμυρίων δολαρίων, το κόστος ασφάλισης αυξήθηκε από 125.000 σε 200.000 δολάρια.

 

Ο αυξανόμενος κίνδυνος στην περιοχή έχει επίσης διπλασιάσει την τιμή ναύλωσης μεγάλων πετρελαιοφόρων μέσω του Στενού του Ορμούζ, σύμφωνα με δεδομένα της εταιρείας Clarksons Research, όπως αναφέρουν οι Financial Times. Η ημερήσια τιμή για τη ναύλωση ενός πολύ μεγάλου δεξαμενόπλοιου αργού πετρελαίου, το οποίο μπορεί να μεταφέρει δύο εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου από τον Περσικό Κόλπο προς την Κίνα, αυξήθηκε από 19.998 δολάρια δύο ημέρες πριν την επίθεση του Ισραήλ στο Ιράν την περασμένη εβδομάδα, σε 47.609 δολάρια την Τετάρτη.

Η αύξηση αυτή στο κόστος ξεπερνά κατά πολύ την αύξηση 12% που σημείωσε ο ευρύτερος δείκτης Baltic Dirty Tanker την ίδια περίοδο, ο οποίος παρακολουθεί τις τιμές των δεξαμενόπλοιων αργού πετρελαίου παγκοσμίως.

Η διεθνής συμβουλευτική εταιρεία Drewry αναφέρει ότι σε περίπτωση που τα Στενά του Ορμούζ καταστούν απροσπέλαστα, έχουν προταθεί εναλλακτικές διαδρομές μέσω των λιμένων του Ομάν (Duqm, Sohar) ή του Khorfakkan στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα. Ωστόσο, αυτές οι επιλογές απαιτούν συνδυασμό οδικών και σιδηροδρομικών μεταφορών, αυξάνοντας τον χρόνο και το κόστος διακίνησης των φορτίων.

Μία επιπλέον λύση είναι η διέλευση μέσω του Κόλπου της ‘Ακαμπα και η χρήση χερσαίων οδών, αλλά οι περιορισμοί στις υποδομές και η περιφερειακή αστάθεια καθιστούν δύσκολη την υλοποίηση αυτής της επιλογής.

Όπως επισημαίνει η Drewry, αυτές οι εναλλακτικές διαδρομές είναι τεχνικά εφικτές, ωστόσο φέρουν σημαντικές επιχειρησιακές και οικονομικές προκλήσεις. Η αύξηση του λειτουργικού κόστους, οι καθυστερήσεις στις παραδόσεις και η ανάγκη για περίπλοκο συντονισμό της εφοδιαστικής αλυσίδας απειλούν την αποτελεσματικότητα των ναυτιλιακών επιχειρήσεων.

Απαραίτητη η Διατήρηση της Ροής μέσω Ορμούζ

Η Drewry υπογραμμίζει ότι η διατήρηση της πρόσβασης στα Στενά του Ορμούζ είναι κρίσιμη όχι μόνο για τις αγορές ενέργειας, αλλά και για τη διανομή βασικών αγαθών στη Μέση Ανατολή — όπως σιτηρών, χημικών, μηχανημάτων και επίπλων — δεδομένου ότι πολλές χώρες του Κόλπου εξαρτώνται από τις εισαγωγές. Η ομαλή λειτουργία των εμπορικών οδών μέσω του Ορμούζ παραμένει μείζονος σημασίας για τη σταθερότητα των παγκόσμιων εφοδιαστικών αλυσίδων.

