| Ειδήσεις | Ο Κυνηγός | Λεωφόρος Αθηνών | "Κουλου - Βάχατα" | +/- | "Μας ακούνε" | Fundamentalist | Marx - Soros | Start Trading |

 

 

Δευτέρα, 00:01 -30/06/2025

 

 

 

Ο μεγαλύτερος κατασκευαστής μπαταριών ηλεκτρικών οχημάτων (EV) στον κόσμο επενδύει δυναμικά στην παγκόσμια επέκταση, κάτι που θα μπορούσε να αναδιαμορφώσει την αγορά των EV μέσω της τεχνολογίας ανταλλαγής μπαταριών που προωθεί.

Η Contemporary Amperex Technology Co. Ltd. (CATL) από την Κίνα διαδραματίζει καίριο ρόλο στη μετάβαση προς τις βιώσιμες μεταφορές, κατέχοντας περίπου το 38% της παγκόσμιας αγοράς EV. Ανάμεσα στους πελάτες της συγκαταλέγονται κολοσσοί όπως η Tesla, η Volkswagen και η BMW, ενώ η εταιρεία διαθέτει τεχνολογία σημαντικά ανώτερη από αυτή των δυτικών ανταγωνιστών.

Παρά την καθοριστική της παρουσία στον κλάδο, η CATL δεν είχε τραβήξει μεγάλη δημοσιότητα μέχρι τον Μάιο, όταν προχώρησε στη μεγαλύτερη αρχική δημόσια προσφορά (IPO) του 2025 στο Χρηματιστήριο του Χονγκ Κονγκ.

 

Η δημόσια προσφορά απέφερε 41 δισ. δολάρια Χονγκ Κονγκ (5,2 δισ. δολάρια ΗΠΑ), καθώς οι μετοχές της CATL σημείωσαν άνοδο και η επιλογή υπερκάλυψης ασκήθηκε πλήρως.

Τι σχεδιάζει η CATL μετά την IPO

Διεθνής επέκταση
Πριν από τη δημόσια εγγραφή, η CATL είχε δηλώσει ότι το 90% των κεφαλαίων που θα αντληθούν θα κατευθυνθεί στην επέκτασή της στην Ευρώπη, ιδίως στο εργοστάσιο που κατασκευάζει στην Ουγγαρία.

Η επένδυση 7,6 δισ. ευρώ (8,2 δισ. δολάρια) στο εργοστάσιο της CATL στο Ντέμπρετσεν ανακοινώθηκε πρώτη φορά τον Αύγουστο του 2022 και αναμένεται να ξεκινήσει παραγωγή εντός του έτους.

Η CATL έχει ήδη εγκαταστήσει ιδιόκτητη μονάδα παραγωγής στη Γερμανία, η οποία ξεκίνησε τη λειτουργία της το 2023. Παράλληλα, έχει ανακοινώσει σχέδια για εργοστάσιο μπαταριών στην Ισπανία, μέσω κοινοπραξίας με τη Stellantis.

Ο Bill Russo, ιδρυτής και CEO της Automobility, επενδυτικής συμβουλευτικής εταιρείας, ανέφερε ότι τα σχέδια επέκτασης της CATL αποσκοπούν στη διατήρηση της παγκόσμιας πρωτοκαθεδρίας της, καθώς η εγχώρια αγορά εμφανίζει περιορισμένες προοπτικές ανάπτυξης και αυξανόμενο ανταγωνισμό.

«Το πλεονέκτημα του πρώτου παίκτη δίνει στην CATL τη δυνατότητα να εξασφαλίζει μακροχρόνια συμβόλαια και να διατηρεί ισχυρή τιμολογιακή ισχύ στην Ευρώπη, που προσφέρει μεγαλύτερα περιθώρια κέρδους σε σχέση με την Κίνα», δήλωσε ο Russo στο CNBC μέσω email.

