Με τον χειμώνα να πλησιάζει στην Ευρώπη, οι
ανησυχίες για την ενεργειακή κρίση
πολλαπλασιάζονται. Η Gazprom συνεχίζει τις
απειλές για μείωση των ροών αερίου στην Ευρώπη
και η Κομισιόν αντιμετωπίζει αντιδράσεις για τις
προτάσεις που καταθέτει για να τεθεί πλαφόν στο
φυσικό αέριο.
Σύμφωνα με το Politico,
το υγροποιημένο φυσικό
αέριο (LNG) που
φορτώνεται στα
δεξαμενόπλοια στα
λιμάνια των ΗΠΑ κοστίζει
σχεδόν τέσσερις φορές
περισσότερο στην άλλη
πλευρά του Ατλαντικού,
σε μεγάλο βαθμό λόγω της
διαταραχής της αγοράς
που προκλήθηκε από
σχεδόν ολική απώλεια
ρωσικών παραδόσεων μετά
την εισβολή στην
Ουκρανία.
Οι πιέσεις προς την
Κομισιόν
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή
έχει δεχθεί έντονες
πιέσεις να σχεδιάσει ένα
σχέδιο ανώτατων ορίων
τιμών φυσικού αερίου,
αλλά ορισμένες χώρες, με
επικεφαλής τη Γερμανία,
ανησυχούν ότι ένα τέτοιο
μέτρο θα μπορούσε να
ωθήσει τους φορτωτές να
στείλουν φορτία φυσικού
αερίου αλλού. Η
Επιτροπή είναι επίσης
απρόθυμη και η πρότασή
της που εκδόθηκε την
Τρίτη θέτει τόσο μεγάλες
απαιτήσεις που δεν
ικανοποιήθηκαν ούτε κατά
τη διάρκεια της έκτακτης
ανάγκης τιμών του
φετινού καλοκαιριού.
«Το ενενήντα τοις
εκατό ό,τι παράγουμε
πωλείται σε τρίτους και
οι περισσότεροι πελάτες
μας είναι επιχειρήσεις
κοινής ωφέλειας — οι
Enels, οι Endesas, οι
Naturgys, οι Centricas
και οι Engies του κόσμου»,
δήλωσε ο Corey Grindal,
εκτελεστικός
αντιπρόεδρος για το
παγκόσμιο εμπόριο. στη
Cheniere Energy,
κραδαίνοντας τα ονόματα
μεγάλων ευρωπαίων
παρόχων ενέργειας.
Το παράδειγμα της
Cheniere
Η Cheniere, η οποία
φέτος είδε το 70 τοις
εκατό του εξαγόμενου LNG
της να κατευθύνεται προς
την Ευρώπη, πουλάει το
φυσικό αέριο της με ένα
πρόγραμμα σταθερής τιμής
που βασίζεται στην
αμερικανική τιμή
αναφοράς, που ονομάζεται
Henry Hub, η οποία
σήμερα είναι περίπου 6 $
ανά εκατομμύριο
βρετανικές θερμικές
μονάδες. Κατά μέσο όρο,
η τιμή σε όλα τα
συμβόλαια Cheniere είναι
115 τοις εκατό του Henry
Hub συν 3 $, είπε ο
Grindal. Αυτό είναι
περίπου 33 ευρώ ανά
μεγαβατώρα. Για σύγκριση,
το τρέχον επιτόκιο
αναφοράς της ΕΕ, που
ονομάζεται TTF, είναι
119 € ανά MWh.
Είναι ένα μεγάλο
κέρδος για όποιον
μεταπωλεί αυτά τα φορτία
LNG στη χονδρική αγορά
της Ευρώπης,
επωφελούμενος από τους
φόβους ότι μπορεί να μην
υπάρχει αρκετό φυσικό
αέριο για να αντέξει τον
χειμώνα. Παρά τους
φόβους ότι οποιοδήποτε
ανώτατο όριο της ΕΕ θα
στείλει αέριο σε
υψηλότερους πλειοδότες
στην Ασία και θα
οδηγήσει σε ελλείψεις σε
όλο το μπλοκ, ο Grindal
απάντησε ένα ηχηρό «όχι»
όταν ρωτήθηκε εάν ένα
ανώτατο όριο θα είχε
αντίκτυπο στον τρόπο με
τον οποίο η Cheniere
συνεργάζεται με
ευρωπαϊκές εταιρείες. «Ο
ισολογισμός μας
στηρίζεται σε αυτά τα
μακροπρόθεσμα συμβόλαια»,
πρόσθεσε.
Ο λόγος που αλλάζουν οι
τιμές
Σε αντίθεση με
ορισμένους παραγωγούς –
για παράδειγμα στη Μέση
Ανατολή – που
περιορίζουν τον τελικό
προορισμό του LNG στους
καταναλωτές στην Ασία
και εμποδίζουν την
περαιτέρω πώλησή του σε
υψηλότερη τιμή, το αμερικανικό
αέριο αλλάζει ιδιοκτησία
τη στιγμή που φορτώνεται
σε ένα πλοίο και
έρχεται χωρίς κορδόνια
επισυνάπτεται.
Αυτό αφήνει τους
αγοραστές ελεύθερους να
ανακατευθύνουν την
πολύτιμη προσφορά
οπουδήποτε είναι πιο
κερδοφόρο — μερικές
φορές εις βάρος των
κατάντη πελατών τους,
εάν είναι φθηνότερο να
αθετήσουν αυτές τις
προϋπάρχουσες δεσμεύσεις
εγχώριας παράδοσης. «Μπορούμε
να ελέγξουμε μόνο ό,τι
μπορούμε να ελέγξουμε»,
είπε ο Grindal του
Cheniere. «Το LNG των
ΗΠΑ δεν έχει προορισμό.»
Ωστόσο, όσον αφορά
τη μεταφορά του στο
πλοίο σε τιμές που έχουν
συμφωνηθεί προηγουμένως,
«η εστίασή μας είναι να
είμαστε αυτός ο
αξιόπιστος προμηθευτής,
να είμαστε αφοσιωμένοι
στις υποχρεώσεις που
έχουμε αναλάβει προς
τους πελάτες μας και
δεσμευόμαστε να κάνουμε
ό,τι μπορούμε για να
βοηθήσουμε η ΕΕ σε αυτή
την κατάσταση».