|
Ευπάθεια
zero-day με δυνατότητα
απομακρυσμένου ελέγχου
Το
περιστατικό αναδεικνύει
ότι, όσο τα αυτοκίνητα
μετατρέπονται σε
«κινητούς υπολογιστές»,
οι κυβερνοαπειλές
περνούν κυριολεκτικά
στον δρόμο.
Η ευπάθεια ήταν
τύπου zero-day SQL
injection σε
wiki εφαρμογή συνεργάτη,
επιτρέποντας στους
ερευνητές της Kaspersky
να αποκτήσουν πρόσβαση
σε λίστες χρηστών και
κωδικών πρόσβασης. Από
εκεί, μπόρεσαν να
εντοπίσουν ευαίσθητες
πληροφορίες για τη
διαμόρφωση της υποδομής
τηλεματικής του
κατασκευαστή και,
τελικά, να αποκτήσουν
έμμεση πρόσβαση σε
server τηλεματικής
των οχημάτων.
Η έρευνα
αποκάλυψε επιπλέον
λανθασμένες ρυθμίσεις
firewall, που
άφηναν εκτεθειμένους
εσωτερικούς servers του
κατασκευαστή.
Αξιοποιώντας τα
διαπιστευτήρια που είχαν
ήδη αποκτήσει, οι
ερευνητές εισήλθαν στο
σύστημα αρχείων και
εντόπισαν στοιχεία που
παρείχαν
πλήρη έλεγχο στην
υποδομή τηλεματικής.
Πρόσβαση
στο «νευρικό σύστημα»
του αυτοκινήτου
Το πιο
ανησυχητικό εύρημα ήταν
η δυνατότητα αποστολής
εντολής ενημέρωσης
firmware, που
επέτρεπε την εγκατάσταση
τροποποιημένου
λογισμικού στη
Μονάδα Ελέγχου
Τηλεματικής (Telematics
Control Unit – TCU).
Μέσω αυτής, οι ερευνητές
απέκτησαν πρόσβαση στο
δίκτυο CAN (Controller
Area Network) —
το «νευρικό σύστημα» του
αυτοκινήτου, που συνδέει
κινητήρα, αισθητήρες,
φρένα και κιβώτιο
ταχυτήτων.
Σε πραγματικές συνθήκες,
αυτό θα μπορούσε να
επιτρέψει
παρέμβαση σε κρίσιμες
λειτουργίες,
όπως η αλλαγή ταχυτήτων
ή ακόμη και το σβήσιμο
του κινητήρα εν κινήσει.
Συχνά
λάθη, μεγάλες συνέπειες
«Τα κενά
ασφαλείας προκύπτουν από
προβλήματα που είναι
εξαιρετικά συνηθισμένα
στον κλάδο: δημόσια
προσβάσιμες διαδικτυακές
υπηρεσίες, αδύναμους
κωδικούς, απουσία
πιστοποίησης δύο
παραγόντων (2FA) και μη
κρυπτογραφημένη
αποθήκευση δεδομένων»,
εξηγεί η Kaspersky.
Η υπόθεση δείχνει πώς
ένα μόνο αδύναμο σημείο
στην αλυσίδα συνεργατών
μπορεί να οδηγήσει σε
πλήρη παραβίαση όλων των
συνδεδεμένων οχημάτων.
«Η αυτοκινητοβιομηχανία
οφείλει να υιοθετήσει
ισχυρές πρακτικές
κυβερνοασφάλειας, ειδικά
όταν πρόκειται για
συστήματα τρίτων»,
τονίζει η εταιρεία.
Η
επόμενη μέρα για την
αυτοκινητοβιομηχανία
Με βάση
τα ευρήματα, η Kaspersky
εξέδωσε
συστάσεις προς
τον κλάδο.
Για τους
εξωτερικούς συνεργάτες,
ζητά περιορισμό της
πρόσβασης μέσω
VPN, εφαρμογή
ισχυρών πολιτικών
κωδικών και 2FA,
κρυπτογράφηση δεδομένων
και υιοθέτηση
συστημάτων SIEM
για συνεχή
παρακολούθηση.
Για τους
κατασκευαστές,
προτείνει περιορισμό της
πρόσβασης στις
πλατφόρμες τηλεματικής,
χρήση
allowlists για
δικτυακές
αλληλεπιδράσεις,
απενεργοποίηση ελέγχου
SSH με κωδικούς και
ελαχιστοποίηση
δικαιωμάτων πρόσβασης
στα κρίσιμα συστήματα.
Η
υπόθεση λειτουργεί ως
καμπανάκι κινδύνου: στη
νέα εποχή της
συνδεδεμένης
κινητικότητας, η
κυβερνοασφάλεια δεν
είναι πλέον τεχνική
επιλογή — αλλά
ζήτημα ζωής και
ασφάλειας.
|