|
Αντιρρήσεις από την
Ευρωπαϊκή Επιτροπή – Η
εμπειρία της Βρετανίας
Δημόσια,
η Ευρωπαϊκή Επιτροπή
αντιτάσσεται σε έναν
διψήφιο βασικό
συντελεστή. Αντίθετα, το
Ηνωμένο Βασίλειο
συμφώνησε σε
περιορισμένη εμπορική
συμφωνία τον Μάιο, που
διατηρεί το 10% στις
εξαγωγές του αλλά
περιλαμβάνει μειώσεις
δασμών για χάλυβα και
οχήματα. Οι ΗΠΑ, εν τω
μεταξύ, έχουν επιβάλει
δασμούς 50% στον χάλυβα
και το αλουμίνιο και 25%
στα αυτοκίνητα. Η Ε.Ε.
επιδιώκει συμφωνία πριν
τις 9 Ιουλίου, οπότε
λήγει η αναστολή των
αμοιβαίων δασμών και ο
βασικός συντελεστής θα
μπορούσε να αυξηθεί
δραματικά έως και το
50%.
Ο στόχος
πίσω από την επιβολή των
δασμών
Ο
πρόεδρος Τραμπ έχει
δηλώσει πως σκοπεύει να
αξιοποιήσει τα έσοδα από
τους δασμούς για τη
χρηματοδότηση του
φιλόδοξου φορολογικού
και δημοσιονομικού του
σχεδίου. Στη σύνοδο της
G7,
υποστήριξε ότι η
Ευρωπαϊκή Ένωση δεν
προτείνει δίκαιες
συμφωνίες.
Οι ΗΠΑ
έχουν επίσης θέσει στο
τραπέζι των
διαπραγματεύσεων μη
δασμολογικά ζητήματα,
όπως η φορολόγηση των
ψηφιακών υπηρεσιών, οι
κανόνες για την εταιρική
βιωσιμότητα και τα
πρότυπα για
LNG
και τρόφιμα. Τον
Απρίλιο, οι ΗΠΑ
κατέγραψαν πλεόνασμα
προϋπολογισμού ύψους 258
δισ. δολαρίων – αυξημένο
κατά 23% σε σύγκριση με
πέρυσι – με τους
τελωνειακούς δασμούς να
έχουν υπερδιπλασιαστεί.
Οικονομικές και
επιχειρηματικές
επιπτώσεις
Οι
μαζικοί δασμοί που
επέβαλε η Ουάσινγκτον
από τις αρχές Απριλίου
και οι διακοπές στην
εφαρμογή τους έχουν
προκαλέσει σημαντική
αβεβαιότητα στις
διεθνείς αγορές. Αρκετές
επιχειρήσεις – ιδίως
ευρωπαϊκές
αυτοκινητοβιομηχανίες –
ανέστειλαν ή απέσυραν
τις οικονομικές τους
προβλέψεις. Μεταξύ
αυτών, η
Mercedes,
η
Stellantis
και η
Volvo
Cars.
Σύμφωνα
με στέλεχος ευρωπαϊκής
αυτοκινητοβιομηχανίας, ο
δασμός του 10% είναι
διαχειρίσιμος για τις
εταιρείες πολυτελών
αυτοκινήτων, αλλά
δημιουργεί σημαντικό
πρόβλημα στις μαζικές
παραγωγές.
Η
Ουάσινγκτον υποστηρίζει
πως οι δασμοί σε χάλυβα,
αλουμίνιο, αυτοκίνητα
και ανταλλακτικά
σχετίζονται με λόγους
εθνικής ασφάλειας.
Εξετάζονται νέοι δασμοί
και για άλλους κλάδους,
όπως τα φαρμακευτικά, οι
ημιαγωγοί και τα
φορτηγά. Η Ε.Ε., αν και
επιθυμεί συμφωνία, δεν
είναι διατεθειμένη να
αποδεχτεί νέες
μονομερείς επιβαρύνσεις.
Επόμενος
στόχος: ο φαρμακευτικός
κλάδος
Ο
πρόεδρος Τραμπ δήλωσε
πρόσφατα ότι δασμοί στα
φαρμακευτικά προϊόντα
είναι «επίκειτοι». Η
Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αν
και αρνείται τους
δασμούς 10% σε βασικούς
τομείς, έχει αφήσει να
εννοηθεί πως η αποδοχή
ενός τέτοιου ποσοστού
ίσως ενισχύσει τη
διαπραγματευτική της
ισχύ.
Στον
τομέα των ποτών,
εκπρόσωποι της
βιομηχανίας θεωρούν ότι
μια συμφωνία στο 10%
είναι προτιμότερη από
την παρατεταμένη
αβεβαιότητα. Όπως δήλωσε
ο Ρομπ βαν Γκιλς,
CEO
της
Hammerer
Aluminium
Industries,
η αγορά έχει ανάγκη από
προβλεψιμότητα: «Το
βασικό είναι να υπάρχει
σαφήνεια. Εάν ο δασμός
είναι 0% ή 10%, αρκεί να
ισχύει ισότιμα και για
τις δύο πλευρές, είναι
διαχειρίσιμο. Δεν θα
καταστρέψει τις
επιχειρήσεις».
Τέλος,
αξιωματούχος της Ε.Ε.
σημείωσε πως ένας
βασικός συντελεστής 10%
δεν θα υπονόμευε
σημαντικά την
ανταγωνιστικότητα,
εφόσον εφαρμόζεται
συμμετρικά.
|