|
Η
Barclays σχολίασε σε
ανάλυσή της ότι, παρά τη
σχετική ανακούφιση από
την αποφυγή του
χειρότερου σεναρίου, η
απουσία μιας θετικής
κατάληξης κρατά τον
τομέα εκτεθειμένο σε
δύσκολες εξελίξεις.
Οι
ευρωπαίοι κατασκευαστές
υποδέχθηκαν θετικά τη
συμφωνία, καθώς
προσφέρει ένα πλαίσιο
σταθερότητας, ωστόσο
υπογράμμισαν την απουσία
κρίσιμων λεπτομερειών
και ζήτησαν περαιτέρω
ενέργειες για τη μείωση
των εμποδίων στο διεθνές
εμπόριο —ιδίως για τις
εξαγωγικές επιχειρήσεις.
Εκπρόσωποι της
γερμανικής βιομηχανίας
προειδοποίησαν ότι ο
νέος δασμός 15% θα έχει
κόστος πολλών
δισεκατομμυρίων ευρώ
ετησίως για τον κλάδο.
Ήδη από τον Απρίλιο, οι
ΗΠΑ είχαν αυξήσει τον
δασμό στο 25%, οδηγώντας
τις εταιρείες σε
αναπροσαρμογή σχεδίων
επενδύσεων και
παραγωγής.
Αν και η
συμφωνία Τραμπ–φον ντερ
Λάιεν μείωσε τον δασμό
στο 15%, αυτός παραμένει
υπερπενταπλάσιος του
προηγούμενου 2,5%
—επιπέδου που ίσχυε πριν
την έναρξη των εμπορικών
εντάσεων.
Μετριοπαθείς αντιδράσεις
στα χρηματιστήρια
Οι
μετοχές των ευρωπαϊκών
αυτοκινητοβιομηχανιών
ξεκίνησαν με άνοδο τη
Δευτέρα, όμως το θετικό
κλίμα δεν κράτησε. Μέχρι
τις 15:25 ώρα Ελλάδας, ο
κλάδος είχε υποχωρήσει
κατά 1,2%, με τις
Volkswagen, BMW,
Mercedes και Stellantis
να καταγράφουν τις
μεγαλύτερες απώλειες.
Η
Volkswagen δήλωσε στο
Reuters ότι «καλωσορίζει
τη συμφωνία ΕΕ–ΗΠΑ και
τη σταθερότητα που
προσφέρει», προσθέτοντας
ότι επιθυμεί μια
ξεχωριστή διμερή
εμπορική συμφωνία με τις
ΗΠΑ.
Η
Mercedes-Benz τόνισε την
ανάγκη για έναν
εποικοδομητικό και
συνεχή διάλογο μεταξύ
Βρυξελλών και
Ουάσινγκτον για την
οριστικοποίηση των
λεπτομερειών της
συμφωνίας, καθώς αρκετά
σημεία παραμένουν ασαφή
και ανοιχτά σε
διαπραγμάτευση.
Μεγάλες
ζημιές και υποσχέσεις
επενδύσεων
Σύμφωνα
με τη Volkswagen, οι ήδη
επιβληθέντες δασμοί
στοίχισαν στην εταιρεία
περίπου 1,5 δισ. δολάρια
κατά το πρώτο εξάμηνο
του 2025, με αποτέλεσμα
να αναθεωρήσει προς τα
κάτω τις εκτιμήσεις για
πωλήσεις και κέρδη.
Ιδιαίτερα ευάλωτες είναι
οι πολυτελείς φίρμες
Porsche και Audi, οι
οποίες δεν διαθέτουν
μονάδες παραγωγής στις
ΗΠΑ και ανακοίνωσαν και
αυτές επιδείνωση των
προβλέψεών τους τη
Δευτέρα.
Η
συμφωνία μεταξύ της
Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν
και του Τραμπ
περιλαμβάνει και
δέσμευση για επενδύσεις
ύψους 600 δισ. δολαρίων
από ευρωπαϊκές εταιρείες
στις ΗΠΑ.
Ο CEO
της Volkswagen, Όλιβερ
Μπλούμε, αποκάλυψε ότι η
εταιρεία βρίσκεται σε
διαπραγματεύσεις με το
αμερικανικό Υπουργείο
Εμπορίου για ένα
σημαντικό επενδυτικό
σχέδιο, που μπορεί να
περιλαμβάνει και
δημιουργία εργοστασίου
Audi στις ΗΠΑ.
Ωστόσο,
παραμένει ασαφές αν
τέτοιες κινήσεις
εντάσσονται στο γενικό
ποσό που ανακοίνωσε η
φον ντερ Λάιεν,
προκαλώντας ερωτήματα
για το ποια είναι η
διαπραγματευτική θέση
των
αυτοκινητοβιομηχανιών σε
μεμονωμένες συμφωνίες.
Ποιοι
βγαίνουν κερδισμένοι από
την ευρωπαϊκή υποχώρηση
Στο
πλαίσιο της συμφωνίας, η
Ευρωπαϊκή Ένωση
αποφάσισε να μειώσει τον
δασμό στις αμερικανικές
εισαγωγές στο 2,5%, με
ευρωπαίο αξιωματούχο να
δηλώνει πως ενδέχεται να
μηδενιστεί πλήρως.
Ειδικά
οι BMW και Mercedes
αναμένεται να ωφεληθούν
ιδιαίτερα, αφού παράγουν
SUV σε μεγάλες
εγκαταστάσεις επί
αμερικανικού εδάφους, με
στόχο την παγκόσμια
αγορά.
|