|
Στις 20
Μαΐου η
CATL
συγκέντρωσε σχεδόν 5
δισ. δολάρια σε
δευτερογενή εισαγωγή στο
Χονγκ Κονγκ, καθιστώντας
την τη μεγαλύτερη
προσφορά μετοχών μέχρι
στιγμής φέτος. Οι
επενδυτές έσπευσαν να
αποκτήσουν τη μετοχή,
εκτοξεύοντας την τιμή
της κατά 16%. Το ποσό
αυτό αποτελεί ένα μικρό
κλάσμα της
κεφαλαιοποίησης της
εταιρείας ύψους 160 δισ.
δολαρίων, η οποία
εισήγαγε για πρώτη φορά
τις μετοχές της στη
Shenzhen
το 2018. Ωστόσο, η
προσφορά στο Χονγκ Κονγκ
αποτελεί σαφή δήλωση των
προθέσεων της εταιρείας:
δεν αρκείται στην
κυριαρχία της στο
εσωτερικό της χώρας. Ο
κολοσσός των μπαταριών
της Κίνας σχεδιάζει να
εξαπλωθεί σε ολόκληρο
τον κόσμο.
Η
CATL
είναι ήδη μακράν η
μεγαλύτερη εταιρεία στον
κλάδο της. Ο όγκος
παραγωγής της είναι
υπερδιπλάσιος από αυτόν
της
BYD,
της πλησιέστερης
ανταγωνίστριάς της, η
οποία έχει το
πλεονέκτημα ότι είναι η
μεγαλύτερη
κατασκευάστρια
ηλεκτρικών οχημάτων στον
κόσμο (βλέπε διάγραμμα
1).

Οι 11
εγκαταστάσεις παραγωγής
της
CATL
σε όλη την Κίνα
καλύπτουν σχεδόν 20
εκατ. τετραγωνικά μέτρα.
Η εταιρεία, η οποία
απασχολεί πάνω από
100.000 άτομα, διαθέτει
επίσης ορυχεία λιθίου
και ένα υπεράκτιο
αιολικό πάρκο.
Η
κλίμακα και η
καθετοποιημένη παραγωγή
έχουν μειώσει το κόστος
και τις τιμές. Παρ’ όλο
που πέρυσι τα έσοδα
μειώθηκαν κατά 10%, στα
362 δισ. γιουάν (50 δισ.
δολάρια), τα καθαρά
κέρδη της αυξήθηκαν κατά
16%, στα 52 δισ. γιουάν,
παρέχοντας ένα υγιές
περιθώριο κέρδους της
τάξεως του 14% (βλ.
διάγραμμα 2).

Οι
ανταγωνιστές της πάλεψαν
πολύ να ακολουθήσουν. Η
LG
Energy
Solution
της Νότιας Κορέας, η
μεγαλύτερη ανταγωνίστρια
της
CATL
εκτός Κίνας, σημείωσε
πέρυσι καθαρή ζημία.
Τώρα ο
γίγαντας των μπαταριών
ελπίζει να ενισχύσει τη
θέση του στο εξωτερικό.
Σύμφωνα με την τράπεζα
UBS,
αν εξαιρέσει κανείς την
Κίνα, η
LG
Energy
Solution
προηγούνταν οριακά
πέρυσι σε όγκο πωλήσεων.
Ωστόσο, η
CATL
πλησιάζει γρήγορα:
πέρυσι παρήγαγε το 30%
των εσόδων της στο
εξωτερικό, από λιγότερο
από 4% το 2018. Οι
πελάτες της στην
αυτοκινητοβιομηχανία
περιλαμβάνουν τη
BMW,
την
Toyota
και τη
Volkswagen.
Επίσης, τροφοδοτεί
συστήματα αποθήκευσης
ενέργειας στο δίκτυο στη
Νεβάδα και το Τέξας και
πρόσφατα ανακοίνωσε το
μεγαλύτερο έργο
αποθήκευσης ενέργειας
στον κόσμο στα Ηνωμένα
Αραβικά Εμιράτα.
Προκειμένου να βρίσκεται
πιο κοντά στους πελάτες
της, η
CATL
επεκτείνει το
κατασκευαστικό της
αποτύπωμα. Επί του
παρόντος, η παραγωγική
της ικανότητα βρίσκεται
σχεδόν εξ ολοκλήρου στην
Κίνα, η οποία παράγει
περίπου το 85% των
μπαταριών παγκοσμίως. Το
2023 η
CATL
άνοιξε το πρώτο της
εργοστάσιο στο
εξωτερικό, στη Γερμανία.
Περίπου το 90% των
εσόδων από την εισαγωγή
της στο Χονγκ Κονγκ θα
χρησιμοποιηθεί για τη
χρηματοδότηση της
κατασκευής του επόμενου
εργοστασίου της, στην
Ουγγαρία, το οποίο
αναμένεται να ξεκινήσει
την παραγωγή φέτος. Τον
Δεκέμβριο ανακοίνωσε
επίσης μια κοινοπραξία
με την
αυτοκινητοβιομηχανία
Stellantis
για την κατασκευή ενός
εργοστασίου μπαταριών
στην Ισπανία, το οποίο
στοχεύει να ξεκινήσει
την παραγωγή μέχρι το
τέλος του επόμενου έτους
(η
Exor,
η μεγαλύτερη μέτοχος της
Stellantis,
κατέχει μερίδιο στη
μητρική εταιρεία του
Economist).
