|
Η
δημόσια προσφορά απέφερε
41 δισ. δολάρια Χονγκ
Κονγκ (5,2 δισ. δολάρια
ΗΠΑ), καθώς οι μετοχές
της CATL σημείωσαν άνοδο
και η επιλογή
υπερκάλυψης ασκήθηκε
πλήρως.
Τι
σχεδιάζει η CATL μετά
την IPO
Διεθνής
επέκταση
Πριν από τη δημόσια
εγγραφή, η CATL είχε
δηλώσει ότι το 90% των
κεφαλαίων που θα
αντληθούν θα κατευθυνθεί
στην επέκτασή της στην
Ευρώπη, ιδίως στο
εργοστάσιο που
κατασκευάζει στην
Ουγγαρία.
Η
επένδυση 7,6 δισ. ευρώ
(8,2 δισ. δολάρια) στο
εργοστάσιο της CATL στο
Ντέμπρετσεν ανακοινώθηκε
πρώτη φορά τον Αύγουστο
του 2022 και αναμένεται
να ξεκινήσει παραγωγή
εντός του έτους.
Η CATL
έχει ήδη εγκαταστήσει
ιδιόκτητη μονάδα
παραγωγής στη Γερμανία,
η οποία ξεκίνησε τη
λειτουργία της το 2023.
Παράλληλα, έχει
ανακοινώσει σχέδια για
εργοστάσιο μπαταριών
στην Ισπανία, μέσω
κοινοπραξίας με τη
Stellantis.
Ο Bill
Russo, ιδρυτής και CEO
της Automobility,
επενδυτικής
συμβουλευτικής
εταιρείας, ανέφερε ότι
τα σχέδια επέκτασης της
CATL αποσκοπούν στη
διατήρηση της παγκόσμιας
πρωτοκαθεδρίας της,
καθώς η εγχώρια αγορά
εμφανίζει περιορισμένες
προοπτικές ανάπτυξης και
αυξανόμενο ανταγωνισμό.
«Το
πλεονέκτημα του πρώτου
παίκτη δίνει στην CATL
τη δυνατότητα να
εξασφαλίζει μακροχρόνια
συμβόλαια και να
διατηρεί ισχυρή
τιμολογιακή ισχύ στην
Ευρώπη, που προσφέρει
μεγαλύτερα περιθώρια
κέρδους σε σχέση με την
Κίνα», δήλωσε ο Russo
στο CNBC μέσω email.
«Το
εργοστάσιο στην Ουγγαρία
αποτελεί στρατηγική πύλη
εισόδου στην αγορά της
ΕΕ. Η χώρα προσφέρει
εγγύτητα με μεγάλους
κατασκευαστές, κρατικά
κίνητρα και χαμηλό
κόστος εργασίας –
γεγονός που την καθιστά
ελκυστικό κόμβο για τις
κινεζικές εταιρείες EV
και μπαταριών».
Η
παγκόσμια εξάπλωση της
CATL εντάσσεται στο
ευρύτερο ρεύμα κινεζικών
εταιρειών EV – όπως η
BYD – που στρέφονται
στην Ευρώπη, εν μέσω
σφοδρού ανταγωνισμού και
πολέμου τιμών στην
κινεζική αγορά.
Μιλώντας
στο Παγκόσμιο Οικονομικό
Φόρουμ στην Τιαντζίν, ο
Ni Jun, διευθυντής
παραγωγής της CATL,
ανέφερε ότι ο
εξοντωτικός πόλεμος
εκπτώσεων δεν θα
τελειώσει χωρίς κρατική
παρέμβαση.
Προειδοποίησε ότι αν
ένας μεγάλος παίκτης
συνεχίσει να μειώνει τις
τιμές, θα μπορούσε να
οδηγήσει στον αποκλεισμό
ανταγωνιστών και τη
δημιουργία μονοπωλίου.
Αν και δεν κατονόμασε
εταιρείες, ο βασικός
ανταγωνιστής της CATL, η
BYD, ανακοίνωσε μειώσεις
τιμών στα τέλη Μαΐου.
Η
περιορισμένη κερδοφορία
και η υπερπροσφορά στην
Κίνα είναι, σύμφωνα με
τον Tu Le (ιδρυτή της
Sino Auto Insights), οι
βασικοί λόγοι για τη
στροφή της CATL προς την
Ευρώπη. Η εταιρεία
προμηθεύει ήδη «σχεδόν
κάθε» κατασκευαστή EV
στην Κίνα, περιορίζοντας
έτσι τα περιθώρια
εγχώριας ανάπτυξης.
Ωστόσο,
η ευρωπαϊκή αγορά δεν
είναι χωρίς εμπόδια. Η
ΕΕ επέβαλε ποινικούς
δασμούς στα κινεζικής
κατασκευής EV πέρυσι,
ενώ οι ΗΠΑ προχώρησαν σε
ακόμη αυστηρότερες
κυρώσεις.
Ο Le
δήλωσε ότι το εργοστάσιο
στην Ουγγαρία εντάσσεται
στα σχέδια
«τοπικοποίησης» της
CATL, προσφέροντας
χαμηλότερο κόστος
εργασίας και πιο ευνοϊκό
γεωπολιτικό περιβάλλον
από ό,τι η Γερμανία.