«Το εργοστάσιο στην Ουγγαρία αποτελεί στρατηγική πύλη εισόδου στην αγορά της ΕΕ. Η χώρα προσφέρει εγγύτητα με μεγάλους κατασκευαστές, κρατικά κίνητρα και χαμηλό κόστος εργασίας – γεγονός που την καθιστά ελκυστικό κόμβο για τις κινεζικές εταιρείες EV και μπαταριών».

Η παγκόσμια εξάπλωση της CATL εντάσσεται στο ευρύτερο ρεύμα κινεζικών εταιρειών EV – όπως η BYD – που στρέφονται στην Ευρώπη, εν μέσω σφοδρού ανταγωνισμού και πολέμου τιμών στην κινεζική αγορά.

Μιλώντας στο Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ στην Τιαντζίν, ο Ni Jun, διευθυντής παραγωγής της CATL, ανέφερε ότι ο εξοντωτικός πόλεμος εκπτώσεων δεν θα τελειώσει χωρίς κρατική παρέμβαση.

Προειδοποίησε ότι αν ένας μεγάλος παίκτης συνεχίσει να μειώνει τις τιμές, θα μπορούσε να οδηγήσει στον αποκλεισμό ανταγωνιστών και τη δημιουργία μονοπωλίου. Αν και δεν κατονόμασε εταιρείες, ο βασικός ανταγωνιστής της CATL, η BYD, ανακοίνωσε μειώσεις τιμών στα τέλη Μαΐου.

Η περιορισμένη κερδοφορία και η υπερπροσφορά στην Κίνα είναι, σύμφωνα με τον Tu Le (ιδρυτή της Sino Auto Insights), οι βασικοί λόγοι για τη στροφή της CATL προς την Ευρώπη. Η εταιρεία προμηθεύει ήδη «σχεδόν κάθε» κατασκευαστή EV στην Κίνα, περιορίζοντας έτσι τα περιθώρια εγχώριας ανάπτυξης.

Ωστόσο, η ευρωπαϊκή αγορά δεν είναι χωρίς εμπόδια. Η ΕΕ επέβαλε ποινικούς δασμούς στα κινεζικής κατασκευής EV πέρυσι, ενώ οι ΗΠΑ προχώρησαν σε ακόμη αυστηρότερες κυρώσεις.

Ο Le δήλωσε ότι το εργοστάσιο στην Ουγγαρία εντάσσεται στα σχέδια «τοπικοποίησης» της CATL, προσφέροντας χαμηλότερο κόστος εργασίας και πιο ευνοϊκό γεωπολιτικό περιβάλλον από ό,τι η Γερμανία.

Η CATL συμμετέχει επίσης σε ολοκληρωμένο έργο παραγωγής μπαταριών EV στην Ινδονησία. Σύμφωνα με τοπικά μέσα, οι αρχές αναμένουν την έναρξη παραγωγής τον Μάρτιο του 2026, προσφέροντας στην εταιρεία πρόσβαση στη ραγδαία αναπτυσσόμενη αγορά της Νοτιοανατολικής Ασίας.

Τεχνολογία ανταλλαγής μπαταριών

Σε πρόσφατη συνέντευξή της στους Financial Times, η CATL ανέφερε ότι σχεδιάζει να προωθήσει την τεχνολογία ανταλλαγής και ανακύκλωσης μπαταριών στην Ευρώπη, εξέλιξη που θα μπορούσε να έχει σοβαρές επιπτώσεις στην περιφερειακή αγορά. Το CNBC επικοινώνησε με την CATL για περισσότερες λεπτομέρειες.

Η τεχνολογία ανταλλαγής μπαταριών είναι ιδιαίτερα διαδεδομένη στην Κίνα, αλλά δεν έχει ακόμα υιοθετηθεί ευρέως στην Ευρώπη. Μία εξαίρεση αποτελεί η κινεζική Nio, πρωτοπόρος στον τομέα, η οποία έχει εγκαταστήσει 60 σταθμούς ανταλλαγής μπαταριών σε Γερμανία, Ολλανδία, Νορβηγία, Σουηδία και Δανία.

