|
Παράλληλα, η κυβέρνηση
επεξεργάζεται το νέο
Πενταετές Σχέδιο που θα
ξεκινήσει το 2026, με
στόχο τη διατήρηση της
συμμετοχής της
μεταποίησης στο ΑΕΠ σε
σταθερά επίπεδα,
απορρίπτοντας ουσιαστικά
τις αμερικανικές πιέσεις
για αναδιάρθρωση της
κινεζικής οικονομίας.
Στο πλαίσιο των
συζητήσεων εξετάστηκε
και η καθιέρωση
ποσοτικού στόχου για την
κατανάλωση ως ποσοστό
του ΑΕΠ. Ωστόσο, αυτή η
πρόταση δεν φαίνεται να
προχωρά, λόγω της
έλλειψης αποτελεσματικών
εργαλείων ενίσχυσης της
ζήτησης και του
ενδεχομένου δεσμεύσεων
που δεν μπορούν να
υλοποιηθούν.
Τα
παραπάνω σχέδια
βρίσκονται ακόμη σε
στάδιο επεξεργασίας και
ενδέχεται να αλλάξουν
ουσιαστικά πριν την
επίσημη ανακοίνωσή τους.
Το Πενταετές Σχέδιο
αναμένεται να
παρουσιαστεί τον Μάρτιο
του 2026, ενώ το νέο
στρατηγικό πλάνο για τη
βιομηχανία μπορεί να
ανακοινωθεί νωρίτερα.
Η Εθνική
Επιτροπή Ανάπτυξης και
Μεταρρυθμίσεων (NDRC),
αρμόδια για τον
οικονομικό σχεδιασμό,
δεν απάντησε στα
ερωτήματα του Bloomberg.
Παρά τις
αντιδράσεις των ΗΠΑ και
της Ευρώπης, το Πεκίνο
φαίνεται αποφασισμένο να
συνεχίσει με μια
στρατηγική που έχει
επικριθεί έντονα για την
πρόκληση εμπορικών
ανισορροπιών. Το θέμα
έχει τεθεί στο τραπέζι
των διαπραγματεύσεων με
τις ΗΠΑ, με τις
αμερικανικές αρχές να
αυξάνουν αρχικά τους
δασμούς στις κινεζικές
εισαγωγές στο 145% τον
Απρίλιο, πριν τους
μειώσουν στο 40% έπειτα
από διαπραγματεύσεις στη
Γενεύη.
Η
κυβέρνηση Τραμπ
επιδιώκει να ενισχύσει
την κατανάλωση στην
Κίνα, ενώ παράλληλα
χρησιμοποιεί δασμούς και
περιορισμούς στις
εξαγωγές ως μέρος της
στρατηγικής
«αποσύνδεσης» από την
Κίνα, με στόχο την
αυτάρκεια των ΗΠΑ σε
βασικούς τομείς όπως τα
φάρμακα, ο χάλυβας και
οι ημιαγωγοί.
Από την
πλευρά της, η Κίνα
διατηρεί περιορισμούς
στις εξαγωγές σπάνιων
γαιών, εκφράζοντας τις
δικές της ανησυχίες για
την εθνική ασφάλεια και
τις προσπάθειες των ΗΠΑ
να την αποκλείσουν από
τεχνολογίες αιχμής.
Η
μεταποίηση παραμένει
θεμέλιος λίθος της
κινεζικής οικονομίας
Παρά τη
ρητορική υπέρ της
κατανάλωσης για την
αποφυγή αποπληθωρισμού
και την αντιστάθμιση της
πτώσης εξαγωγών, οι
κινεζικές αρχές έχουν
προχωρήσει σε ελάχιστα
νέα μέτρα τόνωσης της
εσωτερικής ζήτησης. Στη
σύνοδο του Εθνικού
Λαϊκού Κογκρέσου τον
Μάρτιο, ο πρωθυπουργός
Λι Τσιανγκ υπογράμμισε
την ανάγκη ενίσχυσης της
κατανάλωσης, ώστε να
καταστεί η εσωτερική
ζήτηση βασικός μοχλός
της οικονομικής
ανάπτυξης.