Σύγκρουση Πετρελαιοφόρων Δημιουργεί Ερωτήματα

Περαιτέρω ανησυχίες έχει προκαλέσει το περιστατικό της περασμένης Δευτέρας, όταν δύο πετρελαιοφόρα συγκρούστηκαν κοντά στα Στενά του Ορμούζ. Παρότι τα αίτια δεν έχουν διευκρινιστεί, ασφαλιστικοί κύκλοι αναφέρουν ότι το ένα πλοίο εξέπεμψε άτυπα σήματα, πιθανόν αποτέλεσμα ηλεκτρονικού πολέμου ή παρεμβολών. Η αυξανόμενη γεωπολιτική ένταση και η πιθανότητα περαιτέρω κλιμάκωσης μεταξύ Τεχεράνης και Τελ Αβίβ μετατρέπουν την περιοχή σε ζώνη αστάθειας με σημαντικές επιπτώσεις για την παγκόσμια ναυτιλία και τις τιμές του πετρελαίου.

Αντιπαράθεση στον ΙΜΟ με Επίκεντρο το Στενό του Ορμούζ και την Ερυθρά Θάλασσα

Παράλληλα, η γεωπολιτική αντιπαράθεση μεταξύ Ιράν και Ισραήλ εισέρχεται σε νέα φάση, με επίκεντρο την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας. Κατά τη διάρκεια συνεδρίασης της Επιτροπής Ναυτικής Ασφάλειας του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (IMO) στο Λονδίνο, οι δύο χώρες αντάλλαξαν σφοδρές κατηγορίες, κλιμακώνοντας την ένταση σε ένα περιβάλλον αυξανόμενης αστάθειας στη Μέση Ανατολή.

Η ιρανική αντιπροσωπεία κατηγόρησε το Ισραήλ για «παράνομες επιθέσεις» σε πυρηνικές και ενεργειακές εγκαταστάσεις, όπως αυτές στο Νατάνζ και την Ασαλουίε κατά μήκος των ακτών του Περσικού Κόλπου. Σύμφωνα με την Τεχεράνη, τέτοιες ενέργειες θέτουν σε σοβαρό κίνδυνο την παγκόσμια θαλάσσια ασφάλεια και την ενεργειακή εφοδιαστική αλυσίδα.

Το Ιράν προειδοποίησε ότι «η κλιμάκωση στη θάλασσα είναι αναπόφευκτη» χωρίς διεθνή παρέμβαση, επαναφέροντας τις απειλές περί αποκλεισμού του Στενού του Ορμούζ — ενός από τα σημαντικότερα στρατηγικά περάσματα για τη διακίνηση πετρελαίου παγκοσμίως. Ο πρώην υπουργός Οικονομίας, Ehsan Khandouzi, δήλωσε χαρακτηριστικά ότι «η διέλευση δεξαμενόπλοιων πρέπει να επιτρέπεται μόνο με άδεια του Ιράν».

Ταυτόχρονα, ναυτιλιακές υπηρεσίες συστήνουν στα εμπορικά πλοία να αποφεύγουν τα ιρανικά ύδατα στην περιοχή, αυξάνοντας την αβεβαιότητα και την ανησυχία για τις συνέπειες στις βασικές θαλάσσιες οδούς.

Η απάντηση του Ισραήλ ήταν αιχμηρή, κατηγορώντας το Ιράν ότι απειλεί ευθέως τη διεθνή ναυσιπλοΐα μέσω της υποστήριξής του προς τους αντάρτες Χούθι της Υεμένης και υπενθυμίζοντας τις επιθέσεις εναντίον εμπορικών πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα και τη Διώρυγα του Σουέζ. «Το Ιράν έχει μετατρέψει την Ερυθρά Θάλασσα σε εμπόλεμη ζώνη», δήλωσε η ισραηλινή αντιπροσωπεία στον IMO, κατηγορώντας την Τεχεράνη για προσπάθεια ομηρίας της διεθνούς ναυσιπλοΐας.

Ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός ανακοίνωσε ότι έχει λάβει υπόψη τις καταγγελίες και των δύο πλευρών και επανέλαβε τη δέσμευσή του στην ουδετερότητα και την ασφάλεια των θαλάσσιων οδών.

 

Greek Finance Forum Team

 

 

Σχόλια Αναγνωστών

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 
   

   

Αποποίηση Ευθύνης.... 

© 2016-2024 Greek Finance Forum