Φθηνότερο αναμένεται να είναι το επόμενο
διάστημα το κόστος της μεταφοράς containers,
των «κουτιών» που «κρύβουν» μέσα τους κάθε
είδους εμπορεύματα και μεταφέρονται
με πλοία, τα επονομαζόμενα
containerships. Οι ναύλοι στη spot αγορά των
containers σημείωσαν την περασμένη εβδομάδα τη
μεγαλύτερη εβδομαδιαία πτώση τους από την έναρξη
της πανδημίας.
Καθώς σταδιακά ανά
περιοχή μειώνεται η
συμφόρηση στα λιμάνια
και αρχίζει η ζήτηση να
επηρεάζεται από το
γενικότερο κλίμα και τη
γεωπολιτική αβεβαιότητα,
οι ναύλοι των Containers μειώνονται
από τα ιστορικά υψηλά
της περιόδου της
πανδημίας προς όφελος
των φορτωτών και εν
κατακλείδι των
καταναλωτών.
Η μεγαλύτερη πτώση
καταγράφηκε στη θαλάσσια
διαδρομή Ασίας – δυτικής
ακτής των ΗΠΑ, στην
οποία οι ναύλοι
μειώθηκαν μέχρι και 648
δολ. ανά κουτί 40 ποδιών
και σε ποσοστό.
Στη διαδρομή Ασίας –
Ανατολικής Ακτής ΗΠΑ το
εμπόριο παρουσιάζει μια
σταθερότητα καθώς η
συμφόρηση συνεχίζει να
επηρεάζει τα λιμάνια της
ανατολικής ακτής, με την
πτώση να ήταν μικρότερη
κατά 2,1% στα 8.801 δολ.
ανά feu.
Και τα φορτία που
προορίζονται για την
Ευρώπη κατέγραψαν επίσης
πτώση στους ναύλους στις
διαδρομές Ασία -Βόρεια
Ευρώπη και Ασία –
Μεσόγειο πάνω από 7% στα
4.441 δολ. ανά feu και
5.071 δολ. ανά feu
αντίστοιχα. Ο συνολικός
δείκτης SCFI έχει πλέον
μειωθεί σχεδόν κατά 40%,
έκτοτε κορυφώθηκε τον
Ιανουάριο και άλλοι
δείκτες δείχνουν
παρόμοια τύχη.
Τα ναυλοσύμφωνα
Η πτώση που ισχύει
στους ναύλους στη spot
αγορά θα συμπαρασύρει
και τις συμφωνίες
μακροχρόνιας ναύλωσης
που προτιμούν οι
ναυτιλιακές εταιρείες
τακτικών γραμμών
(liners). Σε κάθε
περίπτωση, όπως ανέφερε
η Lloyd’s List την
περασμένη εβδομάδα,
αναμένεται και περαιτέρω
μείωση των ναύλων το
επόμενο διάστημα. Βέβαια
ενώ οι ναύλοι πέφτουν,
εξακολουθούν να είναι
πολύ υψηλότεροι από ό,τι
ήταν πριν στην πανδημία,
σύμφωνα με τους ειδικούς.
Ο δείκτης World
composite index του
οίκου Drewry έκλεισε την
προηγούμενη εβδομάδα στα
5.986 δολ. ανά feu και
42% χαμηλότερα από το
peak των 10.377 δολ. ανά
feu του Σεπτεμβρίου του
2021, ωστόσο παραμένει
64% υψηλότερα από τον
μέσο όρο της τελευταίας
5ετίας που ήταν 3.648
δολ. ανά feu.
Αυτό που έχει
ιδιαίτερη αξία είναι ότι
η πτώση των ναύλων
καταγράφεται σε μία
περίοδο που τα
containers εμφανίζουν
αυξημένη ζήτηση καθώς «κλείνονται»
χώροι για τη μεταφορά
προϊόντων εν όψει των
γιορτών των
Χριστουγέννων.
Ωστόσο, όπως
προειδοποίησε και ο
αναλυτής της Xeneta
Peter Sand, πιθανότατα
φέτος η αιχμή της σεζόν
να είναι διαφορετική από
άλλες χρονιές. Αυτή τη
στιγμή η αγορά είναι
γεμάτη αβεβαιότητα όχι
μόνο λόγω των
γεωπολιτικών εξελίξεων
αλλά και της παγκόσμιας
οικονομικής κατάστασης,
με αποτέλεσμα να είναι
ένα ερώτημα προς τα πού
θα κινηθούν οι όγκοι των
φορτίων.