Αντίθετα, οι
κατασκευαστές γενικής
χρήσης
humanoids
εξακολουθούν να
αντιμετωπίζουν τεχνικές
δυσκολίες, όπως η
έλλειψη επαρκών
εκπαιδευτικών δεδομένων
και η δυσκολία
λειτουργίας σε
απρόβλεπτα περιβάλλοντα
του πραγματικού κόσμου,
γεγονός που δυσχεραίνει
τη βιωσιμότητά τους.
Σύμφωνα
με στοιχεία της
PitchBook,
οι εταιρείες ρομποτικής
παγκοσμίως συγκέντρωσαν
2,26 δισεκατομμύρια
δολάρια το πρώτο τρίμηνο
του 2025, με πάνω από το
70% αυτών των κεφαλαίων
να κατευθύνονται σε
εταιρείες που
κατασκευάζουν μηχανές με
εξειδίκευση σε
συγκεκριμένες εργασίες.
Αυτή η
χρηματοδότηση
αντικατοπτρίζει τον
ευρύτερο διεθνή αγώνα
για την επικράτηση των
ρομπότ. Από τη Σενζέν
μέχρι τη
Silicon
Valley,
οι επιχειρήσεις
επιδιώκουν να αναπτύξουν
μηχανές ικανές να
αναλάβουν σωματικές
εργασίες, με την Κίνα να
ξεχωρίζει ως σημαντικός
παίκτης, ενισχυμένη από
εκτεταμένη κυβερνητική
στήριξη.
Η
πρόοδος οφείλεται σε
μεγάλο βαθμό στις
εξελίξεις στην
τεχνολογία τσιπ, που
έχουν καταστήσει δυνατή
τη δημιουργία πιο
εξελιγμένων μοντέλων
τεχνητής νοημοσύνης,
επιτρέποντας στα ρομπότ
να αντιλαμβάνονται, να
επεξεργάζονται και να
ανταποκρίνονται τοπικά,
χωρίς ανάγκη
απομακρυσμένων
διακομιστών.
«Με το
Orin
NX
της
Nvidia,
μπορέσαμε να τρέξουμε
πολύ περισσότερα μοντέλα
AI
στην άκρη από ό,τι
παλαιότερα», δήλωσε ο
Σάουραμπχ Τσάντρα,
CEO
της
Ati
Motors,
αναφερόμενος στο
προηγμένο
AI
τσιπ της
Nvidia
που επιτρέπει την
εκτέλεση πολλαπλών
μοντέλων μηχανικής
μάθησης απευθείας σε
συσκευές όπως τα ρομπότ,
χωρίς να βασίζεται στο
cloud.
Η
Ati
Motors,
με έδρα την τεχνολογική
πρωτεύουσα της Ινδίας
Bengaluru,
κατασκευάζει ρομπότ
ικανά να ρυμουλκούν πάνω
από 1.000 κιλά σε
βιομηχανικούς χώρους.
Έχει ήδη αναπτύξει
εκατοντάδες ρομπότ σε
περισσότερα από 50
εργοστάσια παγκοσμίως,
μεταξύ άλλων στη
Hyundai,
τη
Forvia
και την
Bosch.
Στον
χώρο της υγείας, η
εταιρεία
Diligent
Robotics
στο Όστιν γνωρίζει
επιτυχία με το
Moxi,
ένα ρομπότ που
αναλαμβάνει μη κλινικές
εργασίες όπως η παράδοση
προμηθειών, φαρμάκων και
εργαστηριακών δειγμάτων.
«Βρήκαμε
πως επιλύοντας ένα πολύ
συγκεκριμένο πρόβλημα σε
έναν τομέα με υψηλές
ανάγκες όπως η υγεία,
δημιουργούμε ένα βιώσιμο
επιχειρηματικό μοντέλο»,
ανέφερε ο
CEO
της
Diligent
Robotics,
Αντρέα Τομάζ,
επισημαίνοντας πως το
Moxi
έχει φτάσει σε επίπεδο
κερδοφορίας σε επίπεδο
προϊόντος.
Αυτή η
τάση έρχεται καθώς τα
γενικής χρήσης
ανθρωποειδή
αντιμετωπίζουν
προκλήσεις όπως η
εκπαίδευση στη πλοήγηση
σε απρόβλεπτα
περιβάλλοντα και η
ανάπτυξη προηγμένων
γνωστικών ικανοτήτων.
Σε
αντίθεση με τη γεννητική
τεχνητή νοημοσύνη, που
εκπαιδεύεται σε μεγάλα
διαδικτυακά σύνολα
δεδομένων κειμένου,
εικόνων και ήχου, τα
δεδομένα για την
ανάπτυξη ανθρωποειδών
ρομπότ είναι σαφώς πιο
περιορισμένα.
Αυτά τα
ρομπότ πρέπει να
μαθαίνουν μέσω
αλληλεπίδρασης με τον
φυσικό κόσμο και να
εκπαιδεύονται σε σύνολα
δεδομένων
προσανατολισμένα σε
συγκεκριμένες εργασίες,
όπως το στοίβαγμα
κιβωτίων.
Εταιρείες όπως η
Figure
AI,
που σκοπεύει να
παραδώσει 100.000
ανθρωποειδή ρομπότ μέσα
στα επόμενα τέσσερα
χρόνια, στηρίζονται σε
εξελιγμένη τεχνητή
νοημοσύνη για την
επεξεργασία
αισθητηριακών δεδομένων
σε πραγματικό χρόνο,
πράγμα που περιορίζει τη
λειτουργία τους κυρίως
σε ελεγχόμενα
περιβάλλοντα, όπως τα
εργοστάσια αυτοκινήτων.
Το
κόστος παραγωγής των
ανθρωποειδών είναι
επίσης σημαντικά
υψηλότερο από εκείνο των
ρομπότ ειδικών
καθηκόντων. Αξεσουάρ
όπως κάμερες και
αισθητήρες
lidar
μπορούν να ανεβάσουν το
κόστος στα 50.000 έως
200.000 δολάρια ανά
μονάδα, σε σύγκριση με
5.000 έως 100.000
δολάρια για μηχανές με
συγκεκριμένες
λειτουργίες, σύμφωνα με
στελέχη του κλάδου και
μελέτες της νεοσύστατης
Standard
Bots.
«Τα
πραγματικά ρομπότ
γενικής χρήσης δεν έχουν
ακόμα εφευρεθεί», τόνισε
ο Μαρκ Τίερμαν,
επικεφαλής στρατηγικής
της
Boston
Dynamics,
προσθέτοντας ότι «όποιος
ισχυρίζεται ότι διαθέτει
εμπορικά ρομπότ γενικής
χρήσης υπόσχεται πολλά,
αλλά προσφέρει λίγα».
Παρά το
γεγονός ότι το ρομπότ
Atlas
της εταιρείας έχει γίνει
viral
για τις ικανότητές του
στο άλμα, το γύρισμα και
το χορό, ο Τίερμαν
σημείωσε πως η σημερινή
αξία εντοπίζεται σε
στοχευμένα
projects.
Η
Era
Ventures
έχει επενδύσει στην
ViaBot,
η οποία αναπτύσσει
αυτόνομα μηχανήματα για
τη συλλογή απορριμμάτων
σε χώρους στάθμευσης.
Παράλληλα, η
Parkway
Venture
Capital
έχει διαφοροποιήσει τις
επενδύσεις της μεταξύ
της αυτοματοποίησης
περονοφόρων ανυψωτικών
μηχανημάτων της
Siera
AI
και των ανθρωποειδών
φιλοδοξιών της
Figure
AI