Επιπλέον
ενάμισι μέχρι και δύο βασικούς μισθούς θα
χρειαστούν τα νοικοκυριά για να καλύψουν τις
απώλειες των εισοδημάτων τους από την
ενεργειακής ακρίβεια.
Οι τιμές της βενζίνης,
του ηλεκτρικού ρεύματος,
του πετρελαίου
θέρμανσης και
του φυσικού
αερίου πυρπολούν…
τους οικογενειακούς
προϋπολογισμούς,
προκαλώντας τους
αυξημένες κατά 33% έως
και 53% ετήσιες δαπάνες.
Όπως γράφει ο Χρήστος
Κολώνας στον Οικονομικό
Ταχυδρόμο, η ενεργειακή
κρίση που κρατά από τις
αρχές του Φθινοπώρου
δείχνει για τα καλά τα…
δόντια της στα ελληνικά
νοικοκυριά το δίμηνο
Ιανουαρίου – Φεβρουαρίου
αφού στην κούρσα των
ανατιμήσεων των
λογαριασμών ρεύματος και
φυσικού αερίου έχουν
μπει και τα καύσιμα
κίνησης και θέρμανσης.
Μάλιστα η τιμή της
αμόλυβδης βενζίνης έχει
φτάσει ακόμη και στα
2,29 ευρώ/λίτρο και
συγκεκριμένα στις
Κυκλάδες ή και τα 2,22
ευρώ/λίτρο στα
Δωδεκάνησα πρωτού
μάλιστα προκληθούν οι
ραγδαίες εξελίξεις στην Ουκρανία και
προτού το πετρέλαιο
Μπρεντ φτάσει, όπως χθες
μία ανάσα από τα 100
δολάρια το βαρέλι.
Παράγοντες της αγοράς
ενέργειας δυσκολεύονται
να κάνουν οποιαδήποτε
πρόβλεψη για τη
μελλοντική πορεία των
τιμών καθώς η κατάσταση
στο μέτωπο της πολεμικής
έντασης ανάμεσα σε Ρωσία και
Δύση είναι ευμετάβλητη.
Με αυτά τα δεδομένα
κανείς δεν παίρνει το
ρίσκο να εκτιμήσει έστω
και τη διατήρηση για
παράδειγμα της αμόλυβδης
βενζίνης στα μέσα
επίπεδα των 1,87 με 1,88
ευρώ/λίτρο.
Η επιβάρυνση
Η ενεργειακή ακρίβεια,
εξαπλώνεται από το
περασμένο Φθινόπωρο,
έχει εδραιωθεί και και η
ανησυχία για την
περαιτέρω διόγκωση των
δαπανών είναι έκδηλη.
Ο ΟΤ, πριν το ξέσπασμα
των προχθεσινών
γεγονότων στην Ουκρανία
επεξεργάστηκε
παραδείγματα των ετήσιων
δαπανών ενέργειας για
μία οικογένεια με βάση
τις τιμές του
Παρατηρητηρίου Τιμών
Υγρών Καυσίμων, της
Eurostat και του δείκτη
HEPI.
Έτσι ένα νοικοκυριό
φέτος σε 12μηνη βάση θα
πληρώσει ακριβότερα κατά
1.064 έως 1.232 ευρώ για
να μετακινηθεί με το ΙΧ,
να καλύψει τις
ενεργειακές ανάγκες του
με ηλεκτρικό ρεύμα και
να θερμανθεί με
πετρέλαιο ή φυσικό αέριο.
Αν ληφθεί υπόψη ότι ο
βασικός μισθός στην
Ελλάδα είναι τα 663 ευρώ,
τότε βγαίνει αβίαστα το
συμπέρασμα πως η
ενεργειακή ακρίβεια
ρίχνει στην πυρά…
ενάμιση με δύο μισθούς
το χρόνο.
Ειδικότερα με τη μέση
τιμή της αμόλυβδης
βενζίνης στα 1,87 ευρώ
ανά λίτρο το Ι.Χ.
αυτοκίνητο μίας
οικογένειας για να κάνει
10.000 χλμ το χρόνο θα
χρειαστεί 800 λίτρα
καυσίμου και θα
δαπανήσει 1.496 ευρώ.
Όταν πέρυσι με τιμή στα
1,52 ευρώ χρειάστηκε να
διαθέσει 1.216 ευρώ.
Δηλαδή το 2022 θα
ξοδέψει 280 ευρώ
περισσότερα χρήματα για
τις οδικές του
μετακινήσεις.
Για τις ετήσιες ανάγκες
ηλεκτροδότησης (4.800
Κιλοβατώρες) οι
λογαριασμοί που θα
πληρώσει υπολογίζονται
σε 12μηνη βάση, και μόνο
το ανταγωνιστικό σκέλος
των χρεώσεων, στα 888
ευρώ, όταν πέρυσι
κατέβαλε 625 ευρώ. Το
επιπλέον κόστος
ανέρχεται σε 263 ευρώ ή
42%. Στο προαναφερόμενο
παράδειγμα ο φετινός
λογαριασμός έχει
υπολογιστεί με τις
κρατικές επιδοτήσεις.
Η θέρμανση
Η ίδια οικογένεια για να
θερμανθεί με πετρέλαιο
(1.500 λίτρα στη
διάρκεια της χειμερινής
σεζόν) θα κληθεί να
βάλει βαθιά το χέρι στην
τσέπη. Το κόστος είναι
της τάξης των 1.890 ευρώ
όταν πέρυσι με τιμή του
πετρελαίου θέρμανσης στα
0,913 ευρώ πλήρωσε 1.369
ευρώ. Η επιβάρυνση σε
ετήσια βάση είναι στα
494 ευρώ.
Αν το νοικοκυριό κάψει
φυσικό αέριο για να
ζεσταθεί και
συγκεκριμένα 12.000
Κιλοβατώρες τότε θα
δαπανήσει 1.182 ευρώ
όταν πέρυσι πλήρωσε
μόλις 493 ευρώ. Ο
λογαριασμός του σε ένα
χρόνο είναι υψηλότερος
κατά 689 ευρώ.
Συμπερασματικά η
οικογένεια του
παραδείγματος για να
μετακινηθεί με το
αυτοκίνητο της, να
ηλεκτροδοτηθεί και να
ζεσταθεί με πετρέλαιο θα
δαπανήσει φέτος 4.274
ευρώ έναντι 3.210 ευρώ.
Δηλαδή θα χρειαστεί
επιπλέον ενάμισι βασικό
μισθό, ήτοι 1.064 ευρώ.
Αν αντί για πετρέλαιο
χρησιμοποιήσει φυσικό
αέριο για τη θέρμανση θα
πληρώσει για το σύνολο
των ενεργειακών της
αναγκών 3.566 ευρώ από
2.334 ευρώ πέρυσι.
Δηλαδή τα επιπλέον
ετήσια έξοδα είναι δύο
βασικοί μισθοί, ήτοι
1.232 ευρώ.