Η CATL
συμμετέχει επίσης σε
ολοκληρωμένο έργο
παραγωγής μπαταριών EV
στην Ινδονησία. Σύμφωνα
με τοπικά μέσα, οι αρχές
αναμένουν την έναρξη
παραγωγής τον Μάρτιο του
2026, προσφέροντας στην
εταιρεία πρόσβαση στη
ραγδαία αναπτυσσόμενη
αγορά της
Νοτιοανατολικής Ασίας.
Τεχνολογία ανταλλαγής
μπαταριών
Σε
πρόσφατη συνέντευξή της
στους
Financial Times,
η CATL ανέφερε ότι
σχεδιάζει να προωθήσει
την τεχνολογία
ανταλλαγής και
ανακύκλωσης μπαταριών
στην Ευρώπη, εξέλιξη που
θα μπορούσε να έχει
σοβαρές επιπτώσεις στην
περιφερειακή αγορά. Το
CNBC επικοινώνησε με την
CATL για περισσότερες
λεπτομέρειες.
Η
τεχνολογία ανταλλαγής
μπαταριών είναι
ιδιαίτερα διαδεδομένη
στην Κίνα, αλλά δεν έχει
ακόμα υιοθετηθεί ευρέως
στην Ευρώπη. Μία
εξαίρεση αποτελεί η
κινεζική Nio, πρωτοπόρος
στον τομέα, η οποία έχει
εγκαταστήσει 60 σταθμούς
ανταλλαγής μπαταριών σε
Γερμανία, Ολλανδία,
Νορβηγία, Σουηδία και
Δανία.
Η
Stellantis,
κατασκευάστρια των Jeep
και Dodge, συνεργάζεται
πρόσφατα με την
αμερικανική Ample για
την ενσωμάτωση
τεχνολογίας ανταλλαγής
μπαταριών σε στόλο 100
Fiat 500 EV στη Μαδρίτη.
Η
εμπειρία χρήσης ενός
σταθμού ανταλλαγής
μπαταριών παρομοιάζεται
με αυτή ενός αυτόματου
πλυντηρίου αυτοκινήτων.
Ο οδηγός παρκάρει το
όχημα σε πλατφόρμα με
ενσωματωμένο σύστημα, το
οποίο αφαιρεί την άδεια
μπαταρία από κάτω και
τοποθετεί μια πλήρως
φορτισμένη. Η διαδικασία
διαρκεί περίπου πέντε
λεπτά.
Οι
υποστηρικτές της
τεχνολογίας υποστηρίζουν
ότι επιλύει ζητήματα
όπως η ταχεία φόρτιση
και η μακροχρόνια
απόδοση – δύο βασικά
εμπόδια για τη μαζική
υιοθέτηση των EV.
Οι
αναλυτές επισημαίνουν
ακόμη ένα πλεονέκτημα:
οι κατασκευαστές
διατηρούν την κυριότητα
της μπαταρίας,
μειώνοντας έτσι την
αρχική τιμή του οχήματος
και εξασφαλίζοντας
συνεχή ροή εσόδων.
Ωστόσο,
υπάρχουν και
μειονεκτήματα: υψηλό
κόστος υποδομής και
έλλειψη προτυποποίησης
μεταξύ των
κατασκευαστών.
Ο Connor
Watts, αναλυτής πρώτων
υλών για μπαταρίες στην
Fastmarkets, δήλωσε ότι
η CATL, λόγω των
συνεργασιών της με
κινεζικούς
κατασκευαστές, είναι σε
καλή θέση να επιτύχει το
απαραίτητο επίπεδο
τυποποίησης.
«Και
ιδίως μετά την πρόσφατη
άντληση κεφαλαίων από τη
δημόσια εγγραφή της στο
Χονγκ Κονγκ, διαθέτει τα
αναγκαία κεφάλαια για να
αναπτύξει υποδομές στην
ευρωπαϊκή αγορά», δήλωσε
ο Watts.
«Από
όλες τις εταιρείες που
θα μπορούσαν να
επιτύχουν στην ευρωπαϊκή
αγορά ανταλλαγής
μπαταριών, καμία δεν
είναι καλύτερα
τοποθετημένη από την
CATL», πρόσθεσε.
Η Julia
Poliscanova, ανώτερη
διευθύντρια οχημάτων και
εφοδιαστικών αλυσίδων
e-mobility στον
οργανισμό Transport &
Environment, σημείωσε
ότι για να υιοθετηθεί
ευρέως η ανταλλαγή
μπαταριών στην Ευρώπη,
οι μεγάλοι κατασκευαστές
πρέπει να συμφωνήσουν σε
ένα κοινό σχέδιο
κυψελών.
«Η
ανταλλαγή μπαταριών
είναι μια καλή προσθήκη
στις επιλογές φόρτισης,
και σε ορισμένα τμήματα
της αγοράς έχει νόημα…
αλλά δεν αποτελεί
πανάκεια για όλα τα
προβλήματα», δήλωσε η
Poliscanova στο CNBC
τηλεφωνικά.
«Θα
συνεχίσουμε να
χρειαζόμαστε μπαταρίες
και υλικά γι’ αυτές –
είτε είναι εναλλάξιμες
είτε παραμένουν μόνιμα
στο όχημα», πρόσθεσε.
Πηγή:
CNBC
|