| Ειδήσεις | Ο Κυνηγός | Λεωφόρος Αθηνών | "Κουλου - Βάχατα" | +/- | "Μας ακούνε" | Fundamentalist | Marx - Soros | Start Trading |

 

 

Δευτέρα, 28/07/2025

   

 

 

Οι ευρωπαϊκές εταιρείες αυτοκινήτων, που ήδη δοκιμάζονται από τον έντονο ανταγωνισμό από ασιατικές χώρες και το υψηλό κόστος της μετάβασης στην ηλεκτροκίνηση, βρέθηκαν ξανά στο επίκεντρο αρνητικών εξελίξεων τη Δευτέρα, μετά την ανακοίνωση του προέδρου Ντόναλντ Τραμπ για νέους δασμούς.

Αν και η συμφωνία της Κυριακής μεταξύ ΗΠΑ και Ευρωπαϊκής Ένωσης αποσόβησε την κλιμάκωση σε έναν ευρύ εμπορικό πόλεμο, η επιβολή μειωμένου —αλλά ακόμα σημαντικού— δασμού 15% (από 27,5%) διατηρεί τις πιέσεις στον κλάδο και αφήνει πολλά ερωτήματα ανοιχτά.

 

Η Barclays σχολίασε σε ανάλυσή της ότι, παρά τη σχετική ανακούφιση από την αποφυγή του χειρότερου σεναρίου, η απουσία μιας θετικής κατάληξης κρατά τον τομέα εκτεθειμένο σε δύσκολες εξελίξεις.

Οι ευρωπαίοι κατασκευαστές υποδέχθηκαν θετικά τη συμφωνία, καθώς προσφέρει ένα πλαίσιο σταθερότητας, ωστόσο υπογράμμισαν την απουσία κρίσιμων λεπτομερειών και ζήτησαν περαιτέρω ενέργειες για τη μείωση των εμποδίων στο διεθνές εμπόριο —ιδίως για τις εξαγωγικές επιχειρήσεις.

Εκπρόσωποι της γερμανικής βιομηχανίας προειδοποίησαν ότι ο νέος δασμός 15% θα έχει κόστος πολλών δισεκατομμυρίων ευρώ ετησίως για τον κλάδο. Ήδη από τον Απρίλιο, οι ΗΠΑ είχαν αυξήσει τον δασμό στο 25%, οδηγώντας τις εταιρείες σε αναπροσαρμογή σχεδίων επενδύσεων και παραγωγής.

Αν και η συμφωνία Τραμπ–φον ντερ Λάιεν μείωσε τον δασμό στο 15%, αυτός παραμένει υπερπενταπλάσιος του προηγούμενου 2,5% —επιπέδου που ίσχυε πριν την έναρξη των εμπορικών εντάσεων.

Μετριοπαθείς αντιδράσεις στα χρηματιστήρια

Οι μετοχές των ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών ξεκίνησαν με άνοδο τη Δευτέρα, όμως το θετικό κλίμα δεν κράτησε. Μέχρι τις 15:25 ώρα Ελλάδας, ο κλάδος είχε υποχωρήσει κατά 1,2%, με τις Volkswagen, BMW, Mercedes και Stellantis να καταγράφουν τις μεγαλύτερες απώλειες.

Η Volkswagen δήλωσε στο Reuters ότι «καλωσορίζει τη συμφωνία ΕΕ–ΗΠΑ και τη σταθερότητα που προσφέρει», προσθέτοντας ότι επιθυμεί μια ξεχωριστή διμερή εμπορική συμφωνία με τις ΗΠΑ.

Η Mercedes-Benz τόνισε την ανάγκη για έναν εποικοδομητικό και συνεχή διάλογο μεταξύ Βρυξελλών και Ουάσινγκτον για την οριστικοποίηση των λεπτομερειών της συμφωνίας, καθώς αρκετά σημεία παραμένουν ασαφή και ανοιχτά σε διαπραγμάτευση.

Μεγάλες ζημιές και υποσχέσεις επενδύσεων

Σύμφωνα με τη Volkswagen, οι ήδη επιβληθέντες δασμοί στοίχισαν στην εταιρεία περίπου 1,5 δισ. δολάρια κατά το πρώτο εξάμηνο του 2025, με αποτέλεσμα να αναθεωρήσει προς τα κάτω τις εκτιμήσεις για πωλήσεις και κέρδη.

Ιδιαίτερα ευάλωτες είναι οι πολυτελείς φίρμες Porsche και Audi, οι οποίες δεν διαθέτουν μονάδες παραγωγής στις ΗΠΑ και ανακοίνωσαν και αυτές επιδείνωση των προβλέψεών τους τη Δευτέρα.

Η συμφωνία μεταξύ της Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν και του Τραμπ περιλαμβάνει και δέσμευση για επενδύσεις ύψους 600 δισ. δολαρίων από ευρωπαϊκές εταιρείες στις ΗΠΑ.

Ο CEO της Volkswagen, Όλιβερ Μπλούμε, αποκάλυψε ότι η εταιρεία βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με το αμερικανικό Υπουργείο Εμπορίου για ένα σημαντικό επενδυτικό σχέδιο, που μπορεί να περιλαμβάνει και δημιουργία εργοστασίου Audi στις ΗΠΑ.

Ωστόσο, παραμένει ασαφές αν τέτοιες κινήσεις εντάσσονται στο γενικό ποσό που ανακοίνωσε η φον ντερ Λάιεν, προκαλώντας ερωτήματα για το ποια είναι η διαπραγματευτική θέση των αυτοκινητοβιομηχανιών σε μεμονωμένες συμφωνίες.

Ποιοι βγαίνουν κερδισμένοι από την ευρωπαϊκή υποχώρηση

Στο πλαίσιο της συμφωνίας, η Ευρωπαϊκή Ένωση αποφάσισε να μειώσει τον δασμό στις αμερικανικές εισαγωγές στο 2,5%, με ευρωπαίο αξιωματούχο να δηλώνει πως ενδέχεται να μηδενιστεί πλήρως.

Ειδικά οι BMW και Mercedes αναμένεται να ωφεληθούν ιδιαίτερα, αφού παράγουν SUV σε μεγάλες εγκαταστάσεις επί αμερικανικού εδάφους, με στόχο την παγκόσμια αγορά.

 

Greek Finance Forum Team

 

 

Σχόλια Αναγνωστών

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 
   

   

Αποποίηση Ευθύνης.... 

© 2016-2024 Greek Finance Forum