|
Και πριν από το 2004
Τα 670
εκατ. ευρώ προκύπτουν
μετά την αφαίρεση των
ποσών που επεστράφησαν
στην Ελλάδα ύστερα από
τις σχετικές αποφάσεις
του Δικαστηρίου της Ε.Ε.
Αφορά δε σε οικονομικά
έτη από το 2004 μέχρι
και το 2023, δεδομένου
ότι οι σχετικές
αποφάσεις από τις
Βρυξέλλες λαμβάνονται με
σχετική καθυστέρηση, ενώ
ανάλογες αποφάσεις
υπάρχουν και στα έτη
πριν από το 2004,
αποδεικνύοντας ότι το
πρόβλημα του ελέγχου
χορήγησης των αγροτικών
επιδοτήσεων στην Ελλάδα
είναι διαχρονικό, με τη
σκοπιμότητα, δυστυχώς,
να υπερισχύει της
ανεπάρκειας. Δεν είναι
τυχαίο, άλλωστε, όπως
προκύπτει και από τις
σχετικές ετήσιες
εκθέσεις του Ευρωπαϊκού
Ελεγκτικού Συνεδρίου
(ΕΕΣ), ότι εάν προ
δημιουργίας ΟΠΕΚΕΠΕ η
«μαύρη τρύπα»
εντοπιζόταν κυρίως στους
αγροτικούς
συνεταιρισμούς, οι
οποίοι διαχειρίζονταν
κατά το δοκούν τις
αγροτικές ενισχύσεις,
μετά τη σύσταση του
«αμαρτωλού», όπως
αποδείχθηκε, οργανισμού
τα προβλήματα
παρέμειναν.
Μάλιστα,
το ΕΕΣ χτυπούσε το
«καμπανάκι» σχεδόν σε
μόνιμη βάση, μην
παραλείποντας να
εγκαλέσει την Κομισιόν
για πρόωρη άρση των
επιφυλάξεών της έναντι
του ελληνικού οργανισμού
πληρωμών. Στην ετήσια
έκθεση του 2001 που
αφορά το οικονομικό έτος
2000 (δηλαδή πριν από
την έναρξη λειτουργίας
του ΟΠΕΚΕΠΕ) αναφέρεται
ότι ο έλεγχος του ΕΕΣ
κατέδειξε ορισμένα κενά:
«έλλειψη ενημέρωσης των
δελτίων πληροφορικής του
ΟΣΔΕ (Ολοκληρωμένο
Σύστημα Διαχείρισης και
Ελέγχου) για τα σιτηρά
και το βαμβάκι, ελλιπής
χαρακτήρας του
ελαιοκομικού μητρώου,
έλλειψη αξιοπιστίας του
κτηματολογίου, κενά και
ασυνέπειες στα έγγραφα
που τηρούν οι οργανώσεις
παραγωγών, έλλειψη
συστηματικού ελέγχου της
επιλεξιμότητας από τις
οργανώσεις παραγωγών, μη
τήρηση ελάχιστου
ποσοστού ελέγχων (για το
βαμβάκι)». Στην ίδια
έκθεση αναφέρεται και το
εξής: «Στην Ελλάδα, στην
πράξη, οι περισσότεροι
κάτοχοι γεωργικών
εκμεταλλεύσεων
πληρώνονται σε μετρητά.
Μολονότι λαμβάνουν
επιταγή, εάν δεν υπάρχει
τράπεζα στο χωριό ή
κοντά στο χωριό όπου
ζουν, οπισθογραφούν την
επιταγή υπέρ του
γεωργικού συνεταιρισμού,
του οποίου εκπρόσωπος
την εξαργυρώνει σε
τράπεζα. Στη συνέχεια
διανέμει τα μετρητά
στους δικαιούχους, οι
οποίοι υποτίθεται ότι
υπογράφουν την κατάσταση
πληρωμών ως απόδειξη ότι
πληρώθηκαν. Τα ποσά που
δεν υπερβαίνουν τις
100.000 δραχμές
καταβάλλονται αμέσως σε
μετρητά. Απαξ και
εξαργυρωθεί η επιταγή,
χάνεται και η διαδρομή
του ελέγχου».
