Ιδρύεται
στο Σαν Κάρλος της Καλιφόρνια η Tesla, η
αυτοκινητοβιομηχανία που έκανε τον Elon Musk τον
πλουσιότερο άνθρωπο της γης.
Όπως λέει το σάιτ της, η
Tesla ιδρύθηκε από μια
ομάδα μηχανικών που
ήθελαν να αποδείξουν ότι
οι άνθρωποι δεν
χρειάζεται να
συμβιβάζονται όταν
οδηγούν ένα ηλεκτρικό
αυτοκίνητο. Ότι τα
ηλεκτρικά αυτοκίνητα
μπορεί να είναι καλύτερα,
γρηγορότερα και πιο
διασκεδαστικά στην
οδήγηση από τα
αυτοκίνητα της βενζίνης.
Η συνέχεια είναι γνωστή
σε όλους. Σήμερα,
ξέρουμε ότι ο Musk έκανε
μια περιουσία που
ξεπερνά τα 225 δισ.
δολάρια από την επιτυχία
της Tesla. Αυτό που
λίγοι γνωρίζουν, όμως,
είναι ότι η Tesla δεν
ιδρύθηκε από τον Musk,
αλλά από τον Marc
Tarpenning και τον
Martin Eberhard.
O Martin Eberhard.
Ήταν εκείνοι που το 2003
σκέφτηκαν να ονομάσουν
την εταιρεία τους προς
τιμήν του εφευρέτη
Nikola Tesla. Κανείς
τους όμως δεν κράτησε
αρκετές μετοχές της
εταιρείας που έφτιαξαν
για να γίνει
δισεκατομμυριούχος.
Βέβαια, χρειάστηκαν τα
κεφάλαια του Musk -τα
χρήματα που είχε βγάλει
από την πώληση της
εταιρείας που σήμερα
γνωρίζουμε ως PayPal-
για να γίνει το όραμα
των Eberhard και
Tarpenning
πραγματικότητα. Όμως τα
χρήματα αυτά επέτρεψαν
στον Musk να πάρει τον
πλήρη έλεγχο της Tesla,
αυξάνοντας το ποσοστό
του μέσα από εννέα
γύρους χρηματοδότησης,
πριν από την είσοδο της
εταιρείας στο
χρηματιστήριο, το 2010.
Τι κάνουν σήμερα οι
αληθινοί ιδρυτές της
Tesla; Μιλώντας στο
Forbes, πριν από
μερικούς μήνες, ο
Eberhard είχε πει ότι
διατηρεί ένα «σχετικά
μικρό» ποσοστό στην
εταιρεία. «Πούλησα ένα
καλό μερίδιο των μετοχών
μου πριν από πολύ καιρό»,
είπε ο 61χρονος,
εξηγώντας ότι δεν ήταν
πλούσιος όταν ίδρυσε την
Tesla και για αυτό
αναγκάστηκε να
αναζητήσει χρηματοδότηση
από τον Musk.
O Marc Tarpenning.
Οι σχέσεις των δύο
ανδρών δεν εξελίχθηκαν
με τον καλύτερο τρόπο. Ο
Eberhard ουσιαστικά
εκδιώχθηκε από την Tesla
το 2007, οπότε και
πούλησε μεγάλο μέρος των
μετοχών του. Το 2009
κατέθεσε αγωγή κατά του
Musk για την απομάκρυνσή
του από την εταιρεία και
για συκοφάντηση, πριν να
καταλήξει σε συμβιβασμό,
οι όροι του οποίου δεν
έγιναν γνωστοί.
«Όταν με έδιωξαν από την
Tesla δεν είχα χρήματα –
εννοώ δεν είχα καθόλου
χρήματα», έλεγε ο
Eberhard. Επιπλέον, λόγω
του συμβολαίου που είχε
υπογράψει με την Tesla,
δεν μπορούσε να πιάσει
αλλού δουλειά για έναν
χρόνο.
Από την ομάδα των πέντε
αρχικών συνεταίρων της
Tesla, το Forbes
υπολογίζει ότι μόνο ένας
είναι δισεκατομμυριούχος,
πέραν του Elon Musk. Ο
λόγος για τον πρώην
επικεφαλής τεχνολογίας
της
αυτοκινητοβιομηχανίας,
JB Straubel, ο οποίος
αποχώρησε από την
εταιρεία το 2019. Σήμερα
είναι CEO και συνιδρυτής
της startup ανακύκλωσης
μπαταριών Redwood
Materials.
Ο μηχανικός Ian Wright,
που καταγράφεται ως
συνιδρυτής της Tesla,
αφότου ένωσε τις
δυνάμεις του με τους
Eberhard και Tarpenning
λίγους μήνες μετά την
δημιουργία της εταιρείας,
έφυγε το 2004 για να
φτιάξει μια άλλη
επιχείρηση
ηλεκτροκίνησης. Πούλησε
το ποσοστό του πριν από
πολλά χρόνια, αφού όπως
λέει, δεν θα μπορούσε
ποτέ να φανταστεί ότι η
εταιρεία θα έφτανε να
αξίζει 1 τρισ. δολάρια.
Πάντως, ο Eberhard
δηλώνει ευχαριστημένος
με την επιτυχία της
Tesla. «Όποια και εάν
είναι η άποψή μου για
τον Musk, είμαι ακόμα
πολύ χαρούμενος που
βλέπω την επανάσταση στα
αυτοκίνητα την οποία
τελικά εμείς ξεκινήσαμε»,
λέει.
Ο Musk, από την άλλη,
δεν κρύβει την άποψή του
για τον πρώην συνέταιρό
του. «Κυριολεκτικά ο
χειρότερος άνθρωπος με
τον οποίο έχω δουλέψει»,
έχει πει στο παρελθόν
για τον Eberhard.