|
Η
επικείμενη συνάντηση της
12ης Νοεμβρίου θεωρείται
κομβικής σημασίας, καθώς
η Κομισιόν επιδιώκει να
αποτρέψει ενδεχόμενο
αδιέξοδο. Ο ίδιος ο
Επίτροπος Γιόργκενσεν
έχει αναλάβει ενεργό
ρόλο διαμεσολάβησης,
κάτι που αποτυπώνει το
αυξανόμενο ενδιαφέρον
της Ευρωπαϊκής Επιτροπής
για την πρόοδο του
έργου, το οποίο η
Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν
έχει χαρακτηρίσει ένα
από τα οκτώ
σημαντικότερα έργα
ενεργειακών διασυνδέσεων
της Ευρώπης.
Στη
συνάντηση θα
συμμετάσχουν οι υπουργοί
Παπασταύρου και
Παπαναστασίου, οι οποίοι
θα επιχειρήσουν να
κλείσουν τα ανοιχτά
μέτωπα που εξακολουθούν
να «παγώνουν» την
εξέλιξη του έργου.
Ανάμεσά τους, το ζήτημα
της καταβολής των 25
εκατ. ευρώ από την
Κύπρο, η αναγνώριση των
δαπανών του ΑΔΜΗΕ και
φυσικά ο γεωπολιτικός
παράγοντας Τουρκία, ο
οποίος αναμένεται να
τεθεί ανοιχτά στο
τραπέζι των συζητήσεων.
Στόχος
του Επιτρόπου είναι να
κατανοήσει εις βάθος τα
σημεία τριβής και τις
ευαισθησίες των δύο
πλευρών, ώστε να
εντοπίσει τρόπους
γεφύρωσης των διαφορών
και να επιτρέψει την
επανεκκίνηση του έργου.
Παρά την
πρόοδο που έχει
σημειωθεί, παραμένουν
σημαντικά χάσματα. Η
ΡΑΕΚ εξακολουθεί να
υποστηρίζει ότι το έργο,
συνολικού κόστους 1,9
δισ. ευρώ, θα πρέπει να
υλοποιηθεί με ίδιους
πόρους του ΑΔΜΗΕ, τη
χρηματοδότηση των 658
εκατ. ευρώ από την ΕΕ
και επιβάρυνση των
Ελλήνων καταναλωτών μέσω
χρεώσεων. Παράλληλα,
αναγνωρίζει μόνον τα 82
από τα 259 εκατ. ευρώ
δαπανών του ΑΔΜΗΕ, ενώ ο
Κύπριος υπουργός
Οικονομικών, Μάκης
Κεραυνός, επικαλούμενος
μελέτες βιωσιμότητας,
δεν έχει εγκρίνει ακόμη
την εκταμίευση της
πρώτης δόσης των 25
εκατ. ευρώ, η οποία θα
ενεργοποιούσε τον
καθορισμό των σχετικών
τιμολογίων.
Βάσει
της διακρατικής
συμφωνίας του
Σεπτεμβρίου 2024, η
κυπριακή συμβολή
ανέρχεται σε 25 εκατ.
ευρώ ετησίως για πέντε
χρόνια (2025–2029), ποσό
που αντιστοιχεί σε μόλις
6–7 λεπτά του ευρώ την
ημέρα ανά καταναλωτή και
θα καλυφθεί από το
Ταμείο Ρύπων χωρίς
επιβάρυνση για
νοικοκυριά ή
επιχειρήσεις.
Σύμφωνα
με πληροφορίες, η
μεταβίβαση της σύμβασης
παραχώρησης (Concession
Agreement)
από τον ΑΔΜΗΕ στον
GSI
αναμένεται να επιλυθεί
σύντομα, ενώ η ΡΑΕΚ
εμφανίζεται πιο
διατεθειμένη να
αναθεωρήσει τη στάση της
για τα έσοδα του έργου,
ευθυγραμμιζόμενη με τη
ΡΑΑΕΥ. Για τον ΑΔΜΗΕ,
καθοριστικής σημασίας
είναι η πλήρης
αναγνώριση των
κεφαλαιουχικών δαπανών
ύψους περίπου 250 εκατ.
ευρώ και η έκδοση
καθαρής απόφασης για τα
προβλεπόμενα έσοδα,
χωρίς νέες
καθυστερήσεις.
Η
διασύνδεση λαμβάνει
έμμεση στήριξη και από
τις Ηνωμένες Πολιτείες.
Στο κοινό ανακοινωθέν
του σχήματος «3+1»
(Ελλάδα–Κύπρος–Ισραήλ–ΗΠΑ)
υπογραμμίζεται η σημασία
της ενεργειακής
ασφάλειας και της
διαφοροποίησης πηγών
ενέργειας στην Ανατολική
Μεσόγειο, καθώς και η
ανάγκη προστασίας των
υποδομών από
«κακόβουλους
παράγοντες».
Την ίδια
ώρα, από την πλευρά του
αναδόχου, ο διευθύνων
σύμβουλος της
Nexans,
Τζουλιάν Χουμπέρ, έβαλε
τέλος στα σενάρια περί
ακύρωσης,
διαβεβαιώνοντας ότι «το
έργο δεν ακυρώνεται —
υπάρχει μόνο σχέδιο Α,
όχι σχέδιο Β». Όπως
τόνισε, οι πολιτικές
διεργασίες βρίσκονται σε
πλήρη εξέλιξη με την
ενεργό συμμετοχή της
Ευρωπαϊκής Επιτροπής,
ενώ η εταιρεία διατηρεί
το
guidance
της για το έργο, χωρίς
να αναμένονται
σημαντικές επιπτώσεις
στα οικονομικά της ακόμη
κι αν σημειωθούν
καθυστερήσεις.
Μέχρι
σήμερα, η
Nexans
έχει λάβει περίπου 250
εκατ. ευρώ σε πληρωμές,
ενώ ο Χουμπέρ επανέλαβε
ότι η εταιρεία βρίσκεται
σε στενή συνεργασία με
τον ΑΔΜΗΕ για τη
συνέχιση του έργου,
επισημαίνοντας πως οι
επόμενες πληρωμές
εξαρτώνται σε μεγάλο
βαθμό από τις αποφάσεις
των δύο κρατών.
|