Στην
έκθεση του 2006
αναφέρεται μεταξύ άλλων:
Η
ποιότητα των
επιθεωρήσεων είναι
χαμηλή και οι
διαπιστώσεις
τεκμηριώνονται ελάχιστα
ή και καθόλου, οι
εκθέσεις σχετικά με τα
αποτελέσματα είναι
αναξιόπιστες, ενώ δεν
βασίζονται πάντα σε
γνήσιους ελέγχους.
Οι
συνεταιριστικές
οργανώσεις των παραγωγών
ελέγχουν την καταχώριση
όλων των δεδομένων στο
ηλεκτρονικό σύστημα.
Κανένα από τα στοιχεία
που περιέχονται στο
σύστημα δεν είναι
ασφαλές και μπορεί να
τροποποιηθεί από τις
οργανώσεις οποτεδήποτε
πριν από την πληρωμή. Το
ηλεκτρονικό σύστημα δεν
καταγράφει πότε και
γιατί γίνονται αλλαγές
στα αρχικά δεδομένα.
Πολλές από τις αλλαγές
αυτές είναι παράτυπες.
Το
συνέδριο εξακολουθεί να
εντοπίζει υπερβολικές
δηλώσεις των εκτάσεων
στις αιτήσεις των
παραγωγών.
Βοσκοτόπια τα δάση
Στην
έκθεση για το οικονομικό
έτος 2010 το ΕΕΣ
επισημαίνει μεταξύ άλλων
ότι «στην Ελλάδα υπήρξαν
περιπτώσεις όπου
ολόκληρα δάση θεωρούνταν
μόνιμοι βοσκότοποι και,
επομένως, ήταν επιλέξιμα
για ενισχύσεις». Μέσω
της εφαρμογής σχεδίων
δράσης για την
αντιμετώπιση τέτοιων
φαινομένων, η κατάσταση
διορθώθηκε. Ετσι, εν
μέσω κρίσης, στην έκθεσή
του για το οικονομικό
έτος 2014 το ΕΕΣ
διαπίστωνε ότι οι
αλλαγές που έγιναν είχαν
ως συνέπεια οι
επιλέξιμοι μόνιμοι
βοσκότοποι που ήταν
περασμένοι στο σύστημα
από 3,6 εκατ. εκτάρια το
2012 να μειωθούν σε 1,5
εκατ. εκτάρια το 2014.
Σημειώνεται εδώ ότι μόνο
για τα προβλήματα στο
σύστημα αναγνώρισης
αγροτεμαχίων (LPIS)
επιβλήθηκαν στην Ελλάδα
δημοσιονομικές
διορθώσεις 608,6 εκατ.
ευρώ για τα οικονομικά
έτη 2007-2012. Από το
2015 η Κομισιόν
αποφάσισε να κάνει χρήση
της νέας νομοθεσίας που
της επιτρέπει να μειώνει
ή να αναστέλλει τις
πληρωμές προς κράτη-μέλη
των οποίων τα εθνικά
συστήματα παρουσιάζουν
σημαντικές και διαρκείς
ελλείψεις και αποφάσισε
να μειώσει τις πληρωμές
του ΕΓΤΕ προς την Ελλάδα
και μόνο.
Αν και
τα επόμενα χρόνια το ΕΕΣ
έγινε πιο «φειδωλό» στις
αναφορές του στις
δημόσιες εκθέσεις, δεν
παρέλειπε να ενημερώνει
για τα ευρήματά του τη
Γενική Διεύθυνση
Γεωργίας της Ευρωπαϊκής
Επιτροπής, την DG Agri.
Στην τελευταία έκθεση
της DG Agri για το 2023
ο ΟΠΕΚΕΠΕ εμφανίζεται ως
ο οργανισμός με το
μεγαλύτερο περιθώριο
λάθους, 6,38%, με τις
άμεσες ενισχύσεις που
θεωρούνταν επισφαλείς να
ανέρχονται σε 126,63
εκατ. ευρώ. Ας σημειωθεί
ότι τα συστήματα
πληρωμών στην Ελλάδα
μπήκαν από το 2019 σε
καθεστώς επιτήρησης από
την DG Agri, με τα
προβλήματα να αφορούν
τις ενισχύσεις για το
ελαιόλαδο και τους
βοσκοτόπους.
Πηγή:
Money Review
|