Ταυτόχρονα, η
CATL
συνεχίζει να διευρύνει
τα όρια της τεχνολογίας
των μπαταριών. Πέρυσι
δαπάνησε 2,6 δισ.
δολάρια για έρευνα και
ανάπτυξη, ποσό
υπερτριπλάσιο από αυτό
που επένδυσε η
LG
Energy
Solution.
Τον Απρίλιο παρουσίασε
μια μπαταρία που μπορεί
να προσφέρει 520
χιλιόμετρα οδήγησης με
πέντε λεπτά φόρτισης,
κλέβοντας τη δόξα της
BYD,
η οποία έναν μήνα πριν
ανακοίνωσε ότι είχε
αναπτύξει μια μπαταρία
που μπορεί να κάνει 400
χιλιόμετρα με τον ίδιο
χρόνο φόρτισης.
Οι
«διδάκτορες», όπως
αποκαλείται εσωτερικά η
ερευνητική μονάδα της
CATL,
εργάζονται σε όλη την
επιχείρηση. Ορισμένοι
επικεντρώνονται στη
θεμελιώδη χημεία των
μπαταριών. Άλλοι
επικεντρώνονται στη
βελτίωση της διαδικασίας
κατασκευής, μεγάλο μέρος
της οποίας εκτελείται
από ρομπότ, ή
συνεργάζονται με
προμηθευτές και πελάτες
για την ανάπτυξη νέων
προϊόντων. Η εταιρεία
διαθέτει περισσότερα από
40.000 διπλώματα
ευρεσιτεχνίας που έχουν
χορηγηθεί ή εκκρεμούν.
Τι θα
μπορούσε να ανακόψει τις
παγκόσμιες φιλοδοξίες
της
CATL;
Ένας κίνδυνος είναι οι
πολιτικοί στην Αμερική,
οι οποίοι αντιμετωπίζουν
την Κίνα με μίσος και
είναι λιγότερο φιλόξενοι
από τους ομολόγους τους
στην Ευρώπη. Η χώρα
αντιπροσώπευε λιγότερο
από το 6% των πωλήσεων
της
CATL
πέρυσι και
αντιπροσωπεύει μια
σημαντική ευκαιρία
ανάπτυξης. Τον Ιανουάριο
η εταιρεία μπήκε σε
μαύρη λίστα από το
υπουργείο Άμυνας της
Αμερικής, λόγω
υποτιθέμενων δεσμών με
τις ένοπλες δυνάμεις της
Κίνας, κάτι που η
CATL
χαρακτήρισε ως «λάθος».
Αν και ο χαρακτηρισμός
είχε ελάχιστες άμεσες
συνέπειες για την
εταιρεία, μπορεί να
δυσχεράνει την
προσέλκυση αμερικανών
πελατών. Πέρυσι οι
μπαταρίες της
CATL
που χρησιμοποιούσε η
Duke
Energy,
μια αμερικανική εταιρεία
κοινής ωφέλειας, για να
βοηθήσει στην τροφοδοσία
μιας στρατιωτικής βάσης
στη Βόρεια Καρολίνα,
παροπλίστηκαν υπό την
πίεση των νομοθετών. Τον
Απρίλιο Αμερικανοί
πολιτικοί ζήτησαν από
τράπεζες,
συμπεριλαμβανομένων των
JPMorgan
Chase
και
Bank
of
America,
να σταματήσουν τις
εργασίες τους για την
εισαγωγή της
CATL
στο Χονγκ Κονγκ
(αγνόησαν το αίτημα).
Ένας
δεύτερος κίνδυνος είναι
η επιβράδυνση της
ζήτησης για ηλεκτρικά
αυτοκίνητα στη Δύση. Οι
πωλήσεις συνεχίζουν να
προωθούνται στην Κίνα,
αλλά επιβραδύνονται στην
Αμερική και έχουν
σταματήσει στην Ευρώπη
λόγω της εξασθένησης του
καταναλωτικού κλίματος
και της μείωσης των
επιδοτήσεων.
Παρ’ όλα
αυτά, η
CATL
έχει πολλά περιθώρια
ανάπτυξης. Χορηγεί άδεια
χρήσης της τεχνολογίας
της σε άλλους,
συμπεριλαμβανομένης της
Ford
στην Αμερική. Εν μέσω
αβεβαιότητας στην αγορά
των ηλεκτρικών οχημάτων,
επεκτείνει την
επιχείρηση αποθήκευσης
ενέργειας με υψηλότερο
περιθώριο κέρδους. Η
αποθήκευση πέρυσι
αντιπροσώπευε το 16% των
εσόδων, από λιγότερο από
1% το 2018. Ο όγκος των
πωλήσεων έχει αυξηθεί με
την παγκόσμια
δυναμικότητα Ανανεώσιμων
Πηγών Ενέργειας. Αυτόν
τον μήνα ανακοίνωσε ένα
γιγαντιαίο σύστημα
μπαταριών σχεδιασμένο
για κέντρα δεδομένων
Τεχνητής Νοημοσύνης. Το
σύστημα στοιβάζεται
κάθετα για να
ελαχιστοποιήσει τον
απαιτούμενο χώρο. Η
CATL
επεκτείνεται επίσης σε
μπαταρίες για φορτηγά
και πλοία: «Θέλουμε να
ηλεκτροδοτήσουμε ό,τι
μπορεί να
ηλεκτροδοτηθεί», λέει
ένα στέλεχος. Με άλλα
λόγια, ο γίγαντας των
μπαταριών της Κίνας δεν
δείχνει σημάδια απώλειας
δύναμης.
Πηγή:
The Economist
|