|
Ο υπουργός
Οικονομικών της Κύπρου, Μάκης Κεραυνός,
έθεσε ανοιχτά υπό αμφισβήτηση τη βιωσιμότητα του
έργου
Great
Sea
Interconnector (GSI),
κόστους 1,9 δισ. ευρώ, που προορίζεται να
συνδέσει ηλεκτρικά την Κύπρο με την Ελλάδα. Σε
συνέντευξή του στην «Καθημερινή της Κύπρου»,
τόνισε ότι διαθέτει δύο ανεξάρτητες μελέτες
που καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι το έργο δεν
είναι βιώσιμο με τους ισχύοντες όρους.
Ο κ.
Κεραυνός επανέλαβε τις ανησυχίες του σχετικά με
την ανάκτηση των 25 εκατ. ευρώ από τον
ΑΔΜΗΕ, που ενέκρινε η ΡΑΕΚ ως ρυθμιζόμενο έσοδο
για το 2025. Όπως εξήγησε, οι σημερινές
οικονομικές, τεχνικές και γεωπολιτικές συνθήκες
καθιστούν την πληρωμή αυτή σύνθετη, απαιτώντας
πρώτα τη διασφάλιση κρίσιμων παραμέτρων.
Ουσιαστικά, η μη έγκριση των 25 εκατ. ευρώ
μπλοκάρει την εφαρμογή της ρυθμιστικής απόφασης
και επαναφέρει εκκρεμότητες σχετικά με τις
πληρωμές προς τη
Nexans,
την εταιρεία κατασκευής του υποβρύχιου καλωδίου.
|
|
|
|
|
|
Η
Nexans
έχει ήδη επεξεργαστεί
Plan
B,
σε συνεργασία με τις
ελληνικές αρχές, ώστε η
παραγωγή του καλωδίου να
μεταφερθεί σε άλλο έργο
σε περίπτωση αποτυχίας
του
GSI.
Σύμφωνα με τον
αναπληρωτή
CEO
και
CFO,
Jean
Christophe
Julien,
οι στόχοι για το 2026
θεωρούνται επιτεύξιμοι
είτε μέσω του
GSI
είτε με το εναλλακτικό
σχέδιο.
Από την
πλευρά της, η
Κομισιόν συνεχίζει
να θεωρεί στρατηγικής
σημασίας τη διασύνδεση
Ελλάδας – Κύπρου,
ζητώντας την υλοποίησή
της «το συντομότερο
δυνατό». Σε ερωτήσεις
για την καθυστέρηση και
την πρόθεση της Τουρκίας
να επηρεάσει το έργο,
εκπρόσωπος των Βρυξελλών
υπογράμμισε ότι η
επίλυση των ζητημάτων
παραμένει προτεραιότητα
και ότι η ευθύνη για την
καθυστέρηση ανήκει σε
όσους ανέλαβαν την
υλοποίηση.
Συνολικά, ο Σεπτέμβριος
αναμένεται να είναι
κρίσιμος μήνας για τη
διασύνδεση, καθώς η τύχη
του έργου εξαρτάται τόσο
από γεωπολιτικούς όσο
και από οικονομικούς
παράγοντες.
|
|