|
Όπως
επισημαίνει, από τον
πρώτο εμπορικό πόλεμο
και έπειτα, η ενίσχυση
της διαφοροποίησης των
εφοδιαστικών δικτύων
μακριά από την Κίνα προς
τις χώρες της Νότιας
Ασίας και του Ειρηνικού
εξελίσσεται σταθερά.
«Με βάση
τα στοιχεία των
προμηθευτών μας, η
διαφοροποίηση είναι
πλέον μοιρασμένη 50/50
μεταξύ Βόρειας
Ασίας–Ειρηνικού και
Νότιας Ασίας–Ειρηνικού»,
ανέφερε ο
Jansen.
«Βλέπουμε προμηθευτές
μεσαίου μεγέθους να
μετακινούνται προς την
Ταϊβάν, το Βιετνάμ, την
Ινδονησία, την Ταϊλάνδη,
την Ινδία και τη
Μαλαισία», πρόσθεσε.
Οι
εισαγωγές από την Κίνα
προς τις ΗΠΑ έχουν
υποχωρήσει κατά 26% σε
ετήσια βάση, σύμφωνα με
την εταιρεία
freight
intelligence
SONAR.
Ωστόσο, οι εμπορικές
ροές από την Κίνα προς
τις χώρες της Νότιας
Ασίας–Ειρηνικού έχουν
αυξηθεί σημαντικά.
Η
Project
44, που παρακολουθεί τις
μεταβολές στις αλυσίδες
εφοδιασμού, αναφέρει ότι
οι εμπορικές ροές της
Κίνας το 2025 αυξήθηκαν
προς την Ινδονησία κατά
29,2%, προς το Βιετνάμ
κατά 23%, προς την Ινδία
κατά 19,4% και προς την
Ταϊλάνδη κατά 4,3%.
Παράλληλα, οι εισαγωγές
κοντέινερ των ΗΠΑ
αυξήθηκαν σε ετήσια βάση
κατά 23% από το Βιετνάμ,
9,3% από την Ταϊλάνδη
και 5,4% από την
Ινδονησία.
Ενώ
παραμένει αβέβαιο τι θα
συμβεί με το δασμολογικό
σχέδιο του προέδρου
Trump
—καθώς εκκρεμεί σχετική
απόφαση του Ανώτατου
Δικαστηρίου των ΗΠΑ και
μεγάλες επιχειρήσεις
έχουν υποβάλει αιτήματα
επιστροφών— οι άμεσες
επιπτώσεις των δασμών
είναι πλέον εμφανείς
στους ισολογισμούς. Οι
αμερικανοί εισαγωγείς
αυξάνουν τη χρήση
χρηματοδοτικών εργαλείων
προκειμένου να
διατηρήσουν ρευστότητα.
«Παρατηρούμε άνοδο των
αναγκών σε κεφάλαιο
κίνησης μετά την 'Liberation
Day',
ως αποτέλεσμα των
υψηλότερων δασμών»,
δήλωσε ο
Ajit
Menon,
επικεφαλής
trade
finance
της
HSBC
στις ΗΠΑ. «Ο μέσος
δασμός από 1,5% έχει
πλέον περάσει σε διψήφια
επίπεδα», τόνισε.
Ο
Menon
ανέφερε ότι το πλήγμα
δεν είναι ισομερώς
κατανεμημένο μεταξύ των
κλάδων. Για παράδειγμα,
τα γενόσημα φάρμακα και
ο κλάδος
λιανικής/ένδυσης
διαθέτουν περιορισμένα
περιθώρια και χαμηλή
διαπραγματευτική ισχύ.
«Γι’ αυτό βλέπουμε τους
εμπορικούς εταίρους να
επαναδιαπραγματεύονται
τους όρους πληρωμής,
δημιουργώντας πρόσθετες
χρηματοδοτικές ανάγκες»,
σημείωσε.
Η
HSBC,
που χρηματοδοτεί πάνω
από 850 δισ. δολάρια
παγκόσμιου εμπορίου
ετησίως, παρουσίασε στις
αρχές του έτους την
πλατφόρμα
Trade
Pay
για την καλύτερη
αξιοποίηση απαιτήσεων,
υποχρεώσεων και
αποθεμάτων από τους
πελάτες.
Μετά την
ανακοίνωση του προέδρου
Trump
τον Απρίλιο σχετικά με
ένα εκτεταμένο πακέτο
δασμών, η τράπεζα
καταγράφει περίπου 20%
αύξηση στις
χρηματοδοτικές ροές σε
όλους τους τομείς
πελατών. Η ζήτηση
ενισχύεται καθώς
μειώνεται το «frontloading»
αποθεμάτων που είχαν
εισαχθεί στις ΗΠΑ στις
αρχές του 2025 ώστε να
αποφευχθούν οι δασμοί.
«Το πλεονάζον απόθεμα
που είχε εισαχθεί
προληπτικά έχει
ουσιαστικά εξαντληθεί»,
δήλωσε ο
Menon.
«Αυτό συνεπάγεται ότι οι
επιχειρήσεις θα
χρειαστούν περισσότερο
κεφάλαιο κίνησης στο
εξής, καθώς οι όροι
αναθεωρούνται».
Σε
πρόσφατη έρευνα της
HSBC
σε 1.000 αμερικανικές
εταιρείες, πάνω από το
70% δήλωσε ότι οι
ανάγκες σε κεφάλαιο
κίνησης αυξάνονται χρόνο
με τον χρόνο. Ο
Menon
σημείωσε ότι αυτό οδηγεί
πολλές επιχειρήσεις να
αναθεωρήσουν τη
στρατηγική τους ως προς
τη διαχείριση της
εφοδιαστικής αλυσίδας
και των όρων πληρωμής.
«Οι
επιχειρήσεις εξετάζουν
προσεκτικά τόσο το
κόστος χρηματοδότησης
όσο και τη διάρκεια των
λύσεων που επιλέγουν.
Η ρευστότητα έχει πλέον
καταστεί η ύψιστη
προτεραιότητα»,
κατέληξε.
|