H εκρηκτική
ζήτηση για τη μεταφορά LNG στην Ευρώπη έχει
οδηγήσει σε μια κατάσταση συμφόρησης στους
λιμένες εισαγωγής.
Ορισμένα πλοία αλλάζουν
πορεία και κατευθύνονται
σε άλλους προορισμούς
για τις διαδικασίες
εκφόρτωσης, εξαιτίας της
συμφόρησης στους λιμένες
εισαγωγής LNG.
«Η Ευρώπη εξακολουθεί να
εισάγει όσο το δυνατόν
μεγαλύτερες ποσότητες
LNG για να γεμίσει τις
αποθήκες της εν όψει του
χειμώνα, σε περίπτωση
πιθανών μειώσεων στο
ρωσικό αέριο», σημειώνει
στη «Ν» ο αναλυτής της
εταιρείας ενεργειακών
πληροφοριών ICIS, Alex
Froley.
«Παρότι οι εγκαταστάσεις
μεγάλης παραγωγικής
δυναμικότητας της
Freeport στις ΗΠΑ διέκοψαν
τη λειτουργία τους μετά
από πυρκαγιά, το αέριο
που επιχειρείται να
παραδοθεί στην Ευρώπη
είναι περισσότερο από
αυτό που μπορεί να
χωρέσει στους
τερματικούς σταθμούς
επαναεριοποίησης.
Απόρροια αυτού είναι
πολλά πλοία να
περιμένουν έξω από τα
λιμάνια μεγάλα χρονικά
διαστήματα μέχρι να
ξεφορτώσουν»,
συμπληρώνει ο αναλυτής.
Ενδεικτικά, το Valencia
Knutsen, φορτωμένο με
LNG από το Περού, έφτασε
έξω από τις ακτές του
Ηνωμένου Βασιλείου στις
αρχές Ιουνίου και πέρασε
σχεδόν έναν μήνα εν
αναμονή κοντά στο
Milford Haven, την έδρα
του τερματικού Dragon
LNG. Χωρίς να έχει
ξεφορτώσει, το πλοίο
άλλαξε πορεία και πλέον
κινείται ανατολικά.
Ένα άλλο πλοίο, όπως
αναδεικνύει ο Froley, το
Energy Liberty, περίμενε
μερικές εβδομάδες έξω
από την Πολωνία, μετά
ταξίδεψε πίσω δυτικά
γύρω από το Ηνωμένο
Βασίλειο και προς τη
νότια Ισπανία, πριν
κατευθυνθεί ξανά βόρεια
προς τη Μεγάλη Βρετανία
και τελικά ξεφορτώσει
εκεί στο τέλος Ιουνίου,
δύο μήνες αφότου
ξεκίνησε το ταξίδι του
από τις ΗΠΑ.
«Πολλά πλοία με
αμερικανικά φορτία
κατευθύνονται προς τη
νότια Ισπανία και
περιμένουν γύρω από το
Γιβραλτάρ για περαιτέρω
οδηγίες. Περιμένουν
μέχρι να βρουν μια θέση
σε τερματικούς στην
Ευρώπη ή πιθανόν να
αλλάξουν πορεία και να
κατευθυνθούν προς την
Ασία», επισημαίνει ο
αναλυτής. «Περιμένουμε η
ασιατική ζήτηση να
αυξηθεί ελαφρώς τις
επόμενες εβδομάδες λόγω
του ζεστού καιρού στην Ιαπωνία που
οδηγεί σε υψηλή
ενεργειακή ζήτηση»,
συμπληρώνει.
Όπως γράφει ο Γ.
Γιωργίου στην
Ναυτεμπορική, λιγότερα
πλοία αναμένουν για
οδηγίες έξω από την
Καλαμάτα. Για παράδειγμα,
το Gaslog Wales της
GasLog του Πήτερ Λιβανού
είναι εκεί εδώ και
αρκετές ημέρες.
Σε επίπεδο ναυλαγοράς,
τα ναύλα στη spot για τα
LNG carriers υποχώρησαν
εσχάτως γύρω στα 60.000
δολάρια την ημέρα, μετά
το περιστατικό στις
εγκαταστάσεις της
Freeport, το οποίο
μείωσε τον αριθμό των
φορτίων από τις ΗΠΑ.
Σημειώνεται ότι στα μέσα
Ιουνίου τα ναύλα είχαν
υπερβεί τα 100.000
δολάρια την ημέρα.
«Ωστόσο, είναι πολύ
πιθανό τα ναύλα να
αυξηθούν ξανά, καθώς
εισερχόμαστε στον
χειμώνα και η Freeport
θα επιστρέψει σε
λειτουργία αργότερα στο
έτος» καταλήγει ο Froley.
«Κατοστάρισε» το βιβλίο
Ο αναβαθμισμένος ρόλος
του LNG στην ενεργειακή
«σκακιέρα» έχει
πυροδοτήσει κι ένα άνευ
προηγουμένου επενδυτικό
ράλι των εφοπλιστών σε
νέα πλοία.
Σύμφωνα με τη βάση
δεδομένων της Clarksons,
το πρώτο εξάμηνο του
έτους τοποθετήθηκαν
παραγγελίες για 91 LNG
carriers. Παράλληλα, ο
οίκος Fearnley LNG
ανέδειξε ότι 15 ακόμη
πλοία θα ναυπηγηθούν για
την QatarEnergy, στο
πλαίσιο του τεράστιου
ναυπηγικού προγράμματος
που υλοποιεί, κάτι που
φέρνει τον συνολικό
αριθμό των πλοίων υπό
παραγγελία στα 106.
Υπερ-στόλο LNG carriers
χτίζουν και οι Έλληνες
εφοπλιστές. Το 2021
επένδυσαν σε 18 νέα
βαπόρια, σύμφωνα με τη
VesselsValue, ενώ φέτος
μέχρι τώρα έχουν
παραγγείλει ήδη 13, με
βάση υπολογισμούς της
«Ν».