|
Οι
επενδυτές, αν και συχνά
επιφυλακτικοί απέναντι
στο εκρηκτικό
ταπεραμέντο του
Elon
Musk,
ενδέχεται να βλέπουν
θετικά τον αποκλεισμό
του από τον στενό κύκλο
του
Donald
Trump
– αν αυτό σημαίνει ότι
θα επικεντρωθεί
επιτέλους περισσότερο
στη διοίκηση της
Tesla.
Παρά το γεγονός ότι η
ρήξη τους εκτυλίχθηκε με
τον πλέον σύγχρονο και
δημόσιο τρόπο, μέσα από
ανταλλαγή αιχμηρών
αναρτήσεων στα
social
media,
η χρηματιστηριακή
αντίδραση ήταν άμεση: οι
μετοχές της
Tesla
βούτηξαν 14% στις 5
Ιουνίου. Έκτοτε, ωστόσο,
άρχισαν να ανακάμπτουν.
Αφορμή για το ρήγμα
φέρεται να ήταν η σφοδρή
αντίθεση του
Musk
σε ένα νέο φορολογικό
νομοσχέδιο, το οποίο
αποκάλεσε «αηδιαστικό
έκτρωμα» – ένα σχέδιο
που, σύμφωνα με τον
ίδιο, θα πρόσθετε
τρισεκατομμύρια στο
έλλειμμα της Αμερικής
και θα έβαζε τέλος στις
επιδοτήσεις για την
αγορά ηλεκτρικών
οχημάτων. Ο κ.Trump,
απαντώντας, δεν έμεινε
στις λέξεις: πρότεινε
περικοπή των κρατικών
συμβολαίων που διατηρούν
οι εταιρείες του
Musk,
μεταξύ αυτών και η
SpaceX,
η διαστημική του
ναυαρχίδα.
Ίσως
κάπως έτσι να εξηγείται
η ξαφνική μεταστροφή του
πρώην «κολλητού»: στις
11 Ιουνίου, ότι τα
σχόλιά του «ήταν
υπερβολικά». Αλλά δεν
είναι μόνο ο κ.
Trump
που φαίνεται να
αναθεωρεί την απόφασή
του για την απόκτηση
ενός
Tesla.
Τα οικονομικά
αποτελέσματα του πρώτου
τριμήνου, που
ανακοινώθηκαν τον
Απρίλιο, ήταν εξίσου
απογοητευτικά με τον
συνολικό απολογισμό του
2024. Η
Tesla
κατέγραψε πέρυσι την
πρώτη ετήσια πτώση
πωλήσεων έπειτα από πάνω
από δέκα χρόνια ανοδικής
πορείας. Και τα σημάδια
για το επόμενο τρίμηνο
κάθε άλλο παρά
ενθαρρυντικά είναι: οι
πωλήσεις συνεχίζουν να
κατρακυλούν τόσο στις
ΗΠΑ όσο και σε διεθνές
επίπεδο.
Το να
ποσοτικοποιήσει κανείς
τον βαθμό στον οποίο τα
προβλήματα της
Tesla
οφείλονται στη σχέση του
κ.
Musk
με τον πρόεδρο είναι
δύσκολο. Υπάρχουν και
άλλες εξηγήσεις. Μια
σειρά που βασίζεται σε
μεγάλο βαθμό σε δύο
γερασμένα μοντέλα, ο
αυξανόμενος ανταγωνισμός
και η περιορισμένη
διαθεσιμότητα, ενώ η
εταιρεία αυξάνει την
παραγωγή μιας νέας
έκδοσης του
Model
Y,
έχουν όλα παίξει το ρόλο
τους. Ωστόσο, η πτώση
των πωλήσεων μπορεί να
είναι λιγότερο
ανησυχητική από τη στάση
του κ.
Trump
απέναντι στο επόμενο
εγχείρημα της
Tesla.
Σύμφωνα
με τον κ.