Ωστόσο,
στο επίκεντρο της
κινεζικής στρατηγικής
παραμένει η μεταποίηση,
θεωρούμενη κρίσιμη για
την εθνική ασφάλεια και
τη δημιουργία θέσεων
εργασίας. Η πρόσφατη
επιτυχία της DeepSeek
στον τομέα της τεχνητής
νοημοσύνης ενίσχυσε
ακόμη περισσότερο την
πίστη των αξιωματούχων
στη σημασία του
συγκεκριμένου τομέα. Ο
Σι Τζινπίνγκ δήλωσε στις
19 Μαΐου πως είναι
απαραίτητο να ενισχυθεί
περαιτέρω η μεταποίηση,
με στόχο την τεχνολογική
αυτάρκεια και την
κατάκτηση κρίσιμων
τεχνολογιών.
Η
κατανάλωση αντιστοιχεί
σήμερα σε περίπου 40%
του κινεζικού ΑΕΠ –
χαμηλότερο ποσοστό σε
σύγκριση με το 50% έως
70% που παρατηρείται σε
ανεπτυγμένες οικονομίες
– γεγονός που δημιουργεί
εμπορικές και
οικονομικές
ανισορροπίες. Οι
επενδύσεις, από την
άλλη, αποτελούν περίπου
το 40% του ΑΕΠ, επίπεδο
σχεδόν διπλάσιο από τις
ΗΠΑ και ιστορικά υψηλό
σε παγκόσμια σύγκριση.
Το
σχέδιο "Made in China
2025", που παρουσιάστηκε
το 2015, αποσκοπεί στην
ανάδειξη της Κίνας ως
παγκόσμιου ηγέτη σε
τομείς όπως τα ηλεκτρικά
οχήματα, τα επιβατικά
αεροσκάφη, οι ημιαγωγοί
και η ρομποτική. Το
Κρατικό Συμβούλιο έθεσε
τότε ως στόχο την
ανάδειξη της χώρας σε
"μεσαίας εμβέλειας"
βιομηχανική δύναμη έως
το 2035 και σε "μεγάλη
δύναμη" έως το 2049,
έτος της
εκατονταετηρίδας από την
ίδρυση της Λαϊκής
Δημοκρατίας της Κίνας.
Έρευνες
των Bloomberg Economics
και Bloomberg
Intelligence δείχνουν
ότι το πρόγραμμα είχε
σημαντική επιτυχία: από
τις 13 τεχνολογίες που
παρακολουθούνται, η Κίνα
ηγείται σε πέντε και
καλύπτει ραγδαία το
έδαφος σε άλλες επτά.
Παρά την
πρόοδο αυτή, παραμένουν
προκλήσεις: αν και οι
κινεζικές εταιρείες
κατάφεραν να προχωρήσουν
στην κατασκευή ημιαγωγών
με εξοπλισμό που
αγοράστηκε πριν
επιβληθούν κυρώσεις από
ΗΠΑ, Ολλανδία και
Ιαπωνία, η έλλειψη
πρόσβασης σε προηγμένα
εργαλεία εξακολουθεί να
περιορίζει την
τεχνολογική εξέλιξη της
χώρας.
Το "Made
in China" επικεντρώνεται
στη μακροπρόθεσμη
αναβάθμιση της εγχώριας
μεταποίησης και τη
μείωση της εξάρτησης από
ξένες τεχνολογίες, ενώ
τα Πενταετή Σχέδια έχουν
ευρύτερο χαρακτήρα,
καθορίζοντας τη συνολική
αναπτυξιακή πορεία της
χώρας σε τομείς όπως οι
υποδομές, το περιβάλλον
και η κοινωνική
πολιτική.
Πηγή:
Bloomberg
|