|
Ο
αυξανόμενος κίνδυνος
στην περιοχή έχει επίσης
διπλασιάσει την τιμή
ναύλωσης μεγάλων
πετρελαιοφόρων μέσω του
Στενού του Ορμούζ,
σύμφωνα με δεδομένα της
εταιρείας
Clarksons
Research,
όπως αναφέρουν οι
Financial
Times.
Η ημερήσια τιμή για τη
ναύλωση ενός πολύ
μεγάλου δεξαμενόπλοιου
αργού πετρελαίου, το
οποίο μπορεί να
μεταφέρει δύο
εκατομμύρια βαρέλια
πετρελαίου από τον
Περσικό Κόλπο προς την
Κίνα, αυξήθηκε από
19.998 δολάρια δύο
ημέρες πριν την επίθεση
του Ισραήλ στο Ιράν την
περασμένη εβδομάδα, σε
47.609 δολάρια την
Τετάρτη.
Η αύξηση
αυτή στο κόστος ξεπερνά
κατά πολύ την αύξηση 12%
που σημείωσε ο ευρύτερος
δείκτης
Baltic
Dirty
Tanker
την ίδια περίοδο, ο
οποίος παρακολουθεί τις
τιμές των δεξαμενόπλοιων
αργού πετρελαίου
παγκοσμίως.
Η
διεθνής συμβουλευτική
εταιρεία
Drewry
αναφέρει ότι σε
περίπτωση που τα Στενά
του Ορμούζ καταστούν
απροσπέλαστα, έχουν
προταθεί εναλλακτικές
διαδρομές μέσω των
λιμένων του Ομάν (Duqm,
Sohar)
ή του
Khorfakkan
στα Ηνωμένα Αραβικά
Εμιράτα. Ωστόσο, αυτές
οι επιλογές απαιτούν
συνδυασμό οδικών και
σιδηροδρομικών
μεταφορών, αυξάνοντας
τον χρόνο και το κόστος
διακίνησης των φορτίων.
Μία
επιπλέον λύση είναι η
διέλευση μέσω του Κόλπου
της ‘Ακαμπα και η χρήση
χερσαίων οδών, αλλά οι
περιορισμοί στις
υποδομές και η
περιφερειακή αστάθεια
καθιστούν δύσκολη την
υλοποίηση αυτής της
επιλογής.
Όπως
επισημαίνει η
Drewry,
αυτές οι εναλλακτικές
διαδρομές είναι τεχνικά
εφικτές, ωστόσο φέρουν
σημαντικές
επιχειρησιακές και
οικονομικές προκλήσεις.
Η αύξηση του
λειτουργικού κόστους, οι
καθυστερήσεις στις
παραδόσεις και η ανάγκη
για περίπλοκο συντονισμό
της εφοδιαστικής
αλυσίδας απειλούν την
αποτελεσματικότητα των
ναυτιλιακών
επιχειρήσεων.
Απαραίτητη η Διατήρηση
της Ροής μέσω Ορμούζ
Η
Drewry
υπογραμμίζει ότι η
διατήρηση της πρόσβασης
στα Στενά του Ορμούζ
είναι κρίσιμη όχι μόνο
για τις αγορές
ενέργειας, αλλά και για
τη διανομή βασικών
αγαθών στη Μέση Ανατολή
— όπως σιτηρών, χημικών,
μηχανημάτων και επίπλων
— δεδομένου ότι πολλές
χώρες του Κόλπου
εξαρτώνται από τις
εισαγωγές. Η ομαλή
λειτουργία των εμπορικών
οδών μέσω του Ορμούζ
παραμένει μείζονος
σημασίας για τη
σταθερότητα των
παγκόσμιων εφοδιαστικών
αλυσίδων.
