| Ειδήσεις | Ο Κυνηγός | Λεωφόρος Αθηνών | "Κουλου - Βάχατα" | +/- | "Μας ακούνε" | Fundamentalist | Marx - Soros | Start Trading |

 

 

Τετάρτη, 24/09/2025

       

 

 

Έντονο προβληματισμό για το ενδεχόμενο να δημιουργηθεί επενδυτικό κενό μετά τη λήξη του Ταμείου Ανάκαμψης το καλοκαίρι του 2026 διατύπωσαν οι εκπρόσωποι του κατασκευαστικού κλάδου στο 8ο Συνέδριο Υποδομών και Μεταφορών ITC 2025. Όπως επισήμαναν, απαιτείται άμεση κινητοποίηση της Πολιτείας ώστε να καταρτιστεί ένα συνεκτικό σχέδιο μακράς πνοής για τις υποδομές.

Ο πρόεδρος του Δ.Σ. της ΤΕΡΝΑ, Γιώργος Περδικάρης, υπογράμμισε ότι, αν και το υφιστάμενο ανεκτέλεστο έργων ύψους περίπου 17 δισ. ευρώ δίνει «ανάσα» τριετίας στους μεγάλους ομίλους, δεν υπάρχει περιθώριο εφησυχασμού. Επισήμανε ότι πρέπει να αποσαφηνιστεί η αξιοποίηση των τριών νέων χρηματοδοτικών εργαλείων, συνολικού ύψους 8 δισ. ευρώ, που έχει ανακοινώσει το Υπουργείο Ανάπτυξης για το 2026, ενώ ιδιαίτερη βαρύτητα αποδίδει και στην ενεργοποίηση του θεσμού των Πρότυπων Προτάσεων, οι οποίες μπορούν να περιορίσουν την ανάγκη άμεσης κρατικής συμμετοχής. Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά, αν το μοντέλο αυτό εφαρμοζόταν στην επέκταση της Αττικής Οδού, η συνεισφορά του Δημοσίου θα άρχιζε μετά το 2037. Παράλληλα, πρότεινε την ανακατεύθυνση πόρων του ΕΣΠΑ σε έργα υψηλής προστιθέμενης αξίας και τη διαμόρφωση ενός εθνικού προγράμματος υποδομών με ορίζοντα τουλάχιστον 20 ετών.

 

Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρίστος Δήμας, επεσήμανε ότι η κυβέρνηση θα αξιοποιήσει κάθε διαθέσιμη πηγή χρηματοδότησης για την υλοποίηση κρίσιμων έργων. Τόνισε ότι, ενώ το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων αυξάνεται σταδιακά, είναι αναγκαία η συμβολή του ιδιωτικού τομέα, όπως συμβαίνει διεθνώς. Στάθηκε ιδιαίτερα στην ανάγκη βελτίωσης των διασυνδέσεων με την Κεντρική και τη Βόρεια Ευρώπη, στη συντήρηση των υφιστάμενων υποδομών και στη διαχείριση υδάτινων πόρων, για την οποία έχουν προβλεφθεί κονδύλια ύψους 3 δισ. ευρώ.

Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του ΤΕΕ, Γιώργος Στασινός, τόνισε ότι η συντήρηση των υποδομών απαιτεί νέες πηγές χρηματοδότησης, προτείνοντας την επιμήκυνση της διάρκειας ορισμένων συμβάσεων παραχώρησης ώστε να εξοικονομούνται πόροι για έργα που δεν είναι οικονομικά βιώσιμα. Υπογράμμισε επίσης τη σημασία των ψηφιακών εργαλείων, επισημαίνοντας ότι το Εθνικό Μητρώο Υποδομών (ΕΜΥ) πρέπει να ολοκληρωθεί από τους Δήμους και τις Περιφέρειες, ώστε να υπάρχει πλήρης εικόνα για την κατάσταση των υφιστάμενων δικτύων.

Ο γενικός διευθυντής του ομίλου Aktor, Αναστάσιος Αρανίτης, στάθηκε στο χρόνιο πρόβλημα των απαλλοτριώσεων που καθυστερούν τα έργα, σημειώνοντας ωστόσο ότι η κατάσταση είναι βελτιωμένη σε σχέση με το παρελθόν. Τόνισε ότι τα ΣΔΙΤ μπορούν να αποτελέσουν βασικό εργαλείο, καθώς η χρηματοδοτική ευθύνη μεταφέρεται κυρίως στον ιδιώτη, ενισχύοντας έτσι την ανάπτυξη και την καινοτομία. Παράλληλα, πρότεινε αξιοποίηση ήδη υλοποιημένων έργων ως «βάση» για νέες ιδιωτικές επενδύσεις.

Ο εντεταλμένος σύμβουλος του ομίλου Avax, Αντώνης Μιτζάλης, δήλωσε ότι η ενίσχυση της κατασκευαστικής δραστηριότητας πρέπει να αποτελέσει εθνικό στόχο, τονίζοντας τη διεθνή παρουσία και τεχνογνωσία των ελληνικών ομίλων. Όπως ανέφερε, το κρίσιμο ζητούμενο είναι τα έργα να αναλαμβάνονται με ρεαλιστικούς όρους, ώστε να αποφεύγονται υπερβολικοί κίνδυνοι και εκπτώσεις.

Ο αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΜΕΤΚΑ ΑΤΕ, Ντίνος Μπενρουμπή, σημείωσε ότι η μέθοδος μελετο-κατασκευής, όπου ο ανάδοχος αναλαμβάνει και τις μελέτες, απαιτεί μια διαφορετική προσέγγιση από τις αναθέτουσες αρχές, ώστε τα έργα ΣΔΙΤ και παραχωρήσεων να προχωρούν χωρίς καθυστερήσεις. Επεσήμανε επίσης το πρόβλημα έλλειψης εξειδικευμένου προσωπικού και πρότεινε τη δημιουργία πυρήνα έμπειρων μηχανικών εντός των εταιρειών, εσωτερικά προγράμματα κατάρτισης και συνεργασίες με υπεργολάβους για την κάλυψη των αναγκών.

 

Greek Finance Forum Team

 

 

Σχόλια Αναγνωστών

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 
   

   

Αποποίηση Ευθύνης.... 

© 2016-2024 Greek Finance Forum