|
Σε
επίπεδο τιμών, ο ΟΟΣΑ
προβλέπει σταδιακή
αποκλιμάκωση του
πληθωρισμού κοντά στο
όριο του 2% μέχρι το
2026, αν και παραμένουν
πιέσεις από τις
υπηρεσίες και τον δομικό
δείκτη. Ειδικότερα, ο
δομικός πληθωρισμός
εκτιμάται να πέσει στο
3,3% το 2025 και να
φτάσει στο 2,1% το 2026
(από 3,7% φέτος). Στο
πεδίο του χρέους,
προβλέπεται περαιτέρω
απομείωση στο 148,1% του
ΑΕΠ μέχρι το 2026, χάρη
στη διατήρηση πρωτογενών
πλεονασμάτων.
Ωστόσο,
ο ΟΟΣΑ εκτιμά ότι η
αύξηση της απασχόλησης
θα επιβραδυνθεί λόγω
ανόδου του κόστους
εργασίας και
συνεχιζόμενων ελλείψεων
σε εργατικό δυναμικό. Οι
μισθοί κατέγραψαν άνοδο
8,6% στο δεύτερο τρίμηνο
του 2024 σε ετήσια βάση.
Προειδοποιήσεις και
παρεμβάσεις πολιτικής
Ο ΟΟΣΑ
τονίζει πως τυχόν
καθυστερήσεις στην
αξιοποίηση των κονδυλίων
του ΤΑΑ, υπέρμετρες
αυξήσεις στους μισθούς ή
νέα κλιματικά σοκ,
μπορεί να περιορίσουν
τις αναπτυξιακές
προοπτικές. Σε
δημοσιονομικό επίπεδο,
αναμένεται περαιτέρω
αύξηση των σχετικών
εκταμιεύσεων από 1,8%
του ΑΕΠ το 2024 σε 3,6%
το 2026.
Στις
συστάσεις του Οργανισμού
περιλαμβάνονται η
υιοθέτηση περισσότερων
συντελεστών ΦΠΑ, ο
περιορισμός των
φοροαπαλλαγών και η
μείωση του αφορολόγητου
εισοδήματος. Επίσης,
προτείνεται αναδιάρθρωση
των έμμεσων φόρων με
ενίσχυση των ειδικών
φόρων κατανάλωσης και
παράλληλη εφαρμογή πιο
προοδευτικών συντελεστών
ΦΠΑ για βασικά αγαθά, με
στόχο τη στήριξη των
ασθενέστερων οικονομικά
στρωμάτων.
Το βλέμμα στραμμένο στην
Κομισιόν
Μία
ημέρα μετά, στις 4
Ιουνίου, η Ευρωπαϊκή
Επιτροπή θα δώσει στη
δημοσιότητα τις
αναλύσεις της στο
πλαίσιο του Ευρωπαϊκού
Εξαμήνου. Ιδιαίτερη
βαρύτητα έχει η
αποτίμηση της πορείας
υλοποίησης των εθνικών
μεταρρυθμίσεων, ειδικά
όσων χρηματοδοτούνται
από το Ταμείο Ανάκαμψης,
καθώς και άλλων κρίσιμων
μετασχηματισμών.
Ξεχωριστή θέση στις
εκθέσεις θα έχει η
ανάλυση για τη
δημοσιονομική ισορροπία
της Ελλάδας. Η
προηγούμενη έκθεση της
Κομισιόν αναγνώριζε τη
σημαντική μείωση του
δημοσίου χρέους (55,4%
του ΑΕΠ από το 2020),
αλλά επεσήμανε τις
προκλήσεις που
σχετίζονται με το υψηλό
έλλειμμα στο ισοζύγιο
τρεχουσών συναλλαγών και
τις δυσλειτουργίες στην
αγορά εργασίας.
Η αγορά
εργασίας συνεχίζει να
αντιμετωπίζει δομικά
εμπόδια, όπως η
αναντιστοιχία δεξιοτήτων
και η χαμηλή συμμετοχή
του πληθυσμού στο
εργατικό δυναμικό. Παρά
τη βελτίωση του
ισοζυγίου τρεχουσών
συναλλαγών το 2023, δεν
αναμένεται σημαντική
περαιτέρω βελτίωση έως
το 2026, καθώς παραμένει
υψηλή η εξάρτηση από
εισαγωγές.
Η αύξηση
της παραγωγικότητας
χαρακτηρίζεται από την
Επιτροπή ως καθοριστικός
παράγοντας για την
ενίσχυση της
αναπτυξιακής δυναμικής
και της βιώσιμης
βελτίωσης του βιοτικού
επιπέδου.
Εκκρεμότητες
μεταμνημονιακής
παρακολούθησης
Στο
τέλος Ιουνίου, οι
Βρυξέλλες θα δώσουν στη
δημοσιότητα και την
αξιολόγηση της Ελλάδας
μετά τα μνημόνια. Στο
μικροσκόπιο θα τεθούν
εκκρεμότητες όπως η
εξόφληση των
ληξιπρόθεσμων οφειλών
του Δημοσίου προς
ιδιώτες και η πρόοδος
στη διαχείριση των μη
εξυπηρετούμενων δανείων,
τα οποία έχουν πλέον
μεταφερθεί κυρίως από
τις τράπεζες σε funds.
Τρέχουσες προβλέψεις
Κομισιόν
Η
Ευρωπαϊκή Επιτροπή
εκτιμά πως η ελληνική
οικονομία θα αναπτυχθεί
με ρυθμό 2,3% το 2025
και 2,2% το 2026, υπό
την ώθηση της ιδιωτικής
κατανάλωσης και των
επενδύσεων που
προέρχονται από την
ευρωπαϊκή χρηματοδότηση.
Ο
πληθωρισμός αναμένεται
να μειωθεί στο 2,8%
φέτος και στο 2,3% το
2026, ενώ το ποσοστό
ανεργίας θα συνεχίσει
την καθοδική του πορεία:
από 10,1% το 2024 σε
9,3% το 2025 και 8,7% το
2026.
Το
δημόσιο χρέος
προβλέπεται να
υποχωρήσει στο 146,6%
του ΑΕΠ το 2025 και στο
140,6% το 2026,
αντανακλώντας την
ενίσχυση του ΑΕΠ και τη
συνέχιση των πρωτογενών
πλεονασμάτων.
|