Σύγκρουση Πετρελαιοφόρων
Δημιουργεί Ερωτήματα
Περαιτέρω ανησυχίες έχει
προκαλέσει το
περιστατικό της
περασμένης Δευτέρας,
όταν δύο πετρελαιοφόρα
συγκρούστηκαν κοντά στα
Στενά του Ορμούζ. Παρότι
τα αίτια δεν έχουν
διευκρινιστεί,
ασφαλιστικοί κύκλοι
αναφέρουν ότι το ένα
πλοίο εξέπεμψε άτυπα
σήματα, πιθανόν
αποτέλεσμα ηλεκτρονικού
πολέμου ή παρεμβολών. Η
αυξανόμενη γεωπολιτική
ένταση και η πιθανότητα
περαιτέρω κλιμάκωσης
μεταξύ Τεχεράνης και Τελ
Αβίβ μετατρέπουν την
περιοχή σε ζώνη
αστάθειας με σημαντικές
επιπτώσεις για την
παγκόσμια ναυτιλία και
τις τιμές του
πετρελαίου.
Αντιπαράθεση στον ΙΜΟ με
Επίκεντρο το Στενό του
Ορμούζ και την Ερυθρά
Θάλασσα
Παράλληλα, η γεωπολιτική
αντιπαράθεση μεταξύ Ιράν
και Ισραήλ εισέρχεται σε
νέα φάση, με επίκεντρο
την ασφάλεια της
ναυσιπλοΐας. Κατά τη
διάρκεια συνεδρίασης της
Επιτροπής Ναυτικής
Ασφάλειας του Διεθνούς
Ναυτιλιακού Οργανισμού (IMO)
στο Λονδίνο, οι δύο
χώρες αντάλλαξαν σφοδρές
κατηγορίες,
κλιμακώνοντας την ένταση
σε ένα περιβάλλον
αυξανόμενης αστάθειας
στη Μέση Ανατολή.
Η
ιρανική αντιπροσωπεία
κατηγόρησε το Ισραήλ για
«παράνομες επιθέσεις» σε
πυρηνικές και
ενεργειακές
εγκαταστάσεις, όπως
αυτές στο Νατάνζ και την
Ασαλουίε κατά μήκος των
ακτών του Περσικού
Κόλπου. Σύμφωνα με την
Τεχεράνη, τέτοιες
ενέργειες θέτουν σε
σοβαρό κίνδυνο την
παγκόσμια θαλάσσια
ασφάλεια και την
ενεργειακή εφοδιαστική
αλυσίδα.
Το Ιράν
προειδοποίησε ότι «η
κλιμάκωση στη θάλασσα
είναι αναπόφευκτη» χωρίς
διεθνή παρέμβαση,
επαναφέροντας τις
απειλές περί αποκλεισμού
του Στενού του Ορμούζ —
ενός από τα
σημαντικότερα στρατηγικά
περάσματα για τη
διακίνηση πετρελαίου
παγκοσμίως. Ο πρώην
υπουργός Οικονομίας,
Ehsan
Khandouzi,
δήλωσε χαρακτηριστικά
ότι «η διέλευση
δεξαμενόπλοιων πρέπει να
επιτρέπεται μόνο με
άδεια του Ιράν».
Ταυτόχρονα, ναυτιλιακές
υπηρεσίες συστήνουν στα
εμπορικά πλοία να
αποφεύγουν τα ιρανικά
ύδατα στην περιοχή,
αυξάνοντας την
αβεβαιότητα και την
ανησυχία για τις
συνέπειες στις βασικές
θαλάσσιες οδούς.
Η
απάντηση του Ισραήλ ήταν
αιχμηρή, κατηγορώντας το
Ιράν ότι απειλεί ευθέως
τη διεθνή ναυσιπλοΐα
μέσω της υποστήριξής του
προς τους αντάρτες Χούθι
της Υεμένης και
υπενθυμίζοντας τις
επιθέσεις εναντίον
εμπορικών πλοίων στην
Ερυθρά Θάλασσα και τη
Διώρυγα του Σουέζ. «Το
Ιράν έχει μετατρέψει την
Ερυθρά Θάλασσα σε
εμπόλεμη ζώνη», δήλωσε η
ισραηλινή αντιπροσωπεία
στον
IMO,
κατηγορώντας την
Τεχεράνη για προσπάθεια
ομηρίας της διεθνούς
ναυσιπλοΐας.
Ο
Διεθνής Ναυτιλιακός
Οργανισμός ανακοίνωσε
ότι έχει λάβει υπόψη τις
καταγγελίες και των δύο
πλευρών και επανέλαβε τη
δέσμευσή του στην
ουδετερότητα και την
ασφάλεια των θαλάσσιων
οδών.
|