|
Όπως
τονίζει σε δηλώσεις του
προς το ΑΠΕ-ΜΠΕ ο
διευθύνων σύμβουλος της
ΕΔΕΥΕΠ Αριστοφάνης
Στεφάτος:
“Η χώρα
μας έχει όλες τις
προϋποθέσεις να
εξελιχθεί σε
περιφερειακό κόμβο
μεταφοράς CO2,
συνδέοντας τη Νότια,
Κεντρική και Ανατολική
Μεσόγειο με κατάλληλες
και ασφαλείς γεωλογικές
αποθήκες. Όραμά μας
είναι η Ελλάδα να
λειτουργεί ως σταθερός
εταίρος σε συνεργασίες
με την Ιταλία, τις χώρες
των Βαλκανίων και της
Ανατολικής Μεσογείου,
όπως η Αίγυπτος,
συμβάλλοντας ουσιαστικά
στους κοινoύς στόχους
για μια ανταγωνιστική
και κλιματικά ουδέτερη
περιφερειακή οικονομία”
και προσθέτει:
“Η
ολοκληρωμένη διαχείριση
εκπομπών διοξειδίου του
άνθρακα αποτελεί κρίσιμο
παράγοντα για την
επίτευξη των ευρωπαϊκών
κλιματικών στόχων. Στην
κατεύθυνση αυτή
πρωτοστατούσε μέχρι
πρότινος η Βόρεια και
Κεντρική Ευρώπη, με
εμβληματικά έργα όπως το
Northern Lights. Τα
τελευταία χρόνια η
Ελλάδα έχει κάνει βήματα
προόδου, μέσα από τη
στενή συνεργασία
Πολιτείας και ιδιωτικών
φορέων, εξασφαλίζοντας
ευρωπαϊκούς πόρους για
έργα Δέσμευσης και
Αποθήκευσης CO₂ (CCS)
που ξεπερνούν τα 920
εκατ. ευρώ, ενώ υπάρχουν
προοπτικές μόχλευσης
επενδύσεων έως και 4
δισ. ευρώ για την
ανάπτυξη εγχώριας
αλυσίδας μεταφοράς και
αποθήκευσης”.
Ο ρόλος
της Ελλάδας δεν
σχετίζεται, προς το
παρόν τουλάχιστον, με
την αποθήκευση του
διοξειδίου του άνθρακα,
καθώς η υπάρχουσα
υπόγεια αποθήκη στον
Πρίνο επαρκεί για την
κάλυψη τμήματος των
αναγκών της ελληνικής
βιομηχανίας, αλλά με την
υγροποίηση και τη
μεταφορά του σε τρίτες
χώρες που έχουν
διαθέσιμο δυναμικό
αποθήκευσης. Επίσης,
όπως φάνηκε από τη
συμφωνία που υπέγραψε η
Enearth με τη γερμανική
πολυεθνική Heidelberg
Materials, για την
ανάπτυξη χερσαίας
υπόγειας αποθήκης
διοξειδίου του άνθρακα
στη Βάρνα της
Βουλγαρίας, η χώρα μας
μπορεί να γίνει και
κόμβος μεταφοράς
τεχνογνωσίας στον τομέα.
Όπως
επισημαίνει ο κ. Νικόλας
Ρήγας,
επικεφαλής του Τομέα
Αποθήκευσης ‘Ανθρακα της
EnEarth, θυγατρικής του
ομίλου Energean:
«Η
καταρχήν συμφωνία της
EnEarth με την
Heidelberg Materials για
την προοπτική να
αναλάβει η εταιρεία μας
τον ρόλο του Operator
στην μεταφορά και
αποθήκευση CO2 για την
μονάδα του γερμανικού
πολυεθνικού ομίλου στην
Nτέβνια, στην Βουλγαρία,
είναι μια εξέλιξη που
μας κάνει υπερήφανους
και ως εταιρεία αλλά και
ως Έλληνες.
Μιλάμε
για έναν γερμανικό
πολυεθνικό όμιλο που
λειτουργεί 3000
εγκαταστάσεις στον κλάδο
του τσιμέντου σε 50
χώρες με 51 χιλιάδες
εργαζόμενους, ο οποίος
εμπιστεύεται την
τεχνογνωσία και την
μέθοδο που αναπτύσσουμε
για την αποθήκευση CO2
στον Πρίνο και έρχεται
με τη συνεργασία αυτή να
την εφαρμόσει στη
γειτονική Βουλγαρία σε
ένα από τα σημαντικότερα
projects
αποανθρακοποίησης σε όλο
τον όμιλο και, μάλιστα,
σε χερσαία περιοχή.
Είναι
μια επιβεβαίωση της
προσπάθειάς μας αλλά και
μια απόδειξη του ότι
στην χώρα μας, παρά την
αντίθετη αντίληψη που
υπάρχει, σημαντικά
σχέδια από επιχειρήσεις
με όραμα και
στρατηγική, προχωρούν.
‘Αλλωστε, το έργο της
EnEarth στον Πρίνο είναι
το 3ο έργο αποθήκευσης
που έχει ήδη
λάβει περιβαλλοντική
άδεια και αναμένει και
την άδεια αποθήκευσης
για την 1η φάση του».