Musk,
το μέλλον της εταιρείας
είναι τα αυτόνομα
αυτοκίνητα και τα
ανθρωποειδή ρομπότ. Εκεί
που κάποτε η τεχνολογία
των επιβατικών
αυτοκινήτων της ήταν
πρωτοποριακή, τώρα το
προβάδισμα έναντι των
παλαιότερων αντιπάλων
της είναι ελάχιστο, ενώ
μπορεί και να
υπολείπεται ορισμένων
κινεζικών
νεοεισερχόμενων. «Η
καινοτομία στην πλευρά
των αυτοκινήτων έχει
επιβραδυνθεί μαζικά»,
σημειώνει ο
Philippe
Houchois
της τράπεζας
Jefferies.
Στις 22 Ιουνίου, η
Tesla
σκοπεύει να εγκαινιάσει
έναν στόλο ταξί χωρίς
οδηγό στο Όστιν του
Τέξας, αλλά το να
βασίζεται σε ρομποταξί
είναι επικίνδυνο,
επειδή, καθώς η
επιχείρηση αυτοκινήτων
της
Tesla
παραπαίει, είναι μάλλον
δύσκολο να καλύψουν το
κενό. Οι αποδόσεις από
τα ανθρωποειδή ρομπότ
είναι ακόμα πιο
μακρινές.
Η
υπηρεσία στο Όστιν
αναμένεται να είναι η
πρώτη από πολλές, αλλά η
ελπίδα του κ.
Musk
ότι εκατομμύρια αυτόνομα
Tesla
θα περιφέρονται στους
δρόμους της Αμερικής
μέχρι το δεύτερο εξάμηνο
του 2026 είναι
εξαιρετικά φιλόδοξη. Ένα
εμπόδιο είναι ότι τα
αυτόνομα οχήματα
ρυθμίζονται σε
πολιτειακό επίπεδο,
χωρίς να υπάρχει ενιαία
προσέγγιση. Ο κ.
Musk
ήλπιζε σε έναν νέο
ομοσπονδιακό νόμο που θα
σήμαινε ίσως μια
ευκολότερη πορεία για
την τεχνολογία του, η
οποία, όπως υποστηρίζουν
οι επικριτές, δεν έχει
ακόμη «δικαιωθεί».
Η
πιθανότητα ευνοϊκότερων
ρυθμίσεων φαίνεται να
έχει πλέον εκλείψει,
μαζί με τη στενή του
σχέση με τον κ.
Trump.
Αυτό καθιστά τον δρόμο
προς την κερδοφορία των
ρομποταξί πιο μακρύ και
αβέβαιο. Οι
επιφυλακτικοί επιβάτες
ίσως τελικά εξοικειωθούν
με την ιδέα, και οι
φορείς εκμετάλλευσης
ενδέχεται να επενδύσουν
τα δισεκατομμύρια που
απαιτούνται για την
ανάπτυξη στόλων στους
δρόμους. Ωστόσο,
παραμένει αμφίβολο αν
και πότε η συγκεκριμένη
δραστηριότητα αποδειχθεί
πιο κερδοφόρα από ένα
συμβατικό ταξί με οδηγό.
Ο εμπρησμός ρομποτικών
ταξί της
Waymo
κατά τη διάρκεια
διαδηλώσεων στο Λος
Άντζελες υπογραμμίζει
ένα ακόμη απρόβλεπτο
μειονέκτημα της
τεχνολογίας των
αυτόνομων οχημάτων.
Ο
Elon
Musk
έχει αναμφίβολα αφήσει
το στίγμα του: μετέτρεψε
την
Tesla
σε μια από τις πιο
αναγνωρίσιμες
αυτοκινητοβιομηχανίες
στον κόσμο. Ωστόσο, η
έντονη πολιτική του
έκθεση έκανε αρκετούς
επενδυτές να αναρωτηθούν
αν είχε χάσει την
εστίασή του. Τώρα που ο
περισπασμός δείχνει να
φτάνει στο τέλος του, ο
Musk
έχει μια χρυσή ευκαιρία
να διαψεύσει τους
επικριτές του. Όμως ο
χρόνος πιέζει: αν τα
πολυδιαφημισμένα
ρομποταξί δεν
αποδειχθούν γρήγορα
νικητές, εμπορικά και
τεχνολογικά, η
αμφισβήτηση όχι μόνο θα
επιστρέψει, αλλά θα
γίνει και εντονότερη.
Πηγή:
The Economist
|