Η Stellantis, κατασκευάστρια των Jeep και Dodge, συνεργάζεται πρόσφατα με την αμερικανική Ample για την ενσωμάτωση τεχνολογίας ανταλλαγής μπαταριών σε στόλο 100 Fiat 500 EV στη Μαδρίτη.

Η εμπειρία χρήσης ενός σταθμού ανταλλαγής μπαταριών παρομοιάζεται με αυτή ενός αυτόματου πλυντηρίου αυτοκινήτων. Ο οδηγός παρκάρει το όχημα σε πλατφόρμα με ενσωματωμένο σύστημα, το οποίο αφαιρεί την άδεια μπαταρία από κάτω και τοποθετεί μια πλήρως φορτισμένη. Η διαδικασία διαρκεί περίπου πέντε λεπτά.

Οι υποστηρικτές της τεχνολογίας υποστηρίζουν ότι επιλύει ζητήματα όπως η ταχεία φόρτιση και η μακροχρόνια απόδοση – δύο βασικά εμπόδια για τη μαζική υιοθέτηση των EV.

Οι αναλυτές επισημαίνουν ακόμη ένα πλεονέκτημα: οι κατασκευαστές διατηρούν την κυριότητα της μπαταρίας, μειώνοντας έτσι την αρχική τιμή του οχήματος και εξασφαλίζοντας συνεχή ροή εσόδων.

Ωστόσο, υπάρχουν και μειονεκτήματα: υψηλό κόστος υποδομής και έλλειψη προτυποποίησης μεταξύ των κατασκευαστών.

Ο Connor Watts, αναλυτής πρώτων υλών για μπαταρίες στην Fastmarkets, δήλωσε ότι η CATL, λόγω των συνεργασιών της με κινεζικούς κατασκευαστές, είναι σε καλή θέση να επιτύχει το απαραίτητο επίπεδο τυποποίησης.

«Και ιδίως μετά την πρόσφατη άντληση κεφαλαίων από τη δημόσια εγγραφή της στο Χονγκ Κονγκ, διαθέτει τα αναγκαία κεφάλαια για να αναπτύξει υποδομές στην ευρωπαϊκή αγορά», δήλωσε ο Watts.

«Από όλες τις εταιρείες που θα μπορούσαν να επιτύχουν στην ευρωπαϊκή αγορά ανταλλαγής μπαταριών, καμία δεν είναι καλύτερα τοποθετημένη από την CATL», πρόσθεσε.

Η Julia Poliscanova, ανώτερη διευθύντρια οχημάτων και εφοδιαστικών αλυσίδων e-mobility στον οργανισμό Transport & Environment, σημείωσε ότι για να υιοθετηθεί ευρέως η ανταλλαγή μπαταριών στην Ευρώπη, οι μεγάλοι κατασκευαστές πρέπει να συμφωνήσουν σε ένα κοινό σχέδιο κυψελών.

«Η ανταλλαγή μπαταριών είναι μια καλή προσθήκη στις επιλογές φόρτισης, και σε ορισμένα τμήματα της αγοράς έχει νόημα… αλλά δεν αποτελεί πανάκεια για όλα τα προβλήματα», δήλωσε η Poliscanova στο CNBC τηλεφωνικά.

«Θα συνεχίσουμε να χρειαζόμαστε μπαταρίες και υλικά γι’ αυτές – είτε είναι εναλλάξιμες είτε παραμένουν μόνιμα στο όχημα», πρόσθεσε.

Πηγή: CNBC

 

Greek Finance Forum Team

 

 

Σχόλια Αναγνωστών

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 
   

   

Αποποίηση Ευθύνης.... 

© 2016-2024 Greek Finance Forum