Ποια
έργα προχωρούν
Τα έργα
που προχωρούν, συνολικού
ύψους άνω των 4 δισ.
ευρώ με ευρωπαϊκή
χρηματοδότηση άνω των
900 εκατ. Ευρώ
περιλαμβάνουν επενδύσεις
από τους ομίλους:
-Motor Oil για τα
διυλιστήρια Κορίνθου,
που εξασφάλισαν
επιχορήγηση 127 εκατ.
Ευρώ για επενδύσεις
δέσμευσης συνολικής
ποσότητας 86 εκατ. τόνων
δοξειδίου του άνθρακα σε
ορίζοντα δεκαετίας. Η
επενδυτική απόφαση
αναμένεται στα μέσα του
2026 και η έναρξη
λειτουργίας στα τέλη του
2029.
-ΤΙΤΑΝ, για το
εργοστάσιο στο Καμάρι. Η
επιχορήγηση είναι 234
εκατ. και αναμένεται η
μείωση των εκπομπών κατα
20 εκατ. τόνους. Η
επενδυτική απόφαση θα
ληφθεί στα τέλη του 2026
και η λειτουργία
αναμένεται στις αρχές
του 2030.
-Ηρακλής, για το
εργοστάσιο τσιμέντου στο
Μηλάκι Εύβοιας όπου η
επιχορήγηση φθάνει στα
124,5 εκατ. για τη
δέσμευση 7 εκατ. τόνων
διοξειδίου του
άνθρακα. Ομοίως η
επενδυτική απόφαση θα
ληφθεί στα τέλη του 2026
και η λειτουργία
αναμένεται στις αρχές
του 2030.
-ΔΕΣΦΑ σε συνεργασία
με τον όμιλο GASLOG για
το έργο APOLLOCO2 που
αφορά την κατασκευή
μονάδας υγροποίησης,
προσωρινής αποθήκευσης
και εξαγωγής διοξειδίου
του άνθρακα στη
Ρεβυθούσα. Η υγροποίηση
γίνεται με το πάγωμα του
αερίου σε χαμηλή
θερμοκρασία , διαδικασία
η οποία στη Ρεβυθούσα
(όπου εισάγεται,
αποθηκεύεται και
αεριοποιείται
υγροποιημέν φυσικό
αέριο- ΥΦΑ) μπορεί να
γίνει πιο αποδοτικά
δεδομένου ότι το ΥΦΑ
αποθηκεύεται σε
κρυογενικές συνθήκες,
στους -162 βαθμούς
Κελσίου και χρειάζεται
να θερμανθεί προκειμένου
να επιστρέψει σε αέρια
μορφή και να διοχετευθεί
στους αγωγούς του ΔΕΣΦΑ.
‘Αρα η κατανάλωση
ενέργειας για την
υγροποίηση του
διοξειδίου του άνθρακα
στη Ρεβυθούσα θα είναι
σημανεικά μειωμένη και
αυτός είναι ένας από
τους λόγους που η
πρόταση του ΔΕΣΦΑ
εξασφάλισε χρηματοδότηση
από το ταμείο
Καινοτομίας της ΕΕ. Το
διοξείδιο σε
υγροποιημένη μορφή θα
μεταφέρεται στην αποθήκη
του Πρίνου (ή σε άλλες
αποθήκες εντός και εκτός
Ελλάδας) με πλοία. Πέραν
αυτού ο ΔΕΣΦΑ σχεδιάζει
την κατασκευή δικτύου
αγωγών που θα μεταφέρουν
το διοξείδιο του άνθρακα
από τις βιομηχανίες στη
Ρεβυθούσα.
-Enearth, θυγατρική
της Energean που
αναπτύσσει την υπόγεια
αποθήκη διοξειδίου του
άνθρακα σε εξαντλημένο
κοίτασμα φυσικού αερίου
στον Πρίνο. Η εταιρεία
θα “τρέξει” το market
test το 2026 και
αναμένεται να λάβει την
επενδυτική απόφαση στα
τέλη της ίδιας χρονιάς.
Πρόκειται για επένδυση
ύψους 1 δισ. ευρώ που
έχει λάβει ενισχύσεις
120 εκατ. από το το
Connecting Europe
Facility και 150 εκατ.
από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Σε πρώτη φάση ο Πρίνος
θα έχει δυνατότητα
αποθήκευσης 1 εκατ.
τόνων ετησίως και στην
πλήρη ανάπτυξη θα ανέβει
σε 2,8 εκατ.
Η
δέσμευση και υπόγεια
αποθήκευση του
διοξειδίου του άνθρακα
που παράγεται από
βιομηχανικές διεργασίες
είναι ένας από τους
πυλώνες της στρατηγικής
της ΕΕ για την
απανθρακοποίηση.
Εφαρμόζεται κατά κύριο
λόγο σε κλάδους όπου δεν
υπάρχει δυνατότητα
μείωσης των εκπομπών,
μεταξύ άλλων στα
διυλιστήρια, την
τσιμεντοβιομηχανία και
την χημική βιομηχανία.
|