|
Ωστόσο,
οι εξαγωγές εκτιμάται
ότι θα επιβραδυνθούν,
κυρίως λόγω της
μειωμένης εξωτερικής
ζήτησης –ιδιαίτερα από
χώρες της Ευρωπαϊκής
Ένωσης– ως συνέπεια των
εμπορικών μέτρων των
ΗΠΑ. Πάντως, οι
επιπτώσεις των
αμερικανικών δασμών για
την Ελλάδα θεωρούνται
περιορισμένες.
Ενδεικτικά, η πρόβλεψη
του ΟΟΣΑ από τον
Δεκέμβριο του 2024 –πριν
την επιβολή των δασμών–
έκανε λόγο για ανάπτυξη
2,2% το 2025 και 2,5% το
2026, έναντι 2,3% για το
2024.
Για την
Ευρωζώνη, ο ΟΟΣΑ
προβλέπει ανάπτυξη 1% το
2025 και 1,2% το 2026
(έναντι 1,3% και 1,5%
που εκτιμούσε τον
Δεκέμβριο), ενώ η αύξηση
του ΑΕΠ το 2024
διαμορφώθηκε στο 0,8%.
Σε παγκόσμιο επίπεδο,
αναμένεται επιβράδυνση
της ανάπτυξης στο 2,9%
το 2025 και το 2026, από
3,3% που ήταν η
προηγούμενη εκτίμηση για
τις δύο χρονιές και σε
σύγκριση με αύξηση 3,3%
του ΑΕΠ το 2024.
Εσωτερική σταθερότητα,
αλλά προκλήσεις
Παρά τη
συγκρατημένη αισιοδοξία,
ο ΟΟΣΑ επισημαίνει ότι η
ελληνική οικονομία
εξακολουθεί να εμφανίζει
ισχυρά θεμελιώδη μεγέθη.
Αν και οι προσδοκίες
στον μεταποιητικό και
στον τομέα των υπηρεσιών
υποχώρησαν τον Απρίλιο,
παραμένουν σε επίπεδα
συμβατά με την ανάπτυξη.
Ωστόσο,
καθυστερήσεις στην
αξιοποίηση των πόρων του
Ταμείου Ανάκαμψης,
υπερβολικές αυξήσεις
στους μισθούς ή η
επανεμφάνιση ακραίων
καιρικών φαινομένων θα
μπορούσαν να περιορίσουν
τις αναπτυξιακές
προοπτικές.
Ο ΟΟΣΑ
προειδοποιεί πως αν οι
μισθοί συνεχίσουν να
αυξάνονται με ρυθμό
υψηλότερο της
παραγωγικότητας, αυτό θα
μπορούσε να έχει
αρνητική επίδραση στην
εξαγωγική
ανταγωνιστικότητα της
χώρας.
Επιπλέον, η περαιτέρω
μείωση της φοροδιαφυγής
και ο περιορισμός των
φορολογικών δαπανών
–ειδικά μέσω της
αναθεώρησης των
μειωμένων συντελεστών
ΦΠΑ, που επωφελούν
κυρίως τα υψηλά
εισοδήματα– θα μπορούσαν
να αυξήσουν τα δημόσια
έσοδα. Αυτό, με τη σειρά
του, θα επέτρεπε
στοχευμένες μειώσεις
στις ασφαλιστικές
εισφορές, ενισχύοντας τα
κίνητρα για εργασία.
Πληθωρισμός και χρέος
Ο
πληθωρισμός, βάσει του
εναρμονισμένου δείκτη
τιμών καταναλωτή,
αναμένεται να υποχωρήσει
στο 2,5% το 2025 και στο
2% το 2026, ως
αποτέλεσμα της μείωσης
των διεθνών τιμών
πετρελαίου, παρά την
επίμονη αύξηση τιμών
στις υπηρεσίες και το
κόστος μεταφοράς.
Παράλληλα, η χώρα
προβλέπεται να επιτύχει
πρωτογενή πλεονάσματα
2,1% και 2,2% του ΑΕΠ το
2025 και το 2026
αντίστοιχα, κυρίως λόγω
της ενίσχυσης της
φορολογικής συμμόρφωσης.
Τα πλεονάσματα αυτά
αναμένεται να συμβάλουν
στη μείωση του δημόσιου
χρέους στο 140% του ΑΕΠ
έως το 2026.
Ο ΟΟΣΑ
επισημαίνει ότι η
διατήρηση της καθοδικής
πορείας του χρέους
πρέπει να παραμείνει
βασική προτεραιότητα,
καθώς η δημογραφική
γήρανση και οι αυξημένες
ανάγκες σε επενδύσεις θα
ασκήσουν πιέσεις στις
δημόσιες δαπάνες.
Δομικές
μεταρρυθμίσεις και
παραγωγικότητα
Η
συνέχιση των
μεταρρυθμίσεων που
στοχεύουν στη βελτίωση
του επιχειρηματικού
περιβάλλοντος και στην
αντιμετώπιση της
έλλειψης εργατικού
δυναμικού χαρακτηρίζεται
κρίσιμη για την
προσέλκυση επενδύσεων.
Τέλος, ο
ΟΟΣΑ επισημαίνει πως η
χαμηλή παραγωγικότητα
εξακολουθεί να αποτελεί
τροχοπέδη για την
ανταγωνιστικότητα και το
βιοτικό επίπεδο. Για να
επιτευχθεί βιώσιμη
ανάπτυξη και ταυτόχρονη
μείωση του χρέους,
απαιτούνται ενίσχυση των
επενδύσεων, απλοποίηση
του ρυθμιστικού πλαισίου
και βελτίωση των
δεξιοτήτων του
ανθρώπινου δυναμικού.


|