|
Τα
στοιχεία που
δημοσιοποίησε χθες ο
ΔΕΣΦΑ για το 9μηνο του
2025 με τον
υπερδιπλασιασμό των
φορτίων
LNG
στη Ρεβυθούσα και την
εκρηκτική αύξηση των
εξαγωγών, είναι
ενδεικτικά της δυναμικής
μετεξέλιξης της χώρας ως
κόμβου φυσικού αερίου.
Οι εξαγωγές φυσικού
αερίου εκτοξεύτηκαν στις
5,06
TWH
από μόλις 0,66
TWH
πέρυσι, καταγράφοντας
αύξηση άνω του 667%.
Η
Ρεβυθούσα, παρά τη
διακοπή λειτουργίας για
συντήρηση μεταξύ 22
Μαΐου και 11 Ιουνίου,
υποδέχθηκε 36
δεξαμενόπλοια
LNG
από 17 το 2024. Οι
ποσότητες που
εκφορτώθηκαν ανήλθαν σε
22,41
TWH,
σημειώνοντας αύξηση
81,6% και καλύπτοντας το
40% των συνολικών
εισαγωγών φυσικού
αερίου.
Κυρίαρχος προμηθευτής
LNG
ήταν οι ΗΠΑ με 19,62
TWH
(ποσοστό 88%), ενώ
ακολουθούν Νιγηρία,
Νορβηγία και Αλγερία. Οι
εισαγωγές ρωσικού αερίου
αν και μειωμένες κατά
3,3% (στις 25,46
TWH)
κάλυψαν το 45% του
συνόλου, ενώ μειωμένες
κατά 14,67% (στις 8,2
TWH)
ήταν και οι εισαγωγές
μέσω
TAP.
Αυξημένη
κατά 7,66% ήταν στο
9μηνο η εγχώρια
κατανάλωση φυσικού
αερίου, αποτέλεσμα
κυρίως της ενίσχυσης της
χρήσης του καυσίμου για
ηλεκτροπαραγωγή, η οποία
καλύπτει το 71% της
ζήτησης. Αντίθετα, οι
βιομηχανίες και οι
σταθμοί
CNG
κατέγραψαν μείωση σχεδόν
κατά 17%, περιορίζοντας
το μερίδιό τους στο 11%.
Η συνολική ζήτηση
φυσικού αερίου
–συμπεριλαμβανομένων των
εξαγωγών– ανήλθε σε
56,36
TWH,
καταγράφοντας αύξηση
16,66% σε σχέση με το
αντίστοιχο διάστημα του
2024.
Ο αγωγός
TAP
μεταφέρει φυσικό αέριο
από το γιγαντιαίο
κοίτασμα
Shah
Deniz
II
του αζερικού τμήματος
της Κασπίας Θάλασσας
προς την Ευρώπη.
Ο μήκους
περίπου 877 χλμ. αγωγός
συνδέεται με τον αγωγό
Trans
Anatolian
Pipeline
(TANAP)
στους Κήπους στα
ελληνοτουρκικά σύνορα
και διασχίζει την
Ελλάδα, την Αλβανία και
την Αδριατική Θάλασσα,
προτού εξέλθει στην ξηρά
στη Νότια Ιταλία.
Ο
TAP
συνδέεται με τον
Διασυνδετήριο Αγωγό
Ελλάδας – Βουλγαρίας (IGB),
ο οποίος ξεκίνησε την
εμπορική του λειτουργία
τον Οκτώβριο του 2022,
παρέχοντας αέριο από την
Κασπία στη Βουλγαρία. Ο
αγωγός λειτουργεί από το
2020 με δυναμικότητα 10
δισ. κ.μ. αερίου
ετησίως, εκ των οποίων
ποσότητες 1 δισ. έχουν
δεσμευτεί από την Ελλάδα
και 1 δισ. από τη
Βουλγαρία, με τις
υπόλοιπες να
κατευθύνονται στην
Ιταλία και από εκεί στις
χώρες της Δυτικής
Ευρώπης.
Από την
έναρξη της λειτουργίας
του το 2020 ο
TAP,
σύμφωνα με τα στοιχεία
που ανακοίνωσε στις
αρχές Σεπτεμβρίου η
κοινοπραξία, έχει
μεταφέρει στην Ευρώπη 50
δισ. κ.μ. αερίου.
Περισσότερα από 41,7
δισ. κ.μ. αερίου
παρέδωσε στην Ιταλία,
4,8 δισ. κ.μ. στην
Ελλάδα και 3,2 δισ. κ.μ.
στη Βουλγαρία.
Για να
αντιμετωπιστεί η
αυξανόμενη ζήτηση της
Ευρώπης μετά την
ενεργειακή κρίση του
2022, ο αγωγός
λειτουργεί ήδη πάνω από
την ονομαστική του
δυναμικότητα των 10 δισ.
κ.μ. Ο στόχος είναι να
διπλασιασθεί η
δυναμικότητα του αγωγού
στα 20 δισ. κ.μ. αερίου
ετησίως από το 2027.
Για να
υλοποιηθεί το σχέδιο
έχουν ήδη δρομολογηθεί
επενδύσεις 40 δισ. δολ.,
ενώ προγραμματίζονται
επιπλέον επενδύσεις
6,3-9,3 δισ. δολ. για
αναβαθμίσεις.
Τα έργα
στην Αμπελιά και στη Νέα
Μεσημβρία που ολοκλήρωσε
ο ΔΕΣΦΑ κρίθηκαν
αναγκαία για την
αμφίδρομη ροή φυσικού
αερίου από το ελληνικό
σύστημα στον
